Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Macaw
Analytics
Data-driven marketing

Verhoog je conversie met data-driven marketing en CRO

Ook binnen marketing speelt data een steeds belangrijke rol. Maar hoe weet je dat je marketingcampagnes impact hebben?

23 april 2021
Door: Macaw , partner

Ook binnen marketing speelt data een steeds belangrijke rol. Maar hoe weet je dat je marketingcampagnes impact hebben?

CRO, kortweg conversieoptimalisatie, is een werkwijze om je conversiepercentage mee te verbeteren. Zet je data-driven marketing in, dan kan dit je percentage nóg verder optimaliseren. Gegevens uit je customer experience platform of analysetool kun je gebruiken om je website en/of webshop aan te passen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan informatie over wanneer je bezoekers de website verlaten en hoeveel tijd ze op een pagina zijn.

Tips voor een goede CRO strategie met data-driven marketing

Een prospect omzetten in een lead of een klant gaat natuurlijk veel makkelijker wanneer je precies weet wie deze persoon is. Met data-driven marketing kun je gericht specifieke (potentiële) klanten benaderen, interesseren en verleiden om je website of webshop te bezoeken. We hebben een aantal tips waarmee je data-driven marketing nog beter in kunt zetten en je je conversion rate kunt verbeteren.

Kijk verder dan alleen A/B-testen

Conversieoptimalisatie gaat verder dan een A/B-test uitvoeren om te zien welke knop of welke header het beste werkt. Wil je met data-driven marketing je CRO verhogen, kijk dan niet alleen of variant A of B het beste werkt, maar geef ook aandacht aan bijvoorbeeld analytics. Vergaar meer klantdata zodat je je data-driven marketing kunt optimaliseren.

CRO: ga voor personalisatie!

Het verzamelen van klantgegevens via cookies wordt steeds meer aan banden gelegd, maar dat betekent niet dat je als organisatie geen klantdata kunt verzamelen. Op basis van klik- en profielgedrag valt nog steeds een heus profiel samen te stellen met behulp van experience platformen als Sitecore. Maar dat is niet alles: zélf zit je ook op een berg aan data!

Ga maar na: je zet e-mailcampagnes op, monitort je websitebezoekers, beschikt over aankoophistories en pusht content via je social mediakanalen. Alleen al vanuit deze kanalen beschik je over verschillende personalisatiemogelijkheden binnen je data-driven marketing. Denk bijvoorbeeld aan remarketing-methoden aan de hand van eerdere websitebezoeken.

Daarnaast geldt ook voor je klant: what’s in it for me? Ben je in staat om je klanten interessante, persoonlijke aanbiedingen te doen aan de hand van de klantdata die zij je aanleveren? Dan zijn zij veel eerder bereid om klantdata met je te delen (denk maar aan de Bonuskaart van Albert Heijn). Gegevens waarmee jij je data-driven marketing alleen maar verder kunt personaliseren én je CRO-strategie verder optimaliseert.

Voor niets gaat de zon op. En je zult een weldoordacht concept nodig hebben waarmee je je klant weet ter verleiden. En daar is creativiteit voor nodig!

Analyseer de gehele customer journey

Hoe makkelijk het ook zou zijn: er bestaat niet één customer journey. Ga je voor conversion rate optimization met behulp van data-driven marketing, dan zul je daar rekening mee moeten houden. Breng in een customer journey map in kaart hoe diverse type klanten (persona’s) bij je terecht (kunnen) komen en hoe ze, via diverse tussenstappen overgaan tot aankoop of juist tot het besluit om elders te gaan kijken. En analyseer al deze stappen ook apart of schakel een exert in.

Op welk moment haken specifieke persona’s af en waarom? Nadat ze een whitepaper hebben gelezen? Terwijl hun winkelmandje al redelijk vol zit? Of vlak voor het einde van het bestelproces? Daar zitten optimalisatiemogelijkheden!

Kennis hieromtrent kun je gebruiken om zowel je data-driven marketing, de funnels die je daarvoor inricht als de touch points met de verschillende persona’s te optimaliseren. Door bijvoorbeeld het aantal stappen tussen aankopen en afronden te verkleinen. Of door de klant steeds duidelijker voor te houden waar diegene zich bevindt in de buyer journey. Of door contactmogelijkheden toe te voegen aan je content. Ook op deze manier vult je data-driven marketingaanpak je CRO strategie verder aan.

Handvatten voor iedere CRO specialist data driven marketing

In ons trendrapport Digital Marketing, E-commerce & Customer Service gaan we in op dé zes trends die te maken hebben met marketing, sales, data en klantbeleving. Een must voor iedere sales- en marketingprofessional. 

Reactie toevoegen