Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Macaw
Klantinteractie
conversieoptimalisatie

Conversieoptimalisatie voor een maximaal resultaat  

Hoe kun je met data een beter renderende marketingstrategie realiseren en conversieratio verbeteren?

8 april 2021
Door: Macaw , partner

Hoe kun je met data een beter renderende marketingstrategie realiseren en conversieratio verbeteren?

Voor een winstgevende marketingstrategie is het maximaliseren van het rendement een belangrijk doel voor veel organisaties. Door het wegnemen van pijnpunten en blokkades binnen je marketingplatformen en het gebruik van relevante data, creëer je een verbeterde gebruikerservaring die beter converteert. 

Wat is conversieoptimalisatie? 

In het hedendaagse digitale landschap ontkom je niet aan conversieoptimalisatie of ‘conversion rate optimization’. Dit proces staat in het teken van het verbeteren van de gebruikerservaring van een website of platform, om gebruikers zo goed mogelijk te begeleiden om met jouw bedrijf in zee te gaan, ofwel het overgaan tot een conversie. Het percentage converterende bezoekers ten opzichte van het totaal aantal bezoekers is de conversieratio. Dit getal, dat wordt uitgedrukt in een percentage, is een belangrijke graadmeter voor als je met conversieoptimalisatie aan de slag gaat. 
 
Conversies kunnen voor iedere organisatie anders zijn en hangen af van de doelstellingen en marketingfunnel. De meest gebruikelijke conversies zijn transacties, zoals een dienst of product, in ruil voor geld. Ook een bezoeker die zijn contactgegevens achterlaat door zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of door het downloaden van een e-book kan gezien worden als een conversie. Door data van relevant converterend verkeer aan de hand van data science te analyseren, ontstaan er inzichten en verbanden die gebruikt kunnen worden om optimalisaties toe te passen. Het einddoel is om met hetzelfde aantal relevante bezoekers zowel de conversies als de conversieratio te verhogen. 

Het belang van conversieoptimalisatie 

De digitale gebruiker is het afgelopen decennium steeds meer gewend geraakt aan een voor hem of haar geoptimaliseerde gebruikerservaring. Personalisatie, mobile-first designs en usability-testing zijn tegenwoordig eerder de norm dan de uitzondering. Dit alles is van invloed op het perspectief van de gebruiker en heeft daarmee ook invloed op het besluitvormingsproces.  
 
Doordat de standaarden steeds hoger liggen en het online aanbod blijft groeien, wordt het steeds belangrijker om je gebruikers zo soepel en duidelijk mogelijk door dit proces heen te leiden. Ook het behouden en laten terugkeren van de bezoeker naar je website is hiervoor een belangrijke graadmeter. Daarvoor zul je eerst inzicht moeten krijgen in je gebruikers en de specifieke motivatie van deze doelgroep.  

Het is belangrijk om dit proces niet ad hoc op te pakken, maar om gestructureerd te werken met een heldere roadmap. Hierin staan de acties die ondernomen moeten worden om de conversieratio te verhogen. De belangrijkste vraag blijft centraal staan: waar en op wie willen we ons focussen?   

Data: de sleutel tot conversieoptimalisatie 

Voor succesvolle conversieoptimalisatie moet je jouw doelgroep leren kennen en je communicatie op deze groep afstemmen in plaats van afgaan op je onderbuikgevoel. Dat doe je door relevante data te verzamelen, te analyseren en inzichtelijk te maken. Enkele voorbeelden van relevante data zijn input van winkelpersoneel, feedback van nieuwsbriefontvangers of data uit Google Analytics of een contentmanagementsysteem. Door deze data te vertalen naar rapportages en dashboards, kun je informatie gebruiken in brainstorms met je collega's over manieren om je website te optimaliseren. Gedurende dit proces kunnen er vragen naar boven als:   

  • Waar haken bezoekers af? Hoe kun je dit voorkomen? 

  • Is de website eenvoudig te vinden via zoekmachines? Is de site zelf logisch te doorzoeken? 

  • Biedt de website heldere call-to-actions die bezoekers verleiden actie te ondernemen? 

  • Komen de USP’s van jouw bedrijf duidelijk terug? 

  • Krijgen bezoekers te zien wat zij verwachten en wat hen beloofd is? 

  • Zijn er quick wins te behalen door hypotheses te testen? 

 
De volgende stap is het prioriteren van de mogelijke pijnpunten om deze hypotheses te testen. Op basis van de uitkomsten daarvan kun je beslissen welke verbeteringen er op de website moeten worden doorgevoerd. Door dit proces doorlopend te blijven toepassen kun je een gepersonaliseerde ervaring bieden en groei realiseren.  

Procesmatige aanpak
 
Door data te gebruiken om je klanten te leren kennen en de communicatie te verbeteren, bereik je een hogere conversieratio. Dit is een continu proces en voorziet je organisatie systematisch van nieuwe waardevolle inzichten. Het is aan te bevelen dit procesmatig op te zetten met een roadmap en door het genereren en effectief inzetten van data. Dat kan via de onderstaande stappen.  

  1. Marketingdoelstellingen bepalen; 

  1. Conversieteam samenstellen; 

  1. Data verzamelen en analyseren; 

  1. Buyer persona’s opstellen; 

  1. Roadmap en conversieplan opstellen. 

Reactie toevoegen