Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Pegasystems BV
Artificial Intelligence
De trends en ontwikkelingen in 2022 volgens Pega Systems

De trends en ontwikkelingen in 2022 volgens Pegasystems

'In 2022 zien we een verschuiving naar mensgerichte automatisering'

11 januari 2022
Door: Pegasystems BV, partner

'In 2022 zien we een verschuiving naar mensgerichte automatisering'

Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen om digitaal te innoveren. Welke trends en ontwikkelingen op het gebied van Intelligent Automation moeten we in de gaten houden? Pegasystems deelt zijn visie op deze ontwikkelingen, zodat je weer helemaal up-to-date bent.

Herbruikbare componenten, meer ruimte voor innovatie

Applicaties van scratch af aan bouwen is duur en arbeidsintensief. Toch is dit wat veel organisaties nog steeds doen: opnieuw het wiel uitvinden zodra er een nieuwe zakelijke behoefte is. Eigenlijk moeten we toe naar een ontwerpsysteem met herbruikbare componenten dat altijd beschikbaar en toegankelijk is. Zo kan je als organisatie ruimte vrijmaken voor nieuwe, innovatieve en gebruiksvriendelijke toepassingen en worden de oude, bestaande applicaties langzaam uitgefaseerd. Legacy-systemen kunnen niet langer een excuus zijn om niet te innoveren. 2022 is het jaar waarin organisaties de balans vinden tussen vernieuwende toepassingen en het wegwerken van legacy-systemen voor een betere ROI.

Low-code als motor van innovatie

Low-code is hierin een cruciaal onderdeel, omdat het organisatie in staat stelt om zonder een groot team van ontwikkelaars, sneller en consistent innovatieve applicaties te ontwikkelen tegen lagere kosten. Dit kan op kleine schaal, maar ook organisatiebreed. Bovendien houd je met low-code makkelijker gelijke tred met nieuwe trends en markteisen. In 2022 gaat low-code technologie zorgen voor nog meer innovatie, krachtig hergebruik en stimuleert het een snelle acceptatie. Meer en meer organisaties gaan de overduidelijke voordelen van een dergelijke low-code aanpak inzien. 

AI maakt automatisering menselijker

In 2022 zien we een verschuiving naar mensgerichte automatisering. Veel werkzaamheden zijn sinds de pandemie gecompliceerder geworden. We werken verspreid over verschillende locaties en hebben mensen nodig voor de meer complexe taken. Automatisering van de minder complexe werkzaamheden ontlast medewerkers zodat zij effectiever kunnen werken en zich focussen op zaken als klantervaring, klanttevredenheid en organisatorische transformatie. In 2022 verwachten we een toename van technologieën zoals task mining, process mining en proces-AI waarmee diep tussen en in de bedrijfsprocessen kan worden gekeken. Organisaties gaan AI inzetten om de werkprocessen en ervaringen van medewerkers te optimaliseren. Op basis van de toepassing van AI gaan we een tijdperk in waarin organisaties echt begrijpen wat medewerkers doen en hoe ze hen kunnen ondersteunen om dit te verbeteren.

Klanten en medewerkers: dezelfde experience

Nu verschillen in- en externe apps vaak nog te veel van elkaar, terwijl de processen waarvoor ze zijn bedoeld, wel hetzelfde zijn. Voorheen waren veel investeringen gericht op externe, klantgerichte applicaties. Dit gaat veranderen. In 2022 is meer aandacht voor interne kwaliteit; dit levert meer efficiëntie, innovatie en een betere totaalbeleving voor klanten én medewerkers.

 

Reactie toevoegen