Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Pegasystems BV
Procesmanagement
digitale transformatie

Huurt u Napoléon in als visionair voor uw digitale transformatie?

Veel bedrijven staan voor grote uitdagingen tijdens hun digitale transformatietrajecten.

14 oktober 2019
Door: Pegasystems BV, partner

Veel bedrijven staan voor grote uitdagingen tijdens hun digitale transformatietrajecten.

Napoléon Bonaparte I staat vooral bekend om zijn nederlaag bij Waterloo en zijn Napoléon-complex. Toch is de geweldig stad Parijs zoals we die vandaag de dag kennen – met zijn open karakter, groene ruimtes en prachtige architectuur – geïnspireerd op zijn grootse visie.

Tijdens zijn bewind bouwde Napoléon fonteinen, bruggen en grachten. Hij verbeterde de riolering en watervoorziening van de stad. Hij verbreedde straten en bouwde enorme militaire monumenten, waaronder de Arc de Triomphe. Maar terwijl het plan van Napoléon groots was, kwam de praktische uitvoering niet overeen met de imperiale stad die hij voor ogen had. Pas toen zijn neef, Louis-Napoléon Bonaparte III, de troon greep en stedenbouwkundige Georges-Eugène Haussmann inhuurde in 1850, begon het Parijs in zijn huidige vorm te ontstaan. De transformatie duurde uiteindelijk tientallen jaren.

Begin met een visie
Als het gaat om digitale bedrijfstransformatie, hebben bedrijven geen decennia of jaren de tijd. Ze hebben een meer flexibele aanpak nodig die hen helpt om binnen enkele weken resultaten te zien. Maar digitale transformaties kunnen niet zomaar in elkaar worden gedraaid, anders eindigen organisaties net als sommige steden die stukje bij beetje werden opgebouwd zonder vooraf geplande infrastructuur.

Wij werken samen met organisaties om hen te helpen hun grote visies op het gebied van digitale transformatie te implementeren – niet enkel problemen oplossen, maar ook ambitieuze resultaten bereiken. Niemand zou al zijn huidige en eerdere technologische investeringen moeten verwijderen en vervangen. Bedrijven moeten kunnen werken met wat er al is en informatie uit oude systemen kunnen ophalen en delen. Ze moeten handmatige taken kunnen automatiseren om fouten te verminderen en workflows te versnellen.

Maar een visie hebben en die visie uitvoeren is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Ongeveer 75% van de bedrijven is op dit moment bezig met digitale transformatieprojecten, maar een derde daarvan zal mislukken vanwege implementatieproblemen. Een visie zonder implementatie is als Napoléon zonder zijn neefje. Niets wordt afgemaakt.

Veel bedrijven staan voor grote uitdagingen tijdens hun digitale transformatietrajecten. Ze proberen operationele silo's af te breken en klantgerichter te worden. Ze proberen ondergeschikte taken te automatiseren en mensen op nieuwe en andere manieren te laten denken. De meeste organisaties weten heel goed dat ze niet zomaar technologie op een probleem kunnen loslaten bij verzoeken van het management, zoals "we hebben robotica nodig" of "we hebben AI nodig." Toch verwachten managers soms dat hun mensen klakkeloos zaken uitvoeren zonder dat de algemene visie van het bedrijf duidelijk is.

Organisaties hebben een plan nodig. Inzicht in de richting van de organisatie zorgt ervoor dat managers snel resultaten kunnen realiseren die op die richting zijn afgestemd.

Het hebben van een visie op digitale transformatie betekent niet dat bedrijven geen hindernissen zullen tegenkomen. Maar een visie stelt mensen wel in staat om die hindernissen te omzeilen en te werken aan oplossingen voor verandering. Organisaties met een holistische kijk op wat ze doen, realiseren een veel beter resultaat, dat uiteindelijk hun manier van werken zal veranderen.

De uitdaging van digitale transformatie
In haar keynote-presentatie dit jaar op PegaWorld 2019, sprak Principal Research Scientist Dr. Jeanne Ross van het MIT's Center for Information Systems Research (CISR) over bedrijfsbrede digitale transformatie. Ze belichtte hedendaagse marktdisruptors – zoals Uber en Amazon- maar ze besprak ook hoe gevestigde bedrijven op dezelfde manier transformeren naar digitale power houses. Eeuwenoude banken. Verzekeringsmaatschappijen. Bedrijven in de gezondheidszorg en telecommunicatie. Organisaties die vastbesloten zijn om met de tijd mee te veranderen, om concurrerend te kunnen blijven en hun klanten beter te kunnen bedienen. Bedrijven zoals Cisco, die zijn oude systemen heeft getransformeerd en zijn resolutiesnelheid met 70% heeft verhoogd. En Sprint, die afscheid nam van zijn ineffectieve en handmatige ‘one size fits all’-benadering en 1-op-1 klantervaringen creëerde om het verloop-percentage met 14% te verlagen.

In de afgelopen 27 jaar heb ik met veel organisaties samengewerkt en ook veel geleerd. Bijvoorbeeld hoe bedrijven te helpen grote, complexe projecten op te splitsen in beheersbare stukken om risico's en kosten te verminderen, zodat ze sneller waarde herkennen. Naarmate we samenwerken, groeit hun succes, als een bruisende stad. Om Jeanne Ross te parafraseren, inspireert digitale transformatie organisaties ‘niet alleen om anders te denken over hoe ze zakendoen, maar laat hen ook nadenken over nieuwe mogelijkheden.

Vind je eigen visie
Waarschijnlijk heb je al een visie op digitale transformatie voor je bedrijf, dus is het niet nodig te wachten op een soort Napoléon. ls dit niet het geval is, doe een stap terug en denk na over wat je onderneming probeert te bereiken. Neem een vrije dag en doe een testaankoop bij je bedrijf om te ervaren wat klanten ervaren. Vraag jezelf dan af – wat voor soort bedrijf wil je zijn? Wat zijn de ambities voor je medewerkers? En je klanten?

We begeleiden bedrijven bij een succesvolle digitale transformatie. We helpen hen consumentwaardes te verhogen, operationele kosten te verlagen en dingen sneller gedaan te krijgen. Hoewel ik een beetje bevooroordeeld ben, denk ik dat de digitale transformaties van onze klanten net zo indrukwekkend zijn als die van Parijs – alleen wel wat sneller.

Merci d’avoir lu (bedankt voor het lezen).

Door: Kerim Akgonul , Senior Vice President bij Pegasystems

 

Reactie toevoegen