Loopbaan

Dit is een bijdrage van Pegasystems BV
Carriere
Paul Evans

Nieuwe baan in Corona-tijd: Senior Director Client Success Paul Evans

‘Door het videobellen loopt je agenda wel heel snel vol’

9 juli 2020
Door: Pegasystems BV, partner

‘Door het videobellen loopt je agenda wel heel snel vol’

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. De afgelopen maanden stond alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en alles ging ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in de IT? Paul Evans van Pegasystems vertelt.

Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan?

Begin februari ben ik bij Pega begonnen, net voordat de wereldwijde verspreiding van het COVID-19-virus duidelijk begon te worden. Ik heb dus gelukkig nog een normale sollicitatieprocedure kunnen doorlopen, met als laatste onderdeel een panel interview waarin ik een business case heb gepresenteerd over het implementeren van een customer success model in een SaaS-organisatie.

Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf?

Ik geef leiding aan het team van Client Success Managers (CSM’s) in de Benelux en de Nordics. Het is onze rol om ervoor te zorgen dat klanten maximaal voordeel en toegevoegde waarde halen uit hun Pega-applicaties zoals Intelligent Automation-oplossingen, Customer Engagement en CRM-platforms. Het is een veelzijdige rol waarin de CSM fungeert als de spin in het web die zowel de interne als externe activiteiten coördineert, zodat onze klanten succesvol kunnen zijn in het realiseren van hun bedrijfsdoelstellingen.

Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent?

In de eerste paar weken bij Pega doorlopen alle nieuwe medewerkers een uitgebreid onboarding-programma waarin je alles leert over de organisatie, de cultuur en waarden. We kregen uitgebreide producttrainingen en werden gestimuleerd om te starten met het opbouwen van ons relatienetwerk. Pega hecht veel waarde aan een goed onboarding-proces en ik moet zeggen dat ik het echt verfrissend vond. Natuurlijk verloopt vanwege de pandemie alles iets anders dit jaar. Sterker nog, ik was op ons hoofdkantoor in Cambridge in de Verenigde Staten, bezig met de afronding van mijn onboarding-traject, toen mij werd geadviseerd onmiddellijk naar Nederland terug te keren. Onze directie heeft zeer adequaat gehandeld en alles in werking gesteld om de veiligheid van medewerkers te waarborgen. Sindsdien zit ik dus in ‘lockdown’.

Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst?

Onderdeel van mijn onboarding-programma waren een bezoek aan ons ​​kantoor in Reading, UK, en aan ons hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Daar worden de meeste van onze klassikale trainingen gegeven. Het is voor mij ook een uitgelezen kans geweest, om veel nieuwe internationale collega's te ontmoeten met wie ik samenwerk. Ook ben ik een paar keer op ons Benelux hoofdkantoor in Amsterdam-Zuid geweest om kennis te maken met mijn team en een aantal van mijn directe lokale collega’s. Die bezoekjes waren net op tijd. Begin maart ging het kantoor in Nederland dicht.

Hoe heb jij je collega’s ontmoet?

De meerderheid van mijn nieuwe collega’s heb ik ontmoet via videocalls. Dit is natuurlijk verre van ideaal en het kan nooit een persoonlijke kennismaking vervangen. Anderzijds smaakt een kopje koffie in een virtuele WebEx-koffieteamvergadering net zo lekker; zo niet beter dan op kantoor. Thuis heb ik bovendien altijd genoeg van mijn favoriete Nespresso op voorraad.

Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen?

Ik denk dat ik nu meer waarde hecht aan bepaalde vrijheden die ik eerder zo vanzelfsprekend vond. Het is voor iedereen een hele uitdagende, intensieve tijd. Maar tegelijkertijd denk ik dat ik daardoor mijn nieuwe collega's en sommige klanten beter en sneller heb leren kennen dan in normale omstandigheden. 

Wat zijn de nadelen?

Vanwege het thuiswerken missen we de spontane gesprekken bij de koffieautomaat op kantoor of tijdens de lunch. Dit plannen we nu in via videobellen. Hierdoor loopt je agenda soms wel heel snel vol.

Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan?

Geef jezelf elke week wat ruimte om na te denken en te plannen, en zorg ervoor dat je elke dag regelmatig een pauze neemt; even weg van je laptop of pc-scherm. Het is ook belangrijk om gewoon je vakantie op te nemen en deze niet uit te stellen. Houd de batterij opgeladen!

Reactie toevoegen