Development

Dit is een bijdrage van Mendix
Personal Tech
blog header digitale transformatie mentrix

9 factoren die echt helpen om digitale transformatie te realiseren

De belangrijkste factoren die een digitale transformatie-initiatief tot een succes maken (en welke niet). 

4 september 2019
Door: Mendix, partner

De belangrijkste factoren die een digitale transformatie-initiatief tot een succes maken (en welke niet). 

Het begrip digitale transformatie wordt op zoveel manieren gebruikt dat het geen duidelijke betekenis meer lijkt te hebben. Als je aan 12 verschillende organisaties vraagt hoe ze vormgeven aan hun strategie voor digitale transformatie, krijg je hoogstwaarschijnlijk ook 12 verschillende antwoorden. 

Wat echter niet vaag is betreffende het onderwerp, is het feit dat het echt plaatsvindt. Volgens een onderzoek van Smart Insights heeft 34% van de organisaties al een transformatie ondergaan en heeft 31% plannen het dit jaar te voltooien. Of ze dit op een succesvolle manier doen is een heel ander vraagstuk. Volgens McKinsey is slechts 30% succesvol in hun digitale transformatie. 

Er is een manier om om te gaan met de uitdagingen die de meeste bedrijven tegenkomen als ze grote veranderingen doormaken. Het omzetten van digitale transformatie van een vaag concept naar realiteit vereist een combinatie van mensen, processen, een low-code platform en de applicaties die daarmee worden ontwikkeld. 

De 9 beïnvloedende factoren

In het rapport “Faster Software Delivery Will Accelerate Digital Transformation”, geeft Forrester aan dat lange termijnplanning en stroperige processen voor applicatie-ontwikkeling niet langer passen bij de wensen en verwachtingen van klanten. Het veranderen van de manier waarop je software levert is de sleutel tot digitale transformatie.  

Op basis van ervaringen die zijn opgedaan in meer dan 4000 organisaties, die elk op hun eigen manier omgaan met digitale transformatie, low-code toepassen en vergaande samenwerking tussen IT en de business faciliteren, heeft Mendix de belangrijkste factoren geïdentificeerd die een digitale transformatie-initiatief tot een succes maken (en welke niet). 

Deze factoren zijn verdeeld over drie niveaus van digitale uitvoering: strategie, ontwikkeling en toepassing.

Influencing factors of digital transformation: strategic, program, application levels

Strategisch niveau

Dit niveau van digitale transformatie draait om het evalueren en bewijzen van de strategische impact die een digitaal transformatieprogramma op de organisatie kan hebben. Beoordeel het risico dat met een dergelijke verandering gepaard gaat en identificeer middelen die deze risico's beperken en succes garanderen.

De drie belangrijkste factoren op dit niveau zijn:

1) De visie

Deze beïnvloedende factor gaat niet over de visie van wat jouw bedrijf zou kunnen zijn na een succesvolle digitale transformatie, maar over de eigenaar van die visie. Dat is waar digitale transformatie begint. Je hebt de juiste leidinggevende of leider met de juiste visie nodig om alles goed te laten verlopen.

2) Draagvlak in de organisatie

Verandering moet ergens beginnen. Maar wij geloven dat de enige manier waarop je kunt slagen een goede samenwerking tussen business en IT is. Volg de eerder genoemde visie en zie hoe transformatie de hele organisatie beïnvloedt. Deze factor draait tevens om het inzicht hoe de hele organisatie de strategische doelstellingen kan bereiken met behulp van low-code.

3) Een breed toepassingsgericht applicatie-portfolio

Een rijk en divers applicatieportfolio is essentieel voor een succesvolle digitale executie. Een bedrijf dat zich enkel concentreert op het bouwen van apps voor innovatie of alleen op het bijwerken en beheren van record-systemen, zal ongetwijfeld nooit digitale transformatie kunnen waarmaken. Een portfolio met een mix van apps voor verschillende gebruikssituaties waarmee je het bedrijf efficiënt kunt runnen, de klantervaring kunt verbeteren en nieuwe klanten kunt aantrekken met behoud van flexibiliteit en stabiliteit, is duidelijk een belangrijke beïnvloedende factor.

Ontwikkelingsniveau

Het is belangrijk om na te denken over het initiatief voor digitale transformatie wanneer je de visie en impact ervan op de hele organisatie vaststelt, maar het is niet goed als het alleen bij een visie blijft. Je moet ook een programmatische aanpak volgen. De beïnvloedende factoren op dit niveau zijn gericht op hoe de ROI van zo'n grote verandering kan worden bereikt en bewezen, en hoe de voordelen in de hele organisatie worden gerealiseerd en gecommuniceerd.

4) De programma-eigenaar

Als de eerder genoemde manager de visie creëert en handhaaft, is het de programma-eigenaar die die visie bevordert en activeert. Deze persoon is iemand die de visie begrijpt en de autoriteit en ervaring heeft om verandering door te voeren.

5) De architect

De architect is de persoon die verantwoordelijk is voor het verbinden van IT en business rond IT-infrastructuur, beveiliging, data en implementatie. Gartner noemt deze persoon een Vanguard Architect, een enterprise-architect die organisatiebreed werkt om technische functies te ontwerpen en ervoor te zorgen dat deze op een efficiënte manier uitgevoerd worden.

6) ROI en budget voor verandering

Zien is geloven. Bij deze zesde beïnvloedende factor gaat het erom het ​​rendement op de investering in digitale transformatie te bewijzen. Ongeacht de uitvoering, moet je de waarde van de transformatie begrijpen en deze vervolgens bewijzen om ervoor te zorgen dat je het benodigde budget kunt krijgen om een ​​betekenisvolle verandering te creëren in de manier waarop de organisatie werkt.

Toepassingsniveau

Je hebt je visie vastgelegd, je hebt akkoord gekregen, er zijn richtlijnen opgesteld en je hebt budget toegewezen gekregen. Het applicatieniveau is waar praktisch wordt gewerkt. Hier gaat het om de apps die het verschil gaan maken en die je op het strategische niveau had gepland, en de mensen die ze gaan maken.

7) De producteigenaar

Dit is de juiste persoon binnen de organisatie die het product dat moet worden gebouwd van binnen en van buiten kent. De persoon die je kiest als producteigenaar is, zoals de architect en programma-eigenaar, een brug tussen IT en het bedrijf om ervoor te zorgen dat het team binnen korte tijd de juiste apps bouwt.

8) Het team

Het team bestaat uit mensen die de apps in het portfolio bouwen. Bij Mendix noemen we deze mensen ‘makers’. Makers zitten niet alleen op de R&D-afdeling. Makers komen uit elk onderdeel van de organisatie, en ze hebben allemaal één gemeenschappelijk kenmerk: de wens om bedrijfsproblemen op te lossen.  

9) Levering van de app(s)

Dit gaat over de apps die je levert en hoe je ze levert. Met deze beïnvloedende factor zorg je ervoor dat het team de juiste apps bouwt die een grote impact kunnen hebben in het hele bedrijf. Dit kunnen bedrijfskritische apps of innovatieprototypes zijn. Ongeacht de use case volgt het team de richtlijnen van de architect, zodat deze voldoen aan de vereisten, zowel vanuit technisch als zakelijk oogpunt.

Digitale transformatie wordt digitale uitvoering

Het is vast opgevallen: niet één van de beïnvloedende factoren gaat over technologie. Verandering begint bij mensen, hoe ze met elkaar samenwerken en zich aanpassen aan verschillende processen. En hoe ze prioriteiten indelen.  

Een technologieplatform zou niet de motor van verandering moeten zijn, het moet de mensen en processen faciliteren in het uitvoeren van de digitale transformatiestrategie.

Ontwerp daarom een tastbare strategie en activeer de juiste makers in de organisatie om de cyclus voor software-ontwikkeling te versnellen en de juiste applicaties te leveren. 

Je kunt daadwerkelijk concrete veranderingen in jouw bedrijf realiseren, en niet slechts claimen dat je digitale transformatie doorvoert. 

 

Reactie toevoegen