Management

Dit is een bijdrage van OGD ict-diensten
Carriere
carrière

Enthousiaste OGD’ers aan het woord | Sofia: programmeur in het AI-team

Sofia vertelt wat zij juist zo leuk vindt aan werken bij OGD

8 september 2020
Door: OGD ict-diensten, partner

Sofia vertelt wat zij juist zo leuk vindt aan werken bij OGD

Enthousiaste OGD’ers aan het woord | Sofia: programmeur in het AI-team

OGD’ers hebben allerlei verschillende achtergronden, vaak niet eens in de techniek. Juist met deze kleurrijke achtergronden kunnen zij veel voor organisaties betekenen. In deze blog laten we Sofia, programmeur, aan het woord. Zij vertelt hoe zij verschil maakt binnen OGD.

Sofia werkt als programmeur in het Artificial Intelligence (-AI) team van OGD. Ze houdt zich vooral bezig met het schrijven van code voor verschillende software- en dataprojecten. Zij vertelt hierover: “Dit zijn innovatieve projecten waarmee we de klant helpen meer uit data te halen. Dit betekent dat we bepaalde data van de klant inzichtelijk maken, zodat hun medewerkers er echt iets mee kunnen. Hiermee versnellen we bijvoorbeeld werkzaamheden, zodat medewerkers efficiënter kunnen werken. Ook zorgen sommige projecten ervoor dat de klant in kan spelen op de toekomst.”  

Van servicedesker naar softwareontwikkelaar

Sofia studeerde technische natuurkunde aan de TU Delft. Zij kreeg een baan als servicedesker bij OGD. Na iets meer dan een jaar startte ze als softwareontwikkelaar. “Ik programmeer in vele talen, waaronder C# voor de Microsoft-producten. Dat is erg leuk werk. Sinds ik binnen het AI-team werk, is Python daarbij gekomen. Verder ben ik Microsoft Certified Trainer en geef ik binnen OGD les als docent softwareontwikkeling in C#."

Een kijkje in Sofia’s werkzaamheden

Hoe Sofia klanten ondersteunt? Door hen inzicht in hun data te geven. “Net als de rest van OGD zet ik me in om mensen beter en slimmer te laten werken. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zoveel uit hoe je dat eindresultaat bereikt, als de gebruiker maar tevreden is.”

Sofia geeft hiervan twee voorbeelden:

  • Een Waardering Onroerende Zaken (WOZ)-project bij een klant: “We zorgen bij deze klant dat de gegevens voor het bepalen van de WOZ-waarde toegankelijker zijn. Wanneer medewerkers gemakkelijker bij deze data kunnen, doen ze hun werk sneller en zijn ze bovendien accurater in de waardebepaling.”
  • Het Service Mesh project: “Met deze software herkennen we automatisch problemen in de ict-omgeving. De servicedesk speelt dan proactief in op problemen. We lezen daarvoor de automatische logs van alle computers uit. Zo kunnen ze al bij de eerste tekenen van het probleem contact opnemen met de gebruiker en een mogelijke oplossing geven. Op deze manier hoeft de servicedesk niet te wachten op het belletje van de gebruiker maar kunnen ze proactief aan de slag."

Het belang van klantcontact

Uiteraard is het contact met de klant heel belangrijk. Vooral voor feedback over en weer. Sofia vindt het leuk om deel uit te maken van gebruikerssessies. “Tijdens deze gesprekken kom je erachter wat klanten nodig hebben en waarom. Ook testen gebruikers dan de nieuwe applicatie om te kijken of ze ermee kunnen werken. Dit geeft ons belangrijke informatie om ons werk goed te doen.”

Ze voegt eraan toe: “Deze gesprekken zijn soms ook nuttig om gebruikers nieuwe inzichten te geven. Af en toe wil een gebruiker namelijk iets dat eigenlijk niet handig is. Dan helpt het om uit te leggen waarom het idee niet bruikbaar of realistisch is. Het is dan belangrijk om door te vragen en erachter te komen waarom de gebruiker dit wil. Je kunt dan met een alternatieve oplossing komen. Zo kom je uiteindelijk tot het beste resultaat voor de klant.” 

Een bruikbare studieachtergrond?

Sofia heeft een beetje leren programmeren tijdens haar studie Natuurkunde. Verder heeft ze daar haar analytische vermogen ontwikkeld. “Daar heb ik nu veel aan, want bij softwareontwikkeling pak je problemen altijd in stapjes aan.” Vertelt Sofia. “Buiten mijn werk als programmeur om, heb ik als student al ervaring opgedaan met lesgeven. Zo heb ik bijles gegeven en geef ik al lange tijd badmintonles aan kinderen. Deze ervaringen helpen mij om ook binnen OGD een goede docent te zijn.”  

Waarom Sofia enthousiast wordt van OGD

“Ik vind mijn werk heel leuk! Ik houd van programmeren en ik vind ook de sociale kant heel prettig. Met mensen praten en ze blij maken met mijn werk, dat geeft mij voldoening.”

Verder vindt Sofia het tof om elke keer bij een ander bedrijf langs te gaan en daar kennis op te doen. “Denk aan financiën, hoe een bloemenveiling werkt of wat ambtenaren nodig hebben om hun werk goed te doen. Zo leer ik ook buiten ict om telkens weer nieuwe dingen!”

Ben jij op zoek naar een interessante baan binnen de ict-sector? Of wil je meer verhalen lezen van andere OGD’ers? Bekijk dan zeker deze pagina

Reactie toevoegen