Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Novulo
Zakelijke software
Platformstrategie retailer

Platformstrategie biedt een retailer groei

Omnichannel retail vraagt om een geïntegreerde aanpak software

15 juli 2021
Door: Novulo, partner

Omnichannel retail vraagt om een geïntegreerde aanpak software

Veel retailbedrijven zitten vast in de status quo van hun bestaande systemen, die het lastig maakt om snel te anticiperen op verandering, laat staan om een explosieve, internationale groei door te maken. Retailer Kamera Express ruilde een kluwen aan losstaande systemen voor een integrale platformaanpak. Op welke manier droeg dit platform bij aan een succesvolle omnichannel retail- en overnamestrategie?

Rode draad

Omnichannel is de rode draad in de marktaanpak van Kamera Express. De retailer combineert de online ervaring in een webwinkel met een breed netwerk van fysieke winkels. Op deze manier kunnen consumenten een bezoekje brengen aan een winkel in de buurt, zodat zij een dure camera kunnen bekijken en in hun handen houden voordat ze hem aanschaffen. Off- en online ervaringen zijn lastig te combineren als je met een gefragmenteerde applicatie architectuur moet werken. Dat was ook de achtergrond van waaruit Kamera Express enkele jaren terug begon. Het portfolio bestond toen uit 14 oplossingen met elk een eigen user interface en bijkomend toegangsbeheer aan elkaar geknoopt met behulp van API’s. Wijzigingen gingen gepaard met hoge kosten en lange doorlooptijden.

Kamera Express zag een toekomstvisie voor zich met een veel klantgerichtere aanpak door een integrale omnichannel verkoopstrategie na te streven. Het bedrijf besloot alle primaire bedrijfsprocessen op het Novulo platform te baseren, zodat commercie in webshop en in de fysieke winkels gelijkgetrokken werd. Er wordt voortdurend gewerkt aan één centraal klantbeeld dat als basis fungeert voor de commerciële formule, de financiële administratie, logistieke processen en de backoffice. Winkelmedewerkers kunnen een nieuwe camera of ander item uit het assortiment dat tijdelijk niet beschikbaar is toch verkopen en als transactie afronden doordat het bedrijf de consument de garantie kan geven dat het artikel binnen enkele dagen in huis is. Of wat te denken van de introductie van een cadeaukaart die in de meeste gevallen enkele jaren kost. Kamera Express kon een eigen cadeaukaart veel sneller uitrollen en ook nog een die in de kassa’s, de webshop en het achterliggende magazijn in elk proces integraal en veilig te gebruiken was.

Flinke groei

Een webapplicatie zoals die van Kamera Express wordt op maat gemaakt door het samenvoegen van 20, 300 of 500 bestaande componentenmodellen. Iedere unieke verzameling componenten wordt op basis van een geautomatiseerd proces omgevormd tot een overkoepelend applicatiemodel. Vervolgens wordt er met een simpele muisklik een applicatie gegenereerd die direct te implementeren is. Als er een wijziging in de software nodig is, beginnen bedrijven weer bij de samenstellingsfase en vervangen componenten of voegen nieuwe toe. Vervolgens wordt er een nieuwe versie van de applicatie gegenereerd en in een paar minuten tijd geïmplementeerd in een cloud-infrastructuur. Als de benodigde functionaliteit niet kant-en-klaar beschikbaar is als component, kan er binnen het platform een ontwikkelingsproces in gang worden gezet met behulp van tools voor low-code development.

Door de volledige bedrijfsvoering te integreren op één platform heeft Kamera Express heeft door de jaren heen flink in omvang, complexiteit en volume kunnen groeien. Vandaag de dag bestaat deze uitgebreide toepassing uit ruim 400 herbruikbare functionele componenten die samen één geïntegreerd model vormen dat in één webapplicatie wordt omgezet. Professionals die de bedrijfsprocessen uit de praktijk goed kennen, vullen hun vraag naar software in door een selectie te maken uit een veelheid aan bestaande componenten. Dit hergebruik hield de totale eigendomskosten van de applicatie onder de beoogde drempelwaarde van 1% van de jaaromzet.

De retailer kon zijn zakelijke prioriteiten ook op andere manieren voorrang geven. De architectuur van het Novulo platform stelde Kamera Express in staat om door te groeien van een systeem voor dertig werknemers naar een applicatie die bij honderden gelijktijdige werknemers in gebruik is. Deze stabiliteit hield het vernieuwingstempo niet tegen.

Omvang versus complexiteit

Snelle uitbouw

Het is de combinatie van snelle uitbouw van softwarefunctionaliteit en de hoge automatiseringsgraad van backoffice tot frontend die een essentiële pijler onder de groei van Kamera Express vormen. De software garandeert een betrouwbare en snellere manier van orderverwerking volgens een gestroomlijnd proces met een zo laag mogelijke foutmarge, die ook bij piekdruktes goed werkt. Ondanks het feit dat er meer dan 1,500 orders per dag door het platform lopen, blijft de software wendbaar zodat Kamera Express snel in kan springen op nieuwe groeimogelijkheden.

Meer weten hoe een platformstrategie uw omnichannel aanpak kan versterken lees dan de whitepaper 'Versla de status quo met een nieuwe kijk op retailsoftware’.

Reactie toevoegen