Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Macaw
Datamanagement
Data

Dataminimalisatie is een groot goed

Marketing en kunstmatige intelligentie vormen een sterk team.

18 augustus 2022
Door: Macaw , partner

Marketing en kunstmatige intelligentie vormen een sterk team.

Dankzij nieuwe technologieën is het mogelijk om op basis van gegevens inzicht te krijgen in de wensen van gebruikers en klantengroepen en vervolgens aanbiedingen op maat te creëren. 

AI: godsgeschenk voor marketing
Dat kunstmatige intelligentie, oftewel artificial intelligence (AI) een godsgeschenk voor marketing is, blijkt uit de talrijke voorbeelden. Met speciale algoritmen kan AI grote hoeveelheden data evalueren en zeer gepersonaliseerde aanbiedingen creëren en versturen of zelfs - dit is de nieuwste trend - automatisch en autonoom campagnes en advertenties ontwerpen. Werknemers kunnen dit verder verfijnen, maar zijn niet meer verantwoordelijk voor de gehele creatie, wat zowel geld als tijd bespaart. Duidelijk is dat dit soort snel bedachte en gepersonaliseerde reclame de marketing in de komende jaren sterk zal beïnvloeden en nieuwe markten zal veroveren.

Klantensupport
Ook de klantensupport profiteert van de interactie tussen mensen en technologie. Goede ondersteuning maakt deel uit van een perfecte customer journey, bindt klanten op langere termijn aan het bedrijf en versterkt het concurrentievermogen op concurrerende markten. Zo is het gebruik van AI in de eerstelijnsondersteuning belangrijk voor het analyseren en prioriteren van berichten, wat nauwelijks een uitdaging is naarmate de technologie woorden en tekst beter begrijpt. Klanten profiteren daardoor van aanzienlijk kortere wachttijden.

Maar: er is een dunne lijn tussen verantwoord omgaan met gegevens en een overdreven verzamelwoede van data. De invoering van de GDPR was dan ook een belangrijke stap, ook al stelt de naleving ervan sommige bedrijven voor grote uitdagingen. De GDPR heeft de Europese Unie tot koploper gemaakt op het gebied van gegevensbescherming en een fungeerde als inspiratie voor andere regio’s.

Verantwoordelijk gebruik
Bedrijven moeten big data als een kans zien en er op verantwoorde wijze mee omgaan. Heeft een bedrijf echt alle gevoelige gegevens van zijn gebruikers, zoals de burgerlijke staat of het niet-geanonimiseerde kredietkaartnummer, nodig om gepersonaliseerde reclame te maken? Natuurlijk niet. Voorzichtig omgaan met data is topprioriteit. Klanten mogen niet het gevoel hebben dat zij het slachtoffer worden van spionage en digitale bewaking.

De oplossing: open zijn over hoe bedrijven welke gegevens verzamelen en met welk doel, is duidelijk de betere manier en schept vertrouwen. In het kader van deze open datastrategie kunnen bedrijven bijvoorbeeld aangeven waarom de bezoeker van een pagina gepersonaliseerde aanbiedingen te zien krijgt. Het moet ook mogelijk zijn om gerichte reclame op basis van het profiel van de klant te weigeren. Op die manier krijgen websitebezoekers de aanbiedingen die hen echt interesseren en kunnen marketingafdelingen de juiste doelgroepen met de juiste producten promoten. 

Door: Christopher Wojciech, digitaliseringsexpert en business consultant bij Macaw  

 

1
Reacties
dr. Jan Holvast 28 augustus 2022 11:48

Zelden een bijdrage gelezen met zoveel open deuren. De genoemde uitgangspunten gelden al tientallen jaren, het verschil is alleen de omvang van het gebruik van de gegeveGDPRns. Aan de principes is niets veranderd, ook niet door de GDPR.

Reactie toevoegen