Management

Dit is een bijdrage van Rackspace
Cloud
miles

Het overwinnen van onverwachte gebeurtenissen met de juiste IT en voorbereiding

De pandemie heeft een aantal uitdagingen blootgelegd en geaccentueerd 

 

10 december 2020
Door: Rackspace, partner

De pandemie heeft een aantal uitdagingen blootgelegd en geaccentueerd 

 

We ervaren een enorme verschuiving in onze manier van werken. Alle industrieën moeten tegelijkertijd leren om zich aan te passen aan het bedienen van hun klanten met medewerkers die remote werken. Technologie heeft in deze periode een belangrijke rol gespeeld in de bedrijfscontinuïteit van de meeste organisaties, maar het is niet gemakkelijk geweest. Deze ongekende situatie heeft een aantal uitdagingen blootgelegd en geaccentueerd die IT-teams moeten overwinnen om hun bedrijven de komende maanden te kunnen blijven ondersteunen.

Terwijl lockdown 2.0 in heel EMEA plaatsvond, moesten bedrijfsleiders zich aanpassen aan een meer permanente periode van onzekerheid dan iemand ooit had kunnen verwachten. Problemen moesten op zeer korte termijn overwonnen worden en nieuwe oplossingen geïmplementeerd. De grootste problemen – volgens het onderzoek in opdracht van Rackspace Technology - waren een behoefte aan bedrijfscontinuïteitsprogramma's, een gebrek aan aanpassingsvermogen bij snelle veranderingen, een gebrek aan voorbereiding op verschillende werkregelingen en het ontbreken van voldoende werknemers met de juiste vaardigheden.

Er wordt nu druk uitgeoefend op organisaties om deze obstakels te overwinnen met strategieën voor de langere termijn. Maar hoe kun je dit het beste aanpakken?

Wees beter voorbereid op het onbekende
Gedurende de pandemie werd duidelijk dat de grootste uitdaging lag bij de behoefte aan bedrijfscontinuïteitsprogramma's (44%), terwijl IT-leiders als tweede een gebrek aan aanpassingsvermogen bij verandering meldden (34%). Zo heeft het gedwongen thuiswerk-experiment laten zien dat het tijd kost om een goede digitale infrastructuur op te zetten.

Dat komt omdat de meeste organisaties hun activiteiten moesten verplaatsen als gevolg van de pandemie, wat dan weer gevolgen heeft voor activiteiten op de middellange termijn. Voor velen betekent dit dat ze hun bedrijfscontinuïteitsplannen volledig moeten herformuleren om zich voor te bereiden op de volgende ‘onbekende’ golf, maar ook dat ze aanpasbare processen moeten opzetten die het bedrijf kunnen ondersteunen bij het navigeren in de zich ontwikkelende situatie.

Aanpassingsvermogen om remote werken te faciliteren
De cloud ondersteunt het vermogen van veel bedrijven om hun dienstverlening virtueel voort te zetten en hun hele personeelsbestand op afstand te ondersteunen. Degenen die naar de cloud zijn gemigreerd, of aan het begin van de lockdown met de migratie waren begonnen, vonden dat de verschuiving naar de cloud van cruciaal belang was om arbeidskrachten op afstand toe te laten.

Een Britse overheidsorganisatie, de Central and North West London NHS Foundation Trust (CNWL), onthulde dat ze zonder migratie naar de cloud niet in staat waren geweest om alle patiënten te ondersteunen. CNWL heeft zich nu aangepast en kan, met behulp van bijvoorbeeld onlinetesten en videogesprekken, veel van de diensten op afstand aanbieden.

Als gevolg van deze voordelen van de cloud voor remote werken, zien we dat veel bedrijven meer investeren in de clouddiensten die hen helpen om op te schalen, een betere online-ervaring leveren en hun hele personeelsbestand ondersteunen om productief te kunnen werken vanuit huis.

Een duurzame manier van werken
Bijna zes maanden nadat het coronavirus onze traditionele werkwijzen heeft omgegooid, worstelen bedrijven over de hele wereld om hun tijdelijke oplossingen om te zetten in duurzamere processen.

Dit betekent dat de juiste technologische oplossingen ingezet moeten worden om ervoor te zorgen dat werknemers thuis net zo productief en efficiënt kunnen werken als op kantoor. Of dat nu betekent naar de cloud migreren om gemakkelijk toegang te krijgen tot tools en documenten op afgelegen locaties of dat samenwerkingstools geïmplementeerd moeten worden voor een snellere, veiligere, makkelijkere communicatie tussen werknemers, is afhankelijk van de behoeften van de organisatie.

Het is belangrijk dat deze uitdaging niet alleen in de context van een technische oplossing te zien. Bedrijven zullen ook de processen opnieuw moeten beoordelen en ervoor moeten zorgen dat de arbeidsvoorwaardenpakketten een afspiegeling zijn van de werkstructuur op afstand. Zo kan het bijvoorbeeld gaan om het bieden van de juiste fysieke opzet, zodat mensen comfortabel kunnen werken, of om het lanceren van programma’s om de emotionele en mentale gezondheid van werknemers te ondersteunen.

Vaardigheden gezocht
Uit het onderzoek werd ook duidelijk dat 28% van de organisaties niet beschikt over personeel met de juiste vaardigheden. Om dit te verhelpen, moeten organisaties eerst vaststellen welke capaciteiten zij missen om vervolgens werknemers om te scholen om kritieke vaardigheidstekorten op te vullen. Hoe? Lanceer op maat gemaakte trainingsprogramma's die de werknemers de nodige kennis bijbrengen en die vanuit de thuisomgeving kunnen worden gevolgd.

Maar opleiding en bijscholing kan tijd kosten, en tijd is - vooral in een pandemie - van essentieel belang. Organisaties moeten daarom ook gebruik maken van de samenwerking met derden om hun vaardigheden te verbeteren en de capaciteiten van hun teams zo snel mogelijk te vergroten. Zo kunnen ze de kritische transformatie kunnen doorvoeren die nodig is om deze moeilijke tijden te overleven.

Werken aan duurzame flexibiliteit
Aan het begin van de pandemie moesten organisaties snel handelen met snelle, tactische reacties op de onverwachte verstoring, om ervoor te zorgen dat ze als bedrijf konden blijven functioneren. Dit bracht kritieke problemen en tekortkomingen aan het licht. Of het nu ging om ontbrekende of ontoereikende bedrijfscontinuïteitsplannen - of om het gebrek aan vaardigheden die ze hadden om de langetermijnoplossingen te implementeren die nodig waren om de voortdurende ontwrichting het hoofd te bieden: veel organisaties hebben ingezien dat er werk aan de winkel is.

De volgende fase zal voor veel organisaties bestaan uit het aanpakken van deze directe kwesties om zowel flexibiliteit als veerkracht in de business te bouwen, wat hen zal helpen de uitdagingen te overwinnen die door (mogelijke) toekomstige onverwachte gebeurtenissen worden gesteld.

 

Door Simon Bennett, CTO EMEA bij Rackspace Technology

Reactie toevoegen