Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Macaw
Datamanagement
Data

Customer Data Platform neemt CTO’s werk uit handen

Wat zijn de voordelen en de uitdagingen van een Customer Data Platform?

10 december 2021
Door: Macaw , partner

Wat zijn de voordelen en de uitdagingen van een Customer Data Platform?

Om klanten koning te laten voelen heeft de marketing & sales-afdeling steeds meer data nodig. Regelmatig wordt daarom om nieuwe velden in de dataset en nieuwe klantgegevens uit allerlei bronnen gevraagd. En het liefst zo snel mogelijk, zodat zij hun klanten direct kunnen bereiken op basis van de nieuwste gegevens. Het lastige is echter dat klantdata zich bij de meeste middelgrote organisaties in minimaal 25 verschillende systemen bevinden. 

Applicatielandschap verandert continu

Afdelingen vragen niet alleen naar steeds meer data, ze starten ook regelmatig met nieuwe tools die in je applicatielandschap geïntegreerd moeten worden. Het is alsof je continu je huis verbouwt en je tijdens de verbouwing het iedereen naar zijn of haar zin moet maken. De IT-afdeling wordt geacht betrouwbaar te zijn, optimaal te presteren en altijd de governance en security te waarborgen.

Onvoldoende waarde uit de applicaties

Een versnipperd datalandschap geeft niet alleen veel beheerlast, het geeft ook een onvolledig klantbeeld. Marketing, sales en de klantenservice werken allemaal vanuit hun eigen datasilo en hebben daardoor allemaal een ander beeld van dezelfde klant. De gevolgen: sales mist kansen, marketingacties sluiten niet optimaal aan en de klantenservice kent de klant niet goed genoeg. Je haalt dus niet de volledige waarde uit alle tools en uit de organisatie.

Automatische dataverzameling werkt voor iedereen

Met een Customer Data Platform realiseer je een volledig klantbeeld. Het platform verzamelt klantdata uit al je on- en offline kanalen en maakt hier één 360-graden klantprofiel van. Dat stelt marketing, sales en de klantenservice in staat om veel gerichter te werken. Hoe zou het zijn als alle data automatisch vanuit verschillende afdelingen samenkomen en waar je IoT, chatbots en allerlei apps eenvoudig integreert? Dat scheelt CTO’s veel werk en tegelijk kan de organisatie sneller aan de slag met álle relevante data. Dankzij het eenvoudig vergelijken en verrijken van data haalt je organisatie nu ook veel meer waarde uit die gegevens.

9 voordelen van een geïntegreerd dataplatform

Een Customer Data Platform biedt onder andere de volgende voordelen:

  • Geautomatiseerde dataverzameling
  • Integrale governance en security
  • Minder beheerlast
  • Meer grip op data
  • Nieuwe technologie eenvoudig te integreren
  • Betere ondersteuning van de afdelingen
  • Meer rendement uit de tooling
  • Hogere klanttevredenheid
  • Meer waardering voor IT

Behapbaar en financieel verantwoord

Voor veel CTO’s is het bij elkaar brengen van alle data van de organisatie een uitdagende klus. Het is juist de kunst is om dit niet in één keer te doen, maar stap voor stap. Per stap moet dan de zwaarte en het gewicht, zowel technisch als financieel, meegroeien met de snelheid van het implementeren.  

Reactie toevoegen