Beheer

Dit is een bijdrage van Rubicon
Datamanagement
Klantdata integreren met Dynamics 365 Customer Insights - wat levert het op?

Klantdata integreren - wat levert het op?

Is de belofte van een 360-graden klantbeeld eindelijk vervuld?

2 september 2021
Door: Rubicon, partner

Is de belofte van een 360-graden klantbeeld eindelijk vervuld?

Soms komt de oplossing uit onverwachte hoek. Sinds het allereerste moment dat de werelden van IT en marketing met elkaar in aanraking kwamen, galmt er een belofte door over het samenbrengen en verzilveren van klantdata. In omzet, winst, en natuurlijk in betere service voor klanten, betere klanttevredenheid en loyaliteit.

Het omgekeerde is bijna bewaarheid geworden. Schandalen met Facebook en Cambridge Analytica, de noodzaak voor de GDPR en andere wetgeving, en een algeheel groeiend besef van het gevaar dat schuilt in het almaar delen van al onze data met commerciële partijen. 61% van de consumenten geeft aan gestopt te zijn met zakendoen met een partij vanwege slechte klantenservice.

Is er dan echt geen veilige manier om al die data die organisaties over hun klanten in bezit hebben en waar ze toegang toe hebben, om te zetten in betere service, beter aanbod, en betere cijfers?

Microsoft Dynamics 365 Customer Insights

Alweer drie jaar geleden introduceert Microsoft haar Customer Insights suite als toevoeging op het voor veel mensen vertrouwde Dynamics 365. Dynamics 365 Customer Insights maakt het mogelijk om CRM-data te koppelen en te verrijken met data uit andere interne en externe bronnen, wat een 360-graden klantbeeld oplevert. Met ingebouwde advanced analytics, procesautomatisering en out-of-the-box AI.

Customer Insights integreert als onderdeel van Microsoft Dynamics 365 als vanzelfsprekend vloeiend met Microsoft 365 en de gehele Azure cloud stack.  

Met Customer Insights maakt Microsoft een strategische combinatie tussen de sterke posities die het al had in Data Analytics en in CRM, en komt het zeer competitief binnen in de markt van technologie voor klantinzichten. Wat levert dit op?

Toonaangevend platform voor klantdata

Al in 2020 bereikt Microsoft de status van Leader in de Forrester Wave voor Customer Insights. Dynamics Customer Insights deelt de ruimte met klinkende namen als Salesforce, SAS en Adobe.

Ondertussen staat Microsoft met haar Data Analytics stack in de Gartner Magic Quadrant voor Business Analytics in 2021 op eenzame hoogte. De afstand tot Tableau en Qlik wordt vooral veroorzaakt door de geavanceerde mogelijkheden en tegelijkertijd het gebruiksgemak van Power BI en de vele integraties met standaard software in Office 365 – zo laten klanten van Microsoft weten.

Naast Leader in Customer Insights en Business Analytics is Microsoft met Dynamics 365 óók Leader in het Gartner Magic Quadrant 2021 voor CRM Customer Engagement Center. Zo is de leverancier die van oudsher vooral bekend stond om haar office-applicaties opeens de autoriteit op het gebied van integrale marketingdata: van customer insights en dashboards op alle niveaus, tot service en integratie met klantmanagement- en customer engagement software.

Maar wat levert Customer Insights in de praktijk op?

Dynamics 365 Customer Insights levert wat het belooft

Laten we eerst kijken naar enkele aansprekende cases.

Pretpark Tivoli in Kopenhagen, één van de oudste pretparken in Europa, zette Customer Insights in om een 360-graden klantbeeld van haar pashouders en bezoekers te kunnen creëren. De inzet van Dynamics 365 Customer Insights hielp hen om klantverloop te verlagen met A.I.-gedreven inzichten, en service beter af te stemmen op klanten met gepersonaliseerde voorstellen voor activiteiten.

Unicef Nederland verbeterde de engagement met donoren om zo meer kinderen te kunnen redden. Astrid van Vonderen, Director of Fundraising and Private Individuals, UNICEF Netherlands:

“Dynamics 365 Customer Insights helpt ons om de juiste doelgroepen te segmenteren, ons op ze te richten en op een zeer relevante manier de interactie met ze aan te gaan. En om ze te behouden.”

Dynamics 365 lijkt met de uitbreiding van Customer Insights inderdaad te leveren wat het belooft. Maar wat levert het bedrijven onder aan de streep op?

Bovengemiddelde ROI voor Microsoft Dynamics 365

Nucleus Research laat zien dat iedere dollar uitgegeven aan implementaties van Microsoft Dynamics 365, zich vertaalt in $16.97 in returns. Dit is significant hoger dan het gemiddelde voor ERP-pakketten en CRM-software, die respectievelijk een return van $7.23 en $8.71 opleveren.

In de analyse heeft Nucleus de integraties met Power BI, Power Apps en Azure nog niet meegerekend. Nucleus verwacht dat met de verdere investeringen in innovatie en integraties die Microsoft op touw heeft staan, klanten nog meer waarde zullen halen uit het Dynamics platform. 

Uw volgende stap met Dynamics Customer Insights?

Dynamics 365 Customer Insights biedt u beter inzicht in uw klant en betere klantsegmentatie, en maakt gepersonaliseerde communicatie en aanbod mogelijk over alle touchpoints. Rubicon is specialist op het gebied van Dynamics 365 Integraties: lees hier meer over onze expertise en onze cases.

Wilt u ook snel ervaren wat deze combinatie voor uw organisatie zou kunnen betekenen?

Met de Dynamics 365 Customer Insights Accelerator van Rubicon heeft u binnen 10 dagen de eerste werkende proefoplossing al staan. En kunt u zelf ervaren hoe makkelijk het kan zijn om klantdata te integreren, te analyseren en er geautomatiseerd actie aan te koppelen. Meer informatie? Neem direct contact met ons op.

Reactie toevoegen