Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Proact
Infrastructuur
it ziekenhuis en data

IT ziekenhuis: mensen verbinden net zo belangrijk als data linken

Drie belangrijke uitdagingen. Geen ideale situatie, wel stapsgewijs oplosbaar.

14 juli 2021
Door: Proact, partner

Drie belangrijke uitdagingen. Geen ideale situatie, wel stapsgewijs oplosbaar.

Wat staat er met grote letters op de mentale flip-over van de directeur-ICT in een ziekenhuis? De kans is groot dat het gaat om: OUTSOURCING, TRANSITIE naar REGIE-ORGANISATIE en FUSIE/SAMENWERKING. Drie belangrijke uitdagingen. Tegelijkertijd zal een directeur-ICT vaak gedwongen zijn om zich vooral bezig te houden met vraagstukken, waarvan de deadline veel dichterbij ligt. Geen ideale situatie, wel stapsgewijs oplosbaar.

Een ziekenhuis kan zomaar gebruikmaken van zo’n 400 verschillende applicaties. En al die applicaties hebben één ding gemeen: ze zijn er totaal niet op gemaakt om onderdeel te zijn van een samenhangend geheel. Die breed uitwaaierende onaangepastheid is best begrijpelijk. Immers, waar specialisatie het bestaansrecht definieert, daar is compatibiliteit bijzaak. Wat is er erg aan, dat anno 2021 resultaten uit een nieuw apparaat worden weggeschreven in Windows XP? Voor een medisch specialist kan dit een normale vraag zijn. Voor een IT-medewerker absoluut niet. Ook al hebben zij het over hetzelfde onderwerp, beide beroepsgroepen spreken doorgaans niet dezelfde taal. Dit probleem kan verholpen worden door mensen die én beide talen spreken én een overtuigende staat van dienst hebben. Want in discussies over opslag en beschikbaarheid van data weegt de factor autoriteit zeker zo zwaar als de validiteit van technische argumenten.

Geen tijd om met de vinger te wijzen…

De directeur-ICT heeft die autoriteit, maar ook een overvolle agenda. Reden genoeg om dit onderdeel van het werk (deels) uit te besteden aan een IT-partner. En wel een die zogezegd een potje kan breken bij de medisch specialisten en de IT-medewerkers. Dit aspect van bewezen betrouwbaarheid kan moeilijk worden onderschat. Alleen al de aanwezigheid van honderden verschillende applicaties fungeert als een kweekbed voor storingen. Wanneer deze zich voordoen, kunnen de gevolgen hiervan makkelijk doorwerken naar de patiënten. Dat is het laatste wat het ziekenhuis wil. De druk op het vinden van een snelle oplossing is daarom hoog. Er is geen tijd om met de vinger te wijzen naar “dokter Dinges”. Ook al wilde hij destijds per se de techniek, die nu geheel volgens voorspelling zorgt voor problemen.

Draagvlak verdienen

Het beste is om vrolijk en zonder verwijten aan de slag te gaan voor een oplossing. Niet vanaf 09:00 de volgende dag, maar binnen 20 minuten. Ook als het zaterdagavond is. Onder andere op deze manier wordt organisatiebreed het draagvlak verdiend voor de overgang naar een effectievere IT-infrastructuur. Een waarmee het ziekenhuis de toekomst in kan. Denk hierbij aan beduidend minder complexiteit (echt eenvoudig zal het niet gauw worden) en een toegankelijke opzet. Dat wil zeggen, toegankelijk voor een eventuele fusie-partij of ziekenhuis waarmee men kennis gaat delen. Het klinkt misschien paradoxaal, maar een directeur-ICT die richting de grotere vergezichten wil, laat zich bijstaan door een IT-partner die elke dag gewoon doet wat belangrijk is.

 

titel van plaatje

IMT-manager Mark van der Velden, Ziekenhuis Rijnstate, in gesprek met Brent van Dorssen over de manier waarop Proact werkt.

Reactie toevoegen