Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Pocos
IT beheer
geen internetverbinding

Wat is belangrijker: uptime of marge? Zeg het maar Reseller.

Blog van Stephan Homan, directeur Sales & Marketing Pocos

23 augustus 2019
Door: Pocos, partner

Blog van Stephan Homan, directeur Sales & Marketing Pocos

Dagelijks verbaas ik mij over resellers die vertellen over de kwaliteitsproblemen die zij met hun telecomoperator (Wholesale leverancier) ervaren. Onlangs vroeg een reseller nog hoe snel wij een 0900 nummer kunnen porteren naar een SIP trunk van Pocos. Ik vroeg hem naar het waarom. Zijn klant, een groot callcenter, was alweer 1,5 uur onbereikbaar. Wat een ergernis denk ik dan. Tevens vertelde hij dat hij, of beter gezegd zijn klanten, er regelmatig “uit” liggen. Waarom blijf je dan toch trouw aan je leverancier. Het antwoord: “Omdat wij de belminuten zo voordelig inkopen bij onze leverancier”. Dus je zadelt je klant op met een slechte uptime omdat je zelf nog iets meer wilt verdienen. En tegelijkertijd verbrand je support uren en marge en vooral reputatie door aan deze leverancier vast te houden.

Helaas is dit niet een op zichzelf staand voorbeeld. Regelmatig hoor ik dat resellers zich inlaten met leveranciers die stabiliteitsproblemen hebben. Maar waarom blijf je dan je reputatie op het spel zetten voor een paar euro meer?

Door de groei van de economie en de toename van telefoongesprekken en dataverkeer zal een operator moeten meegroeien om kwaliteit en uptime te kunnen garanderen. Als het netwerk onvoldoende redundant is uitgevoerd en de capaciteit loopt tegen haar grenzen aan dan kan dit op piekmomenten downtime opleveren. Ook het design van het netwerk speelt een cruciale rol. Waarom wordt de leverancier uit het genoemde voorbeeld door DDOS-aanvallen lam gelegd? Simpelweg omdat telefoonverbindingen over het “open” internet gerouteerd worden en niet “dedicated” voor de afhandeling van de telefonie worden geconfigureerd. Waarom doet een leverancier dit dan? Ik stel voor dat je dit zelf aan je leverancier vraagt.

Als reseller is het dus zaak om, voordat je jezelf rijk rekent met lage tarieven, je goed op de hoogte te stellen van het design en de kwaliteit van het netwerk van je leverancier. Hoe redundant is alles gebouwd? Welke keuzes zijn er gemaakt in hardware (denk aan switches en servers) maar kijk ook naar de investeringen in degelijke virtualisatie software. Of is alles “open source”? Je kunt je in deze tijd niet meer veroorloven om je klant een instabiele verbinding te leveren. En bovendien wil je je reputatie als “local hero” toch niet verdoezelen ten koste van iets meer marge?

Meer weten over hoe Pocos de uptime van haar verbindingen garandeert? s.homan@pocos.nl of bel mij via 088-0100730.

Reactie toevoegen