Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Novulo
Software-ontwikkeling
windvane

De anatomie van een radicale koerswijziging

Als er een sector is geweest die door corona totaal ontregeld raakte, dan is dat de luchtvaart wel

26 april 2021
Door: Novulo, partner

Als er een sector is geweest die door corona totaal ontregeld raakte, dan is dat de luchtvaart wel

Na een stortvloed aan inreisverboden moesten luchtvaartmaatschappijen in korte tijd hun bedrijfsvoering ingrijpend aanpassen, waaronder het vliegtuigonderhoud. Was in het verleden optimale inzet van vliegtuigen richtinggevend bij het plannen van dit onderhoud. Door corona moesten de planningsscenario’s drastisch aangepast worden. Lees hoe een luchtvaartmaatschappij reageerde in deze dynamiek.

Nadat directeur-generaal van de WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus in maart 2020 in een toespraak aangaf dat Europa uitgegroeid was tot het epicentrum van de corona epidemie, zag het luchtruim er in een kwestie van een paar dagen ingrijpend anders uit. Op 11 maart 2020 kondigde oud-president Donald Trump een reisverbod aan. Vijf dagen later, op 16 maart, mochten Europese reizigers de VS niet meer in. In dezelfde week kondigde de Nederlandse regering een nationale blokkering met onmiddellijke ingang aan. Luchtvaartmaatschappijen begonnen massaal hun vluchten te annuleren. Het was het startsein was voor een mondiaal domino-effect van routeannuleringen.

Ingrijpende verandering

De condens strepen in de lucht maakten in twee weken tijd plaats voor vol geparkeerde landingsbanen. Het onderhoud van vliegtuigen veranderde hierdoor ingrijpend. In plaats van het maximaliseren van de inzet van vliegtuigen, werd het besparen van kosten een bepalende factor. Het planningsregime veranderde van de ene op de andere dag met honderdtachtig graden. Vertraagde leveringen van nieuwe kisten waren opeens geen probleem meer, maar een kans in tijden van schaarse cashflow. Het was geen worsteling meer om het gewenste onderhoudsslot in laagseizoen te plannen, juist de mogelijkheid om eerdere overeenkomst uit te stellen werd belangrijk.

Het modelleren van de planning in de low-code software bleek een essentiële troef voor flexibiliteit. De lead architect van de luchtvaartmaatschappij legde in een webvergadering op 15 maart 2020 het verzoek neer bij leverancier Novulo om te helpen bij het herplannen van het onderhoud op alle vliegtuigen in een omvangrijke vloot. In een nauwe, bijna dagelijkse samenwerking is een reeks verbeteringen doorgevoerd en nieuwe functionaliteit ontwikkeld om scenario analyses voor het vasthouden van vliegtuigen voor langere en kortere perioden te kunnen doen. Binnen twee werkdagen, op dinsdag 17 maart, net voor 18:00 uur, is de verbeterde versie van een langetermijnplanning voor het vliegtuigonderhoud uitgebracht die het grootschalig vasthouden van vliegtuigen beter ondersteunde. Op 23 maart kwam er een extra release van de software uit, met verdere verbeteringen op basis van feedback uit de eerste week.

Vraag analyseren

De luchtvaartmaatschappij is al langere tijd een gebruiker van het door Novulo ontwikkelde prescriptive low-code platform. Het bedrijf zet dit onder andere in om de langetermijn planning voor het onderhoud op vliegtuigen te optimaliseren. In tijden van sterk groeiend vliegtuigverkeer werd deze planning ingezet om seizoenschommelingen in de vraag te analyseren en de impact van aanpassingen op de leverdata van nieuwe vliegtuigen te doorgronden. In de loop der jaren werd gaandeweg het aantal use cases waarvoor dit Novulo-platform werd ingezet geleidelijk verbreed om de inzet van kapitaalintensieve activa als vliegtuigen te optimaliseren.

Het doemscenario dat een gehele vloot van de ene dag op de andere dag voor een lange periode aan de grond moest blijven, is nooit voorzien in enig ontwerp of risicoanalyse. In de nieuwe planningsscenario’s was de mogelijkheid om vliegtuigen en motoren voor verschillende tijdsperioden als geparkeerd mee te nemen in een planningsscenario belangrijk. De software moest meer mogelijkheden hebben om onderdelen uit onderhoudsprogramma’s te schrappen of er juist aan toe te voegen en de mogelijkheid bieden om de impact hiervan op de planning vast te stellen. Tot slot werd in de scenario’s de mogelijkheid gemodelleerd om uit te zoeken welke vliegtuig onmiddellijk gekwalificeerd waren voor het annuleren van het geplande onderhoud.

Zekerheid in onzekere tijden

Door deze flexibiliteit van de planningssoftware kon de luchtvaartmaatschappij direct op de nieuwe realiteit reageren en in korte tijd het besparen van kosten centraal stellen bij het vliegtuigonderhoud. Tijdens deze hectische periode voor luchtvaartmaatschappijen was het uiterst waardevol om in een vroeg stadium te bepalen welke geplande onderhoudswerkzaamheden geschrapt konden worden. Door de opzet van het Novulo-platform en de componentstructuur was het heel makkelijk om de noodzakelijke veranderingen te modelleren en snel te implementeren. De ondersteuning van een betrouwbare planningsoplossing die snel kon worden aangepast bood zekerheid in onzekere tijden.

De corona crisis heeft in 2020 laten zien dat aanpassingsvermogen essentieel is. In de eerste maanden van de corona-crisis hebben veel organisaties low-code platformen ingezet om snel op maat gemaakte applicaties uit te brengen. Grote pakketleveranciers of SaaS-leveranciers waren een stuk langzamer met het uitbrengen van voor corona relevante aanpassingen. Het idee dat pakketselectie en vervolgens configuratie daarvan de snelste manier is om een goede software-oplossing in handen te krijgen is in deze tijden van disruptie in een ander daglicht komen te staan.

Sneller anticiperen

Met low-code platformen ontwikkelde oplossingen stellen organisaties in staat om sneller te anticiperen. Een speciale plek in het low-code landschap is de zogenaamde prescriptive low-code variant, waar Novulo er één van is. Deze platformen bevatten lego-achtige blokken van bedrijfsfunctionaliteit die in hoog tempo te configureren en samen te stellen zijn tot op maat gemaakte bedrijfstoepassingen. Forrester bracht kortgeleden een rapport uit over deze veel belovende ontwikkeling. Via de site van Novulo kun je dit rapport downloaden.

Reactie toevoegen