Innovatie & Strategie


Vijf tips om snel meer waarde uit je data te halen
‘Data driven’: het is de wens van veel bedrijven. Maar hoe haal je snel de meeste waarde uit je data?
‘Data driven’: het is de wens van veel bedrijven. Maar hoe haal je snel de meeste waarde uit je data?
Veel bedrijven willen datagedreven werken en nuttige inzichten halen uit gegeven van verschillende systemen. De grote hoeveelheid en de diversiteit van de gegevens maken het vinden van de juiste informatie om klanten te benaderen en te verrassen echter een hele opgave. Vaak denkt men dat alleen een complexe technische oplossing uitkomst kan bieden, maar er valt ook al veel winst te behalen dankzij relatief eenvoudige optimalisaties. Ons advies is dan ook: big data, keep it small! De volgende tips helpen je hier bij.
Stel een klantprofiel op
Zinvolle informatie halen uit data begint vrijwel altijd met de vraag wie – digitaal gezien – ‘de klant’ eigenlijk is. Soms staat hij namelijk wel in zes verschillende systemen en dan ook nog in verschillende hoedanigheden, bijvoorbeeld als debiteur of als persoon die zich voor een nieuwsbrief heeft aangemeld. Daarnaast is het mogelijk dat hij bij verschillende vestigingen geregistreerd staat. Je klant goed in beeld te krijgen kost tijd en moeite, maar het is een waardevolle eerste stap. Het helpt je namelijk om inzicht te krijgen in hoeveel klanten je bedient en welke producten en diensten ze afzonderlijk afnemen. De volgende stap is dan om de omzet per klant inzichtelijk te maken. Stel bijvoorbeeld eens een top tien op van klanten met de hoogste omzet en kijk wie de grootste stijgers en dalers zijn. Ontzettend makkelijk en enorm nuttig. Bekijk vervolgens eens hoeveel klachten deze klanten hadden of welke offertes nog openstaan.
Dankzij Master Data Management voor het creëren van een 360-graden klantbeeld, kun je al snel je klant beter helpen.
Koppel data
Uit marketing- en communicatiecampagnes kun je eveneens handige informatie halen. De verschillende content- en marketingsystemen vormen echter een obstakel. Je kunt vaak wel iets zeggen over één uitgevoerde campagne, maar een automatische overkoepelende analyse van verschillende campagnes is niet mogelijk, aangezien de resultaten vaak verspreid staan over allerlei gesloten systemen. Dit belemmert goed inzicht in wie je prospect is, en hoe zijn customer journey eruit ziet. Start daarom met koppelingen die makkelijk te realiseren zijn en al snel wat meer inzicht kunnen bieden. Integreer bijvoorbeeld de resultaten van een Facebook- of LinkedIn-campagne met de lezers van je nieuwsbrief en ontdek wie je echte fans zijn!
Houd data ‘clean’ en overzichtelijk
Bij het analyseren van data gaat veel tijd verloren aan gegevens die geen waarde bieden, dubbel zijn, of over verschillende systemen verspreid staan. Zorg er daarom voor dat je data ‘schoon’ zijn. Maak duidelijke afspraken en definieer werkprocessen die makkelijk te handhaven zijn zodat data op een plek staan. Bepaal daarnaast vooraf welke gegevens je nodig hebt, en waarom.
Een eerste stap is al om je ‘vervuilde data’ die over verschillende systemen verspreid staan, flink op te schonen. Wijs een verantwoordelijke aan en stem een deadline af. Zodra de gegevens opgeschoond zijn, kun je aan de slag met uniformiteit zodat iedere klant in ieder systeem op dezelfde manier wordt weergegeven.
Aan de slag
Deze tips helpen je om te starten datagedreven te werken en snel meer waarde uit data te krijgen zonder direct over te moeten gaan tot de aanschaf van een softwarelicentie of -oplossing.