Innovatie & Strategie


AI in marketing: meer tijd voor creativiteit
De koudwatervrees die menig marketeer heeft voor kunstmatige intelligentie blijkt onnodig
De koudwatervrees die menig marketeer heeft voor kunstmatige intelligentie blijkt onnodig
Kunstmatige intelligentie, ook wel bekend onder de Engelse term AI (Artificial Intelligence), laat de creativiteit en inventiviteit in het vakgebied floreren. Waardoor men terughoudenheid kan laten varen. Sten Verveen, Solution Consultant bij Macaw, heeft drie tips om met AI te starten.
Personalisatie
Een gepersonaliseerde klantbeleving is een uitdaging die consumentenmerken al jaren geleden zijn aangegaan. En B2B-organisaties volgen deze trend en hechten steeds meer belang aan personalisatie. Geen generieke content-push meer, maar de klant benaderen met de juiste content, op het juiste moment en via het juiste kanaal. AI speelt hier een belangrijke rol in omdat je via handwerk nooit op grote schaal gepersonaliseerde content kunt aanbieden. Geautomatiseerd en met behulp van getrainde algoritmes en doorontwikkelde modellen kan dat wel.
Automatiseren
Daarnaast kunnen marketeers met AI tijdrovende en repetitieve taken automatiseren. Waardoor er meer tijd overblijft voor creativiteit en het bieden van een persoonlijke ervaring. Bij het uit handen nemen van werk kun je bijvoorbeeld aan chatbots denken. Medewerkers hoeven niet langer steeds terugkerende vragen handmatig beantwoorden. En de klant wordt bovendien in een mum van tijd geholpen.
Gefundeerde beslissingen
Ook bij het verzamelen van allerlei klantdata en het nauwkeurig instellen van en bijsturen op doelgroepen biedt AI een uitkomst. En hoef je niet langer op je buikgevoel te acteren, maar kun je snel datagedreven besluiten nemen. Technologie is echter niet voor alles een oplossing en mijn advies is: ‘digitaliseer waar mogelijk, maar houd het menselijk waar wenselijk’. Die twee werelden, van de mens en van de technologie, vormen een uitdaging voor de moderne marketeer. Wanneer gebruik je digitale technologie om taken te automatiseren? En op welk moment is het menselijke aspect leidend?
Andere vragen die je je moet stellen, zijn: wat wil ik bereiken en hoe ga ik aan de slag. Om je hierbij te helpen, heb ik drie eenvoudige tips.
1. Ga voor balans
Alles automatiseren haalt al het menselijke uit je organisatie, maar niets automatiseren maakt je bedrijf weer inefficiënt en niet effectief. Het gaat dus om het vinden van een juiste balans, tussen mens en technologie.
Weet je al die hersendodende en repetitieve werkzaamheden te automatiseren? Zoals het omschrijven van content naar SEO of het handmatig in elkaar draaien van steeds diezelfde periodieke marketingrapportages? Dan blijft er ontzettend veel tijd en ruimte over voor jou als marketeer om innovatieve en toonaangevende marketingcampagnes te bedenken en uit te voeren.
2. Bedenk wat je met de data wilt doen
Dankzij technologie kun je op simpele wijze gebruikers- en klantdata verzamelen. Maar goed, data zijn een verzameling van enen en nullen: uit die data wil je weer informatie halen. Bijvoorbeeld over klantbehoeften en trends. En het liefst ook met een blik op de toekomst. Het is daarom verstandig om vooraf over twee zaken goed na te denken.
- Welke informatie je uit je data wilt halen. Wil je bijvoorbeeld weten op welk moment in de customer journey de klant afhaakt? Of ben je vooral geïnteresseerd in hoe klanten uiteindelijk op je website terechtkomen?
- Welke data je precies nodig hebt om die informatie te kunnen verzamelen. Een duidelijke datastrategie is onmisbaar. Zo voorkom je dat je data verzamelt waar je toch niets mee doet en heb je wel voldoende data om waardevolle conclusies uit te trekken.
3. Just do it!
Uiteindelijk is het ook in het geval van AI en marketing ‘gewoon’ een kwestie van doen. Veel marketingtools en -applicaties bevatten al AI-functionaliteiten en veel marketeers maken er gebruik van zonder dat ze dat zelf doorhebben. En dat staat nog los van alle AI-toepassingen die we ook in ons privéleven (onbewust) gebruiken. De serie- en filmsuggesties van Netflix of de Discover Weekly-afspeellijst op Spotify. Ze worden allemaal samengesteld op basis van ons gedrag en geoptimaliseerd aan de hand van ons klantprofiel.