Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Pocos
Netwerken
Simon Poels en Jordi Smits van Pocos

Pocos: focus op kwaliteit en zelfstandigheid

Eigenaren Jordi Smits en Simon Poels in een openhartig interview met Rashid Niamat

21 augustus 2019
Door: Pocos, partner

Eigenaren Jordi Smits en Simon Poels in een openhartig interview met Rashid Niamat

Pocos bestaat in de huidige vorm meer dan 15 jaar, de geschiedenis van het bedrijf gaat zelfs terug tot in 1997. Het is daarmee een van de meest ervaren spelers op de markt voor telecommunicatie oplossingen. Tijdens het interview met de twee eigenaren, Simon Poels en Jordi Smits, komen de begrippen focus en zelfstandigheid meerdere keren ter sprake. Beiden zijn deel van de DNA van het bedrijf.

[auteur: Rashid Niamat]

 

B2B met een eigen technisch netwerk
“Telecommunicatie oplossingen aanbieden aan de zakelijke markt is onze business,” zo begint Poels het gesprek. “Dat doen we op basis van een eigen technisch netwerk en levering via partners die het op hun beurt weer aan eindgebruikers leveren. Het meeste dat we leveren is B2B internet acces en telefonie”. De connectiviteit wordt vaak via de leveranciers met een landelijke fiber footprint geleverd. Pocos neemt een wholesale dienst af, waarmee het een dienst maakt die de partner aan zijn eindklant levert. Dat kan zijn internet connectiviteit sec, maar ook de combinatie met telefonie of het ontsluiten van bedrijfsnetwerken.

Poels vertelt dat het bedrijf rond 2005 een van de eerste SIP trunk leveranciers van Nederland was. Door gebruik te maken van ADSL-verbindingen kon telefonie zo voor het eerst substantieel goedkoper worden aangeboden. Er was echter een probleem en dat was de onmogelijkheid QoS te bieden via de toen bestaande reseller kanalen. “We zijn gestopt met resellen en gestart als internet serviceprovider, of eigenlijk een telecommunicatie aanbieder, met eigen operator codes. Daarvoor klopten we aan bij BBned voor ADSL en SDSL, bij Cisco voor de eerste routers en bij RIPE voor een AS.”

Enablen
Smits: “toen we daarmee begonnen deed Pocos nog aan directe verkoop. We hebben snel geconstateerd dat dit niet paste binnen onze bedrijfsfilosofie waar focus belangrijk is. Daarom zijn we in die tijd gestart met een partnerkanaal en dat is een goede keuze geweest.” Door deze stap kan Pocos, omvang 25 medewerkers, zich volledig richten op het automatiseren van de processen en ontwikkelingen van diensten op basis van het eigen robuuste platform dat totaal redundant is. Focussen op de continuïteit en beschikbaarheid van ons platform, de techniek klinkt triviaal, maar always on is bij ons geen loze kreet. De toename van real-time protocollen, zoals voice en video, maar ook remote desktop toepassingen, maken dit echt nodig.”

In control en sneller
Pocos partners hebben toegang tot Pulse (het partner portal) waarin ze zelf de zaken regelen. Aanvragen, porteren, facturatie, daar komen Pocos medewerkers niet meer aan te pas, de partners zijn in control. Daarnaast maakt die automatisering het mogelijk dat een bestelling of mutatie ook sneller kan worden doorgevoerd. Poels: “Inmiddels kunnen onze partners binnen een dag een werkende VDSL-verbinding bij de klant opleveren, waarbij ze bijna alle stappen in het orderproces zonder tussenkomst van ons of KPN zetten. De noodzakelijke ingreep in de wijkkast verrichten ze ook zelf. Er zijn weinig andere partijen die dat waar kunnen maken. Smits: “onze white labelled mobiele sim only dienst is een ander voorbeeld. De partner krijgt van ons blanco simkaarten en die kan hij via Pulse activeren voor het abonnement dat het beste bij de eindklant past. Dat kan bijna real-time.”

Partners
Pocos telt op dit moment meer dan 170 partners uit het hele land. Een deel kiest voor slechts een communicatiedienst, zoals VoIP. Anderen komen bij Pocos uit omdat ze daar meer diensten kunnen afnemen, zelfs van verschillende wholesale aanbieders. “Bij ons is geen minimum afname of de verplichting tot het afnemen van combinatie pakketten. De keuze van verbinding en via welke wholesale aanbieder bepaalt de partner zelf, wij zijn daar totaal neutraal in,” zegt Poels. “Onze rol is die van een onafhankelijke en zelfstandige enabler.”

“Uit onderzoek dat we recent hebben uitgevoerd onder bestaande en nieuwe partners blijkt dat ze die combinatie van hun keuzevrijheid en onze onafhankelijkheid ook zeer belangrijk vinden,” vult Smits aan. Het onderzoek waar hij naar verwijst laat verder zien dat de focus op techniek een goede keuze is. “We krijgen zeer hoge waardering voor het aanbieden van een platform dat 24/7/365 beschikbaar is. Daarnaast wordt de kennis van telecommunicatie en het gemak waarmee we die kennis met de partners delen vaak genoemd als reden om Pocos partner te worden en blijven.” Pocos scoort verder goed tot zeer goed bij flexibiliteit, goede support en persoonlijke aandacht.

Pocos is ambitieus, heeft een sterke focus op kwaliteit en service en laat zich niet afleiden. Dat spreekt een groeiend aantal bedrijven aan die ook weten dat Pocos geen klanten heeft maar partners.

 

Reactie toevoegen