Beheer

Dit is een bijdrage van Matrix42
Infrastructuur
Integratie Point Solutions

Betere integratie tussen deeloplossingen zorgt voor een toekomstbestendige en stabiele IT-afdeling

Waarom een verdere integratie tussen IT-deeloplossingen noodzakelijk is.

13 november 2019
Door: Matrix42, partner

Waarom een verdere integratie tussen IT-deeloplossingen noodzakelijk is.

Door: Dick Gehéniau, Managing Director Benelux bij Matrix42

 

Onze business wordt gedreven door mens en data. En zoals ik eerder schreef, is het altijd en overal toegang hebben tot die data belangrijker dan ooit. Tegelijkertijd moeten bedrijven ervoor zorgen dat die toegang op een veilige manier wordt gerealiseerd. Zonder dat de business eronder lijdt. Graag zet ik uiteen waarom een verdere integratie tussen IT-deeloplossingen noodzakelijk is om de productiviteit van medewerkers te garanderen en zelfs te verhogen.

De druk op de IT-afdeling neemt alsmaar toe. Met een groeiend aantal apparaten, applicaties en het al dan niet on-premises of in de cloud onderbrengen van data om overal mobiel te kunnen werken, zijn IT-projecten complexer dan ooit. Het zorgt er ook voor dat voor het ‘blussen van kleine brandjes’ eenvoudigweg geen tijd meer is. Denk aan het helpen van een medewerker die een foutmelding op zijn scherm ziet of een bepaald programma niet kan of mag downloaden. Het oplossen van deze relatief eenvoudige issues is voor de gemiddelde IT’er een kleine moeite. Maar een opeenstapeling van al die problemen kost te veel tijd.

Automatiseren van deeloplossingen (point solutions)

Automatiseren van verschillende deeloplossingen maakt het IT-beheer stukken eenvoudiger, efficiënter en veiliger. Om te beginnen maken de meeste organisaties gebruik van een Software Asset Management-oplossing die middels inventarisatie transparantie en controle biedt over alle assets, contracten en licenties. Daarnaast maakt een Service Management-oplossing, ofwel IT-Service Management (ITSM), het voor eindgebruikers mogelijk om hun benodigdheden en incidenten in te dienen via een servicedesk of catalogus. En waar een Unified Endpoint Management-oplossing een totaaloverzicht en beheer biedt van alle devices die door medewerkers worden gebruikt, zorgt een Endpoint security-oplossing ervoor dat toegang tot applicaties en (bedrijfskritische) data op een gecontroleerde, veilige manier verloopt.

Integratie is noodzakelijk, maar lijkt problematisch

Hoewel de meeste enterprises denken hun zaakjes prima op orde hebben als het gaat om bovengenoemde deeloplossingen stuiten ze op problemen met betrekking tot beheer en productiviteit. Neem bijvoorbeeld een medewerker die een bepaalde applicatie aanvraagt via de servicedesk, maar onnodig lang moet wachten op goedkeuring. Dit omdat onduidelijk is of de licentie die voor deze applicatie noodzakelijk is wel past bij zijn functieprofiel. De medewerker kan niet meteen verder en gaat in dat geval mogelijk op zoek naar een alternatief, met de nodige shadow-IT tot gevolg. Wanneer communicatie tussen bovenstaande vier deeloplossingen mogelijk is, kan dit proces volledig geautomatiseerd worden middels vooraf gedefinieerde workflows.

Organisaties erkennen het belang van deze verdere integratie tussen de verschillende deeloplossingen. Communicatie tussen diverse oplossingen - vaak als point solutions afgenomen van verschillende leveranciers - is echter zeer complex. Diverse (gecertificeerde) teams van specialisten zijn noodzakelijk om verdere integratie mogelijk te maken en in stand te houden, wat vaak gepaard gaat met maatwerk en hoge kosten. Als binnen de service management-oplossing een nieuwe feature in gebruik wordt genomen, moet het verwerken van data in de software asset management-oplossing handmatig worden gerealiseerd.

Het selecteren van leading point solutions staat gelijk aan lange en kostbare implementatie- tijden omdat consultants via allerhande API’s handmatig koppelingen dienen te maken voor integratie tussen bijvoorbeeld een ITSM- en Software Asset Management-oplossing. Een overweging om over te stappen op één geïntegreerde software-oplossing gaat meteen gepaard met enorme kosten- en implementatievoordelen. De afhankelijkheid van al in gebruik genomen technologie wordt meteen verkleind.

Toch willen sommige organisaties nog niet overstappen op één geïntegreerde oplossing en om uiteenlopende redenen van één of meerdere deeloplossingen gebruik blijven maken. Het bestaansrecht van een geïntegreerde software-oplossing die zich als platform openstelt voor diverse point solutions is daarmee groter dan ooit. Want alleen zo kunnen organisaties hun risico’s en kosten indammen door verregaande automatisering.

Reactie toevoegen