Development

Dit is een bijdrage van Northwave
Security
crisis beveiliging

Tech in 2 minuten: Wat is CrisisSuite?

Op het moment van een crisis moet je het hoofd koel kunnen houden en het overzicht bewaren.

19 september 2021
Door: Northwave, partner

Op het moment van een crisis moet je het hoofd koel kunnen houden en het overzicht bewaren.

De ontwikkelingen in de IT volgen elkaar razendsnel op, net als nieuwe producten en oplossingen. In deze rubriek wordt kort en bondig uitgelegd wat een product of oplossing doet en vooral wat je er als bedrijf mee kunt. Deze keer: Wat is CrisisSuite?

Wat is CrisisSuite?

CrisisSuite is een crisismanagementtool voor het managen van informatie voor, tijdens en na een crisis. De software is ontwikkeld door Merlin Software, partner van Northwave. CrisisSuite wordt gebruikt om allerhande soorten crises overzichtelijk te managen. Northwave gebruikt CrisisSuite voor de ondersteuning van haar opdrachtgevers die een cybercrisis meemaken. Hiermee helpt Northwave haar opdrachtgevers om schade te beperken en zo snel mogelijk weer ‘back in business’ te krijgen.

Wat kun je ermee?

Als een organisatie geconfronteerd wordt met een crisis, kan het crisisteam worden gealarmeerd via CrisisSuite. Eenmaal bij elkaar gekomen, vergadert het crisisteam over de situatie, bespreekt mogelijke oplossingen en strategieën en neemt belangrijke besluiten. Een logger (crisisnotulist) legt alles vast in de logtool in CrisisSuite, waardoor de informatie direct met de rest van de organisatie gedeeld kan worden. Vervolgens kunnen acties via CrisisSuite aan verantwoordelijken worden toegewezen, zij ontvangen deze dan via de handige app. Dit heeft als voordeel dat de status en opmerkingen gemakkelijk worden gedeeld met het crisisteam, ook als ze niet op locatie zijn. In een actieoverzicht kan de voortgang van de acties worden gemonitord. Met situatierapportages kunnen verschillende teams of afdelingen elkaar op de hoogte houden. Zo zorgt u ervoor dat de juiste mensen op het juiste moment de juiste dingen doen.

In de voorbereidende fase kan de crisisorganisatie in CrisisSuite worden voorbereid en kunnen diverse documenten zoals crisisplannen worden geüpload in CrisisSuite. Northwave ondersteunt veel van haar klanten bij het opstellen van dergelijke crisisplannen.

Wat zijn de productspecificaties of waar bestaat de oplossing uit?

CrisisSuite is een online applicatie en is altijd en overal beschikbaar; via de webbrowser en met de CrisisSuite App voor mobiele apparaten.

Het systeem is opgebouwd uit verschillende modules die inhoudelijk samen met Northwave worden geconfigureerd op basis van haar ervaringen en expertise. Door te oefenen met een crisissituatie, is uw organisatie goed voorbereid op een daadwerkelijke crisis, Northwave kan u hierbij ondersteunen. Iedere module helpt de organisatie met een bepaald aspect van crisismanagement, waaronder alarmeren, crisisplannen, loggen, actiemanagement, situatierapportages en geografische kaarten. Dashboards en overzichten zorgen ervoor dat u in één oogopslag kunt zien wat de situatie is.

Omdat incidenten vaak een voorbode zijn voor een mogelijke crisis, is het mogelijk om incidenten te registreren, af te handelen en, indien nodig, op te schalen naar een crisis. Bovendien heeft u het voordeel dat u als klant van Northwave tijdens een daadwerkelijke crisis of in de aftermath van een crisis, 24x7 een beroep kunt doen op Northwave om u te ondersteunen bij het reageren op en herstellen van een cybercrisis met behulp van ons CERT.

Informatieveiligheid en de continuïteit van CrisisSuite staan bij Merlin voorop. Zowel bij Northwave als haar partner Merlin zijn zaken zoals ISO27001 certificering, een beveiligde client-server verbinding, continue monitoring en de beschikbaarheid van two-factor-authenticatie vanzelfsprekend.

Hoe werkt CrisisSuite?

CrisisSuite leidt organisaties door de verschillende stappen van een crisis. Zo begint het meestal met het goed omschrijven van de situatie: wat is er precies gebeurd? Vervolgens wordt deze situatie beoordeeld: hoe ernstig is het probleem? Daarna volgen de besluiten en acties: wat moet er gebeuren en wie gaat dat doen?

Deze verschillende stappen zijn ook onderdeel van Northwave’s cyber resilience programma waarin bedrijven worden voorbereid op een crisis.

Wat levert het een bedrijf op?

Op het moment van een crisis moet je het hoofd koel kunnen houden en het overzicht bewaren. Door het gebruik van CrisisSuite houdt u iedereen op de hoogte van de stand van zaken en acties die ondernomen worden. Dit zorgt voor regie en overzicht. Northwave helpt haar opdrachtgevers bij het implementeren van CrisisSuite: van inrichting van het systeem tot training van gebruikers, waarin de plannen en procedures worden beoefend.

Hoe onderscheidt het de oplossing zich van de concurrentie?

Northwave is het enige bedrijf in de Benelux met een 360 graden aanpak voor uw security. Daarnaast is CrisisSuite de enige tool in Europa die zo compleet is om een crisis mee te managen. Juist daarom is deze combinatie van dienstverlening en tooling zo geschikt. Er bestaan alarmeringstools, geo-software en documentmanagementapplicaties, maar geen enkele andere applicatie biedt de complete set aan tools die u nodig hebt tijdens een crisis. U kunt CrisisSuite zien als een ‘Zwitsers zakmes’ dat u altijd bij zich heeft. Bij Northwave en Merlin weten we hoe het is om een crisis te managen. Daarom snappen wij het belang van een handige en eenvoudige tool.

Wat zijn de voordelen van CrisisSuite?

CrisisSuite zorgt ervoor dat er gemakkelijk overzicht kan worden bewaard, omdat iedereen in real-time wordt geüpdatet. Ook voor grote bedrijven met meerdere locaties in verschillende landen met verschillende tijdszones, zorgt CrisisSuite ervoor dat uw crisisteamleden toch goed contact kunnen houden.

Omdat alles in detail wordt vastgelegd, heeft u na een crisis alle informatie op één plek beschikbaar. Dit is ideaal voor evaluatie, verantwoording achteraf of voor het onderbouwen van een verzekeringsclaim.

Zijn er ook nadelen?

CrisisSuite is een uitgebreide applicatie met veel mogelijkheden. Uit onze ervaring weten wij dat het systeem het beste tot zijn recht komt als er vooraf nagedacht is over welke informatie er op welke moment voor welke personen van belang is. Dat kost van tevoren meer tijd, maar deze wint u terug op het moment dat het ertoe doet.

Meer weten? Bekijk hier meer informatie over Merlin Software

Reactie toevoegen