Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van SAP Nederland
Analytics
SAP

Spoorverzakkingen opsporen met satellieten, cloud en analytics

Spoorverzakkingen zijn ProRail – en niet in de laatste plaats treinreizigers – een doorn in het oog. De verzakkingen zorgen voor beschadigingen aan het spoornet, en daarmee voor vertragingen en alle ellende die daarmee gepaard gaat. Het spoorbedrijf zocht samen met IT-partner Ordina naar een innovatieve oplossing op basis van SAP-technologie.

30 oktober 2017
Door: SAP Nederland, partner

Spoorverzakkingen zijn ProRail – en niet in de laatste plaats treinreizigers – een doorn in het oog. De verzakkingen zorgen voor beschadigingen aan het spoornet, en daarmee voor vertragingen en alle ellende die daarmee gepaard gaat. Het spoorbedrijf zocht samen met IT-partner Ordina naar een innovatieve oplossing op basis van SAP-technologie.

De belasting van het Nederlandse spoornet is groot. Het is een van de drukste ter wereld. Bovendien is niet alle ondergrond in ons lage landje even stevig. Niet zo vreemd dus dat met enige regelmaat het spoor verzakt.

Preventief onderhoud is niet altijd mogelijk, omdat ProRail niet over een systeem beschikt dat permanent ieder stuk spoor monitort. “ProRail heeft van 2000 van de in totaal 7000 kilometer spoor een onvolledig beeld. Natuurlijk houdt ProRail drukbezette trajecten goed in de gaten met bijvoorbeeld meettreinen. Maar die kunnen niet op alle plekken tegelijk zijn. Bovendien zijn ze kostbaar”, zegt Hilco Broens, Innovation Principal bij Ordina.

ProRail kijkt al langer samen met Ordina naar oplossingen voor allerlei vertragingsfactoren door deze met data-analyse te voorspellen. Voor het in kaart brengen van verzakkingen bestond echter nog geen sluitend systeem. Ordina ontwikkelde daarom samen met ProRail en SAP een proof-of-concept (POC), met veel potentie.

 

Satellietdata

Voor het vaststellen van een verzakking maakt het systeem gebruik van satellietdata. Voor de POC werden twee satellieten gebruikt: die van de European Space Agency (ESA) en die van Airbus. De ESA-satelliet komt iedere zes dagen langs, de Airbus-satelliet doet 11 dagen over zijn ronde om de aarde. Door beide databronnen te combineren, berekent het systeem de actuele hoogte van het aardoppervlak.

Alle meetgegevens komen direct terecht in het SAP Cloud Platform, een cloudplatform voor onder andere bigdata-analyse op basis van SAP HANA in-memorytechnologie. Daar worden razendsnel berekeningen gedaan op de data. Alle plekken met een verzakking worden met behulp van een ArcGIS-kaartserver als een laag op een kaart geprojecteerd, in een SAP UI5-app. “Zo krijgen we ruwweg een beeld van verzakkingen die aandacht behoeven, en waar die zich bevinden”, zegt Broens.

3D-draadmodel

Toch is dat nog niet genoeg informatie: je weet dan immers niet of het verzakte stukje grond ook daadwerkelijk een spoorlijn bevat. Daarom wordt een extra datalaag toegevoegd: die van ProRails eigen LiDAR-systeem. Die data zijn afkomstig van een op een inspectielocomotief gemonteerde laser. Met regelmaat controleert ProRail daarmee alle spoorlijnen. Deze data leveren een nauwkeurig 3D-draadmodel op van het spoor en de directe omgeving. “Door dat model te plaatsen bovenop de geconstateerde verzakkingen, weten we of de verzakking effect heeft op een stuk spoor”, legt Broens uit.

 

Run Live Truck

De ontwikkeling vond plaats in de ‘Run Live Truck’, een mobiel innovatielab van SAP in de vorm van een truck. Hierin ontwikkelt de technologiefabrikant samen met klanten en partners in een recordtempo werkende ideeën. Aan de basis voor het idee stond een designthinkingsessie. Deze aanpak gaat niet zozeer uit van technische mogelijkheden, maar van het oplossen van praktische problemen vanuit een creatieve invalshoek. Het projectteam hanteerde voor de uitwerking van het idee de vaak beproefde scrummethode, met sprints van een dag met in de ochtends een stand-up en ’s middags een demo. Na niet meer dan 4,5 dag leverde Ordina een werkende POC op.

 

Volop potentie

Het proof-of-concept is nog geen volledig werkende oplossing. Het systeem is bijvoorbeeld nog niet gekoppeld aan het systeem waar ProRail onderhoudsmonteurs mee aanstuurt. Ook zijn de verzakkingen die geen lineair patroon volgen nog niet nader gespecificeerd, terwijl dat wel belangrijk kan zijn voor een goede inschatting van de noodzaak van onderhoud. “Het is in 4,5 dag gebouwd, dus het is echt een proof-of-concept”, aldus Broens. Daarnaast onderzoekt Prorail op dit moment samen met TU Delft de mogelijkheden en beperkingen van deze satellietdata voordat een definitieve toepassing ontwikkeld wordt. “Maar het heeft absoluut volop potentie. Het laat goed zien wat je met moderne cloud- en analyticstechnologie en de nodige creativiteit in een korte tijd kunt bereiken”, besluit Broens.

Reactie toevoegen