Loopbaan

Dit is een bijdrage van Rackspace
Carriere
jacco koene

Nieuwe baan in Corona-tijd: Enterprise Acquisition AM Jacco Koene

‘Laat Corona je vooral niet weerhouden op zoek te gaan naar een nieuwe baan.’

16 juli 2020
Door: Rackspace, partner

‘Laat Corona je vooral niet weerhouden op zoek te gaan naar een nieuwe baan.’

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. De afgelopen maanden stond alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en alles ging ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in de IT? Jacco Koene van Rackspace vertelt.

Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan?

Mijn eerste gesprek met Rackspace heb ik nog kunnen voeren op ons kantoor in Amsterdam, dit was aan het begin van de Corona-crisis in Nederland. Vervolgens heb ik mijn tweede gesprek en een afsluitende presentatie gedaan via Zoom. Ik kende Rackspace al een hele tijd, dus dat maakte de gesprekken wel iets makkelijker. Als een behoorlijk sociaal persoon geef ik altijd de voorkeur aan ‘echt’ persoonlijk contact, dus je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk moest wennen aan deze manier van solliciteren.’

Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf?

Ik ben werkzaam binnen het Enterprise team als Acquisition Account Manager. Met mijn collega’s willen we de grote bedrijven in Noord-Europa helpen in hun digitale transformatie en dan om vooral de waarde van Cloud daarin te versnellen. Ik heb dus veel gesprekken over de manier waarop bedrijven willen en of moeten veranderen en de manier waarop IT een middel kan zijn om dit doel te bereiken. Het leuke hieraan is dat je eigenlijk heel weinig technische discussies hebt, maar je je richt op de doelstellingen die je klant wil behalen, de manier waarop ze wil veranderen en hoe je daarbij kunt helpen.

Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent?

Rackspace is niet mijn eerste werkgever en wat ik heb geleerd is dat ieder bedrijf heel anders omgaat met de onboarding. Uiteraard is inwerken op afstand heel anders dan dat je met een groep nieuwe medewerkers een proces doorloopt waarbij je elkaar en het bedrijf echt leert kennen.

Normaal vindt de onboarding plaats in het Verenigd Konikrijk waar je met een groep new hires een programma doorloopt specifiek gericht op commerciële functies. Dit geeft natuurlijk veel mogelijkheid tot interactie en het opbouwen van je netwerk. Nu heeft de onboarding volledig plaatsgevonden achter de PC met veel presentaties, e-learning en praktische opdrachten. Om te zorgen voor een gevoel van saamhorigheid was er iedere middag een Zoom call gepland om met elkaar bij te praten en ervaringen te delen.

Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst?

Ik ben nog helemaal niet op kantoor geweest, buiten het even snel wat ophalen van wat spullen. We hopen dat we op korte termijn met een minimale bezetting weer naar kantoor mogen. Dit geeft toch wat meer interactie en geeft mij ook de mogelijkheid om collega’s beter te leren kennen.

Hoe heb jij je collega’s ontmoet?

De meeste van mijn collega’s heb ik ontmoet via Zoom. Met een aantal heb ik inmiddels ook al even echt een kop koffie kunnen drinken of een broodje kunnen eten doordat we gelukkig weer naar een restaurant kunnen gaan. Daarnaast ontmoet je erg veel collega’s van de vele initiatieven die Rackspace organiseert voor haar medewerkers om op een goede manier door deze crisis heen te komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een online pubquiz, een virtuele borrel, maar ook speciale sessies om je te helpen om te gaan met noodgedwongen al je werk vanuit huis te doen.

Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen?

Ik zie voor mezelf geen voordelen in starten in deze tijd. Je moet uiteindelijk roeien met de riemen die je hebt en er het beste van maken. Wel wordt je inventiever in de manier waarop je in contact komt met mensen en ben je bewuster bezig met het plannen van je dag, ook gedwongen door het feit dat je alleen maar meetings hebt via Zoom.

Wat zijn de nadelen?

De nadelen van deze periode zijn tweeledig. Enerzijds is het lastig om een bedrijf goed te leren kennen als je weinig tot geen persoonlijk contact hebt met collega’s en niet op kantoor kunt zijn. Je mist het praatje bij de koffie en je bent in sommige gevallen langer bezig om iets te weten te komen. Daarnaast is het gewoon minder gezellig.

Anderzijds merk ik in mijn werk dat contact met klanten echt lastiger te maken is. We zitten in een branche waarin vaak beslissingen worden genomen die een grote budgettaire impact hebben en dan wil je als partners elkaar in de ogen hebben gekeken en een vertrouwensrelatie hebben opgebouwd. Dit gaat toch makkelijker als je naast elkaar aan tafel zit.

Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan?

Als je bent gestart, zorg dan dat je gedurende de dag blokken in weet te plannen om alle nieuwe informatie goed te verwerken. Er komt heel veel op je af en je hebt even je rustmomenten nodig om zaken goed tot je door te laten dringen. Zoek ook collega’s op die je kunnen helpen. Veel mensen zijn al even gewend om op deze manier te werken en kunnen je echt voorzien van nuttige tips.

Mocht je twijfelen om van baan te wisselen? Dan is mijn tip om je vooral niet te laten beperken door de Corona-tijd in het zoeken naar een nieuwe baan. Ik heb gemerkt dat veel bedrijven, zeker in de IT, heel veel vacatures open hebben staan. Je merkt echt dat IT een middel is om als bedrijf beter om te gaan met de beperkingen die de Corona-crisis ons oplegt.

Reactie toevoegen