Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van SAS
Analytics
Curiosity2Day

Curiosity2Day: inspiratie en innovatie

Innoveren voor een betere en duurzamere wereld met analytics en AI.

17 september 2021
Door: SAS , partner

Innoveren voor een betere en duurzamere wereld met analytics en AI.

Laat je op 7 oktober tijdens Curiosity2Day inspireren over hoe je met analytics en AI kunt bijdragen aan een duurzamere en betere wereld. We bieden een 70 minuten durend online programma met een indrukwekkende line-up van sprekers. In korte inspiratiesessies en interviews vertellen internationale topsprekers en klanten uit verschillende sectoren - waaronder sport, financieel en gezondheidszorg - hoe zij innovatie omzetten in actie.

AI voor een betere wereld
Tijdens Curiosity2Day op 7 oktober staat het thema “Innovate for a responsible and safer world” centraal.  

Wat betekent dat voor Heere Blokhuis, Managing Director SAS BeNeLux?
“Artificial Intelligence (AI) en analytics kunnen op veel verschillende plekken de kwaliteit van leven verbeteren. In de gezondheidszorg zie je dat specialisten in staat zijn betere diagnoses te stellen, en daarmee de zorgkwaliteit te verbeteren. Ook in de land- en tuinbouw helpt data om bijvoorbeeld heel gericht bepaalde planten water en voeding te geven, waarmee verspilling wordt voorkomen. Een van de sprekers tijdens Curiosity2Day, Aurea Imaging, is daar een goed voorbeeld van. Zij kunnen met behulp van dronetechnologie en analyse gedurende de gehele groeicyclus gewaskenmerken op plantniveau waarnemen.

Ook voor ons als consument hebben we baat bij AI. Hoe meer relevante en gerichte aanbiedingen we als consument krijgen, hoe prettiger dit voor ons is.”

Onbenut potentieel van AI
Blokhuis constateert dat er nog steeds veel onbenut potentieel is op het vlak van AI. ”Met name doordat de oplossingen voor een groot deel nog in hun eigen ‘bubbel’ opereren. Vrijwel elk apparaat in huis is vandaag de dag verbonden met het internet. Zo heb ik zelf wel negen verschillende apps nodig om mijn wasmachine, tuinsproeier, het alarmsysteem en andere apparaten te bedienen. Want deze apps en apparaten zijn nog niet geïntegreerd. Daarin kunnen we nog een stap maken met AI, niet alleen bij mij in huis, maar ook voor organisaties en de maatschappij. Dit vraagt om de combinatie van verschillende AI-technieken om tot het beste resultaat te komen.”

Belang van een goed ethisch kader
AI kan heel goed vóór maar ook tegen ons werken. “Een goed ethisch kader is heel belangrijk, stelt Blokhuis terecht. “Maar de vraag is wat nu ‘acceptabel’ is? Ethiek is niet een vastomlijnd, ingevuld begrip. Wat we nu accepteren, was vijf jaar geleden niet acceptabel. En dat zal zich in de toekomst herhalen. We moeten vooral transparant zijn over wat we doen en hoe we dat doen. Die transparantie kunnen we gebruiken om met klanten - en met de overheid - een constante dialoog te voeren over wat ethisch acceptabel is. Binnen die context kunnen we AI toepassen.”

Nieuwsgierigheid als motor voor innovatie
Wat is het belang van ‘curiosity’ om tot innovatie te komen?

Blokhuis: “De mens is een gewoontedier, comfortabel om elke dag hetzelfde te doen, dezelfde activiteiten en rituelen te herhalen. Innovatie en vernieuwing verdwijnen vaak naar de achtergrond. Een nieuwsgierige en open mindset - ‘curiosity’ - speelt een sleutelrol bij de digitale transformatie van organisaties, en om meer waarde uit data en analytics te halen. Als teams worden uitgedaagd om vragen te stellen en te onderzoeken, bevordert dat de creativiteit in de manier van denken wat tot meer innovatie kan leiden.

Wat voedt volgens Blokhuis een creatieve en innovatieve cultuur?
“Blijf vooral in beweging met elkaar. Binnen je organisatie heb je mensen nodig met een bepaalde visie en missie die deze ook uitdragen in de organisatie. Zorg er daarnaast voor dat je openstaat voor externe prikkels. Kijk vooral buiten je organisatie en ga op zoek naar interessante use cases. Als je in je eigen comfortzone blijft, krijg je weinig nieuwe ideeën en nieuwe prikkels. Dan ga je nooit de innovatie vinden die je zoekt.”

Visie op innovatie
We spreken al jaren over datagedreven organisaties, waarbij analytics en AI organisaties helpen groeien en innoveren. In de praktijk wordt er echter nog onvoldoende gebruikgemaakt van het datakapitaal waarover organisaties beschikken. Hoe kun je analytics en AI inzetten om jóu en je organisatie vooruit te helpen?

Blokhuis zegt hierover: “Als je kijkt naar alle nieuwe ontwikkelingen binnen organisaties, dan gaat het 9 van de 10 keer om een combinatie van data en AI. Er is alleen zoveel data en informatie beschikbaar dat organisaties vaak niet weten waar ze moeten beginnen. Met de juiste data analytics en AI oplossingen kunnen organisaties betere, en slimmere beslissingen nemen, en deze op een geautomatiseerde manier inzetten. Dit is de weg voorwaarts.”

Uniek evenement
Curiosity2Day is een uniek analytics en AI-evenement. Een inspiratie-boost voor iedereen met een hart voor data en analytics. En dat in 70 minuten..... Wat wil Blokhuis dat de deelnemers van Curiosity2Day mee krijgen?

“Heel veel nieuwe ideeën. Nieuwsgierig zijn is één, maar laat je vooral ook inspireren door je omgeving. Als je binnen de comfortzone van je eigen bedrijf blijft, dan is het aantal nieuwe ideeën relatief beperkt. Met Curiosity2Day creëren we een platform waar bedrijven uit verschillende industrieën vertellen hoe zij AI hebben gebruikt om de wereld een beetje beter te maken. Dit varieert van voorbeelden in de sport, het bedrijfsleven, de overheid tot allerlei startups. Doordat al deze nieuwsgierige mensen hun kennis en ervaring delen, kun je nieuwe ideeën opdoen. We hopen dat de deelnemers een aantal take-aways meenemen die ze binnen hun organisatie kunnen toepassen.”

Bijdragen aan een duurzamere en betere wereld
Waarom mag je deze 70-minuten online niet misssen?
“Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen worden steeds belangrijker voor organisaties. De ontwikkeling en implementatie van verantwoorde AI-oplossingen maken duurzame verbeteringen in organisaties, de economie en maatschappij mogelijk. Tijdens Curiosity2Day op 7 oktober laten we zien hoe je met AI aan kunt bijdragen aan een betere wereld.”

Reactie toevoegen