Development

Dit is een bijdrage van Nutanix
Procesmanagement
klantgerichtheid

Klantgericht leiderschap is levend en wel

Met goede samenwerking tussen Marketing, Sales en IT als voorwaarde

21 oktober 2019
Door: Nutanix , partner

Met goede samenwerking tussen Marketing, Sales en IT als voorwaarde

Door: Wendy M. Pfeiffer, CIO van Nutanix

Binnen enterprise IT is - terecht - veel aandacht voor een model dat de klant centraal stelt. Het samenstellen van klantgeoriënteerde IT-teams is een uitdagende, maar waardevolle kans voor business- en IT-leiders. Een goede samenstelling van die teams leidt tot een betere samenwerking tussen IT, Marketing, Operations én uiteindelijk ook met de klant.

Marketing, Sales en IT werken beter samen
Er was een korte periode waarin de CMO (Chief Marketing Officer) het gevoel had dat de CIO (Chief Information Officer) te langzaam vooruit ging. Als gevolg daarvan ging de CMO zelf IT-producten aanschaffen en zijn eigen IT managen in de public cloud. Met ‘shadow IT’ tot gevolg.

Vandaag de dag speelt dit niet langer en is er bij succesvolle organisaties een goede samenwerking tussen Marketing-, Sales- en IT-teams. CIO’s, marketing- en salesmanagers nemen tegenwoordig allemaal deel aan de discussie die door data wordt gedreven en zich focust op het belang van het meten en het identificeren van omzetsignalen. Dit zorgt ervoor dat de gevormde (of hervormde) IT-teams begrijpen wat hun impact hierop is. Essentieel voor de samenstelling van deze teams is goede teambuilding. Daarnaast moet het team bestaan uit gepassioneerde IT-specialisten die vaardigheden ontwikkelen om de klant(ervaring) te begrijpen.

Persoonlijk contact voor een beter begrip van de business
In 2009 startte ik bij Robert Half International, een wervingsorganisatie met honderden locaties wereldwijd. Ik had tot dat moment geen enkele ervaring in recruitment. Om een klantgeoriënteerd IT-team samen te stellen, bezocht ik regelmatig kantoren en ging ik langs bij teams die dagelijks aan de telefoon hingen, orders binnenhaalden en de diensten van Robert Half uitlegden. Ook bezocht ik potentiële klanten. Deze persoonlijke contactmomenten hielpen mij de business beter te begrijpen en uiteindelijk kansen te identificeren voor IT om een nog betere bijdrage te leveren aan de business. 

Tot dusver volgt mijn functie bij Nutanix een vergelijkbare route. In de afgelopen twaalf maanden heb ik individuele gesprekken gevoerd met meer dan driehonderd CIO’s die geïnteresseerd zijn in ons product. Een belangrijke taak voor de CIO is het kunnen begrijpen van de eisen van klanten en deze intern ter discussie stellen. Een Raad van Bestuur van een grote organisatie is zich er tegenwoordig sterk van bewust dat IT de sleutel is voor de gewilde marktuitbreiding. Het biedt hen een kans op concurrentievoordeel, het aanboren van nieuwe markten en uiteindelijk ook het verkrijgen van marktaandeel. 

Verandering van karakter
Omdat organisaties behoefte hebben aan een klantgeoriënteerde CIO groeit de vraag naar IT’ers die eerlijk zijn over hun persoonlijkheid en vaardigheden. Veel CIO’s hebben een operationele IT-achtergrond: ze focussen zich op details en – laten we eerlijk zijn – doen af en toe aan bangmakerij wanneer zich een probleem voordoet op het gebied van security of infrastructuur. Wij IT’ers kozen voor een carrière in dit vakgebied zodat we met mooie, gestructureerde machines (in plaats van met ongestructureerde mensen) konden gaan werken. Een klantgerichte CIO worden, kan dus om een verandering van karakter vragen. Goede coaching kan daarbij helpen.

Waar leiderschap tonen
Wanneer je perfectionistisch van aard bent, is het helemaal niet erg als er een punt komt in je carrière waarop het beter is voor jezelf én voor je organisatie om senior director of IT operations te worden, waardoor je meer met de techniek zelf bezig bent. Want op C-level is de business je verantwoordelijkheid, en dat betekent dat je meestal beslissingen moet nemen waarvan er elk een compromis is ten opzichte van het ideaal. Voor mij is dat true leadership.

Reactie toevoegen