Loopbaan

Dit is een bijdrage van PQR
Carriere
thuiswerken PQR Jacco Hanemaaijer

Nieuwe baan in Corona-tijd: Lead Consultant Jaco Hanemaaijer

‘Met het gezin konden we ’s middags gezellig samen lunchen.’

30 juni 2020
Door: PQR, partner

‘Met het gezin konden we ’s middags gezellig samen lunchen.’

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. De afgelopen maanden stond alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en alles ging ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in de IT? Jaco Hanemaaijer van PQR vertelt.

Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan?

De eerste contacten met PQR verliepen via een oud collega en begonnen in december 2019. Daarna heb ik nog enkele gesprekken gehad waarop ik op 31 januari getekend heb bij PQR. Mijn opzegtermijn van mijn vorige baan was twee maanden, waardoor ik officieel op 1 april bij PQR ben begonnen, dus al in de Coronatijd.

Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf?

Ik ben Lead Consultant binnen de Microsoft Public Cloud divisie bij PQR. Ik hou mij voornamelijk bezig met de transitie van onze klanten naar Office 365 en Azure. Leuk om te vertellen is dat we net een Microsoft Teams Quick Start propositie hadden opgezet, waarmee ik gelijk vol aan de slag kon om onze klanten met Microsoft Teams te helpen. Juist in deze tijd is die behoefte enorm.

Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent?

Dat was wel duidelijk anders dan men normaal bij PQR gewend is, met het introductieprogramma op kantoor. Dat programma was er nu ook, maar vond plaats via Teams video vergaderingen.
Bij PQR word je gekoppeld aan een buddy, die je op weg helpt. Ik had een extra voordeeltje dat twee oud-collega’s die binnen dezelfde divisie werken, één maand eerder bij PQR waren gestart. Dat heeft mij ook enorm geholpen om mijn weg te vinden.

Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst?

Ik ben nagenoeg niet op kantoor geweest. Wel voor de sollicitatiegesprekken, maar daarna alleen kort om mijn laptop en telefoon op te halen. Toevallig ga ik vandaag naar het kantoor om een andere laptop op te halen en wat collega’s te spreken.

Hoe heb jij je collega’s ontmoet?

Eigenlijk alleen via Microsoft Teams. Wel was ik, voor ik begon, op een vrijdagmiddagborrel (voor de Coronatijd) uitgenodigd en heb ik wat handjes kunnen schudden.

Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen?

Een groot voordeel is dat je geen reistijd hebt. Je plant een videovergadering met een klant en kunt samen meteen aan de slag. Ook mijn vrouw werkte tot voor kort thuis en met het gezin konden we dan ’s middags gezellig samen lunchen.

Wat zijn de nadelen?

Je mist het fysieke contact en het informele gesprekje bij de koffieautomaat. Nu zijn die gesprekjes er ook wel en word ik spontaan gebeld door collega’s, maar dat is toch anders.

Onze kinderen zijn tieners en hadden niet zoveel ondersteuning nodig met het schoolwerk. Ik weet van collega’s en vrienden met jonge kinderen dat dat nog wel eens lastig kan zijn.

Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan?

De maatregelen zijn inmiddels al weer aardig versoepeld en met de richtlijnen vanuit het RIVM is er wel wat meer mogelijk. Wat ik als tip wel wil meegeven is: zorg dat je zichtbaar bent binnen de organisatie. Stel jezelf voor via bijvoorbeeld een email en zet die camera aan bij video meetings. Dan leren je collega’s je eerder kennen.

Reactie toevoegen