Management

Dit is een bijdrage van Rackspace
Governance
Bert Stam, General Manager Benelux en de Nordics bij Rackspace

‘Investeer in de juiste tooling om kosten te besparen’

‘Veel bedrijven zien kostenefficiëntie ten aanzien van IT over het hoofd.’

18 juni 2020
Door: Rackspace, partner

‘Veel bedrijven zien kostenefficiëntie ten aanzien van IT over het hoofd.’

Veel bedrijven zijn zich niet bewust van de onnodige kosten die ze maken als het gaat om hun IT-uitgaven. “Met de juiste tooling zijn kosten wel met 15 tot 20 procent te verlagen op clouduitgaven”, zegt Bert Stam, General Manager Benelux en de Nordics bij Rackspace.

Wanneer een organisatie zijn eigen IT-infrastructuur host, heeft het alles misschien onder eigen controle, maar stapelen de kosten zich snel op. Van kapitaal- en operationele kosten tot indirecte bedrijfskosten zoals downtime en inefficiënte werkprocessen. Daarbij is er ook nog het personeel dat nodig is om dit alles op te bouwen en te onderhouden.

“Bedrijven zien kostenefficiëntie op het gebied van IT vaak over het hoofd, terwijl deze kosten vrij gemakkelijk te verlagen zijn.  Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om een financieel managementproces te implementeren. Zonder een juist proces dat kosten in kaart brengt lopen organisaties een groot risico dat ze geen volledig beeld hebben van de verdeling van kosten over hun infrastructuur. 90 procent van de bedrijven werkt echter niet met  zo’n proces”, legt Stam uit.

Infrastructuur

Een belangrijk onderdeel van financieel management is volgens hem het hebben van een Cloud Centre of Excellence (CCoE), een bedrijfsfunctie die zorgt voor een balans tussen snelheid en stabiliteit, of een cloud management kantoor om te beoordelen of de kosten onder controle zijn. “De oorzaak van kosteninefficiëntie zit vaak in de infrastructuur, bijvoorbeeld wanneer apps niet gebruikt worden door werknemers maar bedrijven wel blijven doorbetalen voor de services. Dit geldt voornamelijk ’s nachts, wanneer de meeste bedrijven gesloten zijn maar de apps wel op de achtergrond draaien. Cloud native oplossingen zorgen ervoor dat je betaalt voor wat je gebruikt, omdat de apps werken op nacalculatie. Het gebruik van de apps kan worden opgeschaald, aansluitend bij de behoefte van het bedrijf.”

Met een geoptimaliseerde infrastructuur zijn uitgaves dus beter onder controle te houden doordat er  efficiënter wordt gewerkt. “Dit zorgt ervoor dat het overgebleven budget of de middelen voor andere projecten in kunnen worden gezet die direct ten goede komen aan het bedrijf, zeker in onzekere tijden”, zegt Stam.

Analyseren en beheren van cloudkosten

Ook het gebrek aan de juiste tooling kan risico’s opleveren ten aanzien van IT uitgaven. “Rackspace probeert dit risico te minimaliseren met CloudHealth, een geautomatiseerde dienst die helpt bij het analyseren en beheren van cloudkosten, gebruik, beveiliging en prestaties, met als doel verbeterde kostenefficiëntie. Met de juiste tooling en het opzetten van een Cloud Centre of Excellence kunnen de kosten eenvoudig worden beheerst. Daarnaast is het voor bedrijven van belang om potentiële kortingen via leveranciers in kaart te brengen. Dit kan helpen kosten te drukken.” Investeer dus in de juiste tooling, is Stams advies. “Want daarmee kunnen bedrijven 15 tot 20 procent te besparen op clouduitgaven.”

 

+++

 

Over Bert Stam

Bert is General Manager Benelux en de Nordics bij Rackspace. Bert is in deze rol eindverantwoordelijk voor het behalen van de targets in deze specifieke regio. Hij stuurt de teams aan vanuit het kantoor van Rackspace in Amsterdam. Stam is een gedreven, gemotiveerde en betrouwbare manager met een solide track record in de verkoop van IT-oplossingen aan bedrijven en instellingen. Hij is sinds 2013 in dienst bij Rackspace en begon zijn carrière als Enterprise Sales Manager. Ook diende hij voor een lange tijd als interim Country Manager Benelux. In die rol was hij verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van het enterprise-marktsegement van Rackspace in België, Nederland en Luxemburg. In 2015 werd Stam vervolgens benoemd tot Regional Director voor de CEMA-regio. In deze rol was hij verantwoordelijk voor het marketingbeleid en het behalen van de targets in continentaal Europa, het Midden-Oosten en Afrika (CEMA). Hij stuurde daarbij ook de sales- en marketingteams aan in de Benelux, Nordics, DACH en het Midden-Oosten vanuit het kantoor van Rackspace in Amsterdam.

Reactie toevoegen