Management

Dit is een bijdrage van Rackspace
Procesmanagement
Rackspace

Hoe overleef je een digitale transformatie?

Het zijn spannende tijden voor CIO’s in een enterprise IT-omgeving

24 maart 2020
Door: Rackspace, partner

Het zijn spannende tijden voor CIO’s in een enterprise IT-omgeving

Jared Chiles – Senior Director, Professional Services

Het zijn spannende tijden voor CIO’s in een enterprise IT-omgeving. De rol van CIO heeft een evolutie meegemaakt: van chief back-office IT tot dynamic business enabler, en de "I" van “informatie” heeft inmiddels plaatsgemaakt voor "innovatie". Tenzij je bedrijf in de cloud is geboren, betekent dit waarschijnlijk ook dat de digitale omgeving van je organisatie hard een transformatie nodig heeft om verder te kunnen innoveren.

De digitale transformatie. Het wordt wel eens vergeleken met het paard van Troje: je verwacht de nieuwste technologie binnen te halen, maar in plaats daarvan opent het deuren naar een grootschalige evaluatie van bedrijfsprocessen en de manier waarop medewerkers werken. Maar wat houdt zo’n transformatie dan precies in?

Het in kaart brengen van bedrijfsprocessen
De start van een digitale transformatie kan hand in hand gaan met soms pijnlijke ontdekkingen die een organisatie maar beter snel kunt omarmen. Het in kaart brengen van bedrijfsprocessen en -procedures brengt namelijk manieren van werken aan het licht die in het verleden zinnig waren, maar allang niet meer. Zo is misschien een aantal jaar geleden bij de totstandkoming van een proces een significant risico geïdentificeerd, maar bestaat deze helemaal niet meer. Toch is het proces in stand gehouden voor een gevoel van consistentie, in plaats van te kijken naar de echte bedrijfsbehoefte.

Het omarmen van dergelijke bedrijfsprocessen en -procedures is de eerste stap, ook al voelt dit misschien ver weg van het uiteindelijke doel. Want je vraagt je misschien wel af: wat heeft een bedrijfsproces te maken met de technologie die gebruikt wordt? Het antwoord daarop is dat de manier waarop technologie gebruikt wordt en hoe het terugkomt in de organisatie, bepalend is voor de manier waarop mensen in de toekomst nieuwe technologie zullen omarmen en gebruiken.

Hoe ziet het digitale transformatieproces er precies uit?

Digitale transformatie is een dynamisch proces en zal er van organisatie tot organisatie anders uitzien. Maar het doel is altijd hetzelfde: IT transformeren van inflexibel en reactief naar proactief, flexibel en afgestemd op de business. Ongeacht je hardware, software of infrastructuur, bestaat digitale transformatie uit vijf stappen:

1.      Stem IT en business op elkaar af

Een cruciale eerste stap. Het is belangrijk om doelstellingen van het bedrijf en de visie voor ogen te houden en in verband te brengen met IT, om de twee op elkaar af te kunnen stemmen. Het duidelijk communiceren van de redenen en voordelen van de digitale transformatie kan helpen om buy-in van het management te krijgen - zelfs buiten de IT om.

2.      Onderzoek elk facet van de IT

Bij deze stap komt wat logistiek kijken. Alle gebieden van IT binnen de organisatie moeten worden geïnventariseerd, geëvalueerd en gedocumenteerd, inclusief workloads, applicaties, workflows, systemen en datacenters. Tegelijkertijd moet gezocht worden naar knelpunten en gebieden die efficiënter kunnen worden gemaakt door middel van digitale transformatie.

3.      Bepaal de aanpak van de transformatie

Bevindingen uit de eerste twee stappen zullen helpen om het architectuurontwerp en toepassingsprocessen en workflows strategisch te benaderen. Hierbij is het nuttig om in gedachten te houden hoe een actie op het ene gebied invloed kan hebben op alle andere facetten van het bedrijf. Samenwerking met stakeholders, educatie en communicatie zijn in deze fase essentieel.

4.      Start de migratie (maar begin klein)

De migratiefase van de digitale transformatie is waar het echte werk begint. Hou in gedachten dat het goed is om klein te beginnen, om vervolgens uit te breiden naar steeds grotere projecten. Natuurlijk moet ook in deze fase rekening gehouden worden met continuïteit en een plan B. En als eenmaal een migratie is afgerond, moet er ook een nieuw management proces komen.

5.      De puntjes op de i en voortdurende optimalisatie

Omdat de IT-afdeling transformeert van een kostenplaats naar een proactieve businesspartner, zullen aanzienlijke operationele verbeteringen volgen. Minder silo's en meer automatisering zorgen ervoor dat er tijd over blijft voor CIO’s om zich te richten op continue, toenemende verbeteringen.

Hoe weten organisaties dat ze goed op weg zijn? Het is zinvol de volgende vragen te stellen: "Hebben we onze doelen duidelijk gedefinieerd en hebben we ze correct geprioriteerd? Hebben we de buy-in die we nodig hebben, en zo niet, weten we hoe we die moeten krijgen? Hebben we de expertise die we nodig hebben om dit proces te managen, zonder dat ze onze dagelijkse werkzaamheden in de weg komen te zitten?

Een digitale transformatie biedt oneindig veel mogelijkheden, maar juist daarom zien bedrijven vaak door de bomen het bos niet meer. Dit vijfstappenplan dient als praktische leidraad en geeft je een klein zetje in de goede richting: het overleven van een duurzame, digitale transformatie.  

 

 

Reactie toevoegen