Loopbaan

Dit is een bijdrage van Northwave
Carriere
SOC Pim Sebok Northwave

Nieuwe baan in Corona-tijd: Security Officer SOC Pim Sebok

‘Op mijn tweede werkdag hadden we gezamenlijk een BBQ op 1,5 meter.’

3 september 2020
Door: Northwave, partner

‘Op mijn tweede werkdag hadden we gezamenlijk een BBQ op 1,5 meter.’

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. De afgelopen maanden stond alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en alles gaat ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in de IT? Pim Sebok van Northwave vertelt.

Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan?

“Net voor de corona-tijd was ik aan het solliciteren. Rond begin februari ben ik met mijn oud-manager, die momenteel werkzaam is bij Northwave, ergens een hapje gaan eten om bij te kletsen. In eerste instantie was dit zonder de intentie om het te hebben over een baan. Ik vond Northwave een interessant bedrijf waar ik graag zou willen werken, maar ik had voor mijzelf niet direct een passende functie op de site kunnen vinden. Mijn oud-manager had daar een ander beeld van en zo zijn we verder in gesprek gegaan. Natuurlijk was het best spannend om in deze onzekere tijden te wisselen van baan, het is iets minder zorgeloos dan anders. Gelukkig heb ik vanuit Northwave enkel positieve signalen gehoord en dat is nog steeds niet veranderd. Vervolgens heb ik in begin maart mijn aanbod gekregen.”

Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf?

“Ik ben een Security Officer binnen het het Security Operations Center (SOC). Hier is een team van experts verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de risico’s van de klant en daar toezicht op te houden. Kortgezegd detecteren wij aanvallers in de netwerken van de klanten, om cybercriminelen te stoppen voordat het te laat is, uitgaande van de geïdentificeerde risico’s. Op die manier proberen we de klanten veilig te houden.”

Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent?

“Natuurlijk was het inwerkproces nu meer op afstand dan dat ik gewend ben. Dit kwam met name naar voren in de communicatie met klanten. Waar ik bij eerdere nieuwe banen vrijwel altijd in de eerste week klanten heb ontmoet, heb ik nu na twee maanden werken in corona-tijd nog geen enkele klant persoonlijk ontmoet. Dat is wel even gek natuurlijk. Ik heb overigens wel het geluk gehad dat vrij snel nadat ik startte, veel corona-maatregelen werden versoepeld. Hierdoor heb ik veel collega’s kunnen ontmoeten op kantoor. Maar omdat je toch veel thuis werkt is het af en toe een uitdaging, want je bent dan op jezelf aangewezen om een goede invulling van je dag te maken.”

Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst?

“Tijdens mijn sollicitatiegesprekken ben ik twee keer op het kantoor geweest. Tijdens het tekenen van het contract, wat normaal bij Northwave gebeurt met een glas champagne tijdens het ‘proost-momentje’ was de lockdown wel echt van kracht, dus dat heb ik helaas nog niet kunnen doen. Op dit moment zijn de regels versoepeld, waardoor het mogelijk is om naar kantoor te gaan. Sindsdien verdeel ik mijn tijd ongeveer 50/50 tussen thuiswerken en het kantoor.”

Hoe heb jij je collega’s ontmoet?

“Dat is eigenlijk wel een grappig verhaal, want op mijn tweede werkdag werd er een BBQ georganiseerd voor alle medewerkers. Hierdoor heb ik een groot deel van mijn collega’s face-to-face kunnen ontmoeten. Dus daarin heb ik mazzel gehad.”

Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen?

“Het niet hebben van reistijd is natuurlijk fijn, maar ook het thuiswerken op zich vind ik tot op zekere hoogte prettig.”

Wat zijn de nadelen?

“Ondanks dat er veel mogelijkheden zijn om mensen te ontmoeten en mee te kijken op de schermen van de persoon die je inwerkt, blijft het anders om dit op afstand te doen. Als je naast iemand zit dan heb je geen last van vertraging, of dat mensen niet bij de microfoon in de buurt zitten en hierdoor minder goed hoorbaar zijn. Wanneer je gezamenlijk op kantoor bent kun je toch makkelijker contact maken met andere collega’s, ook bijvoorbeeld met het inschatten of iemand tijd heeft om je vraag te beantwoorden of je te helpen met iets, simpelweg door even te kijken of iemand het druk heeft. Dit kan online niet.”

Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan?

“Als je bij je nieuwe werkgever alweer (deels) op kantoor komt, probeer dan om niet iedere week op dezelfde dagen aanwezig te zijn, maar de ene week bijvoorbeeld op de maandag en de woensdag en de week daarna op dinsdag en donderdag. Zo leer je ieder keer weer andere mensen kennen. Daarnaast is het goed om deel te nemen aan de (digitale) vrijdagmiddagborrel of dergelijke, zo laat je zien dat je interesse hebt. Overigens is het ook leuk om mensen specifiek te vragen om ook te komen zodat je de kans hebt om ze te ontmoeten.”

Wil je verder nog iets kwijt?

Ik denk dat het goed is om ook te noemen dat het begrijpelijk is dat mensen die opzoek zijn naar een nieuwe baan of mensen die erover nadenken om te wisselen van baan twijfels hebben. In deze onzekere tijd is dat niet meer dan normaal. Ondanks dat zou ik toch zeggen dat als er iets op je pad komt en je bent enthousiast, durf het dan aan om te switchen.”

Reactie toevoegen