Beheer

Dit is een bijdrage van Joost-IT
IT beheer
Stephen Ley in gesprek met Michael Maas

Podcast: Sustainable groei met één platform en een roadmap

Waarom IT-managers ServiceNow zouden moeten aanschaffen

19 april 2022
Door: Joost-IT, partner

Waarom IT-managers ServiceNow zouden moeten aanschaffen

Michael Maas is Vice-President en General Manager van ServiceNow. Hij vertelt in een gesprek met Stephen Ley over de filosofie achter ServiceNow en de toekomstige ontwikkelingen, waar het platform zich op gaat richten. “Als je jouw medewerkers geen goede gebruikerservaring geeft, heb je meteen een probleem. Daar hoort een roadmap bij.”

Maas antwoordt op de vraag, waarom IT-managers ServiceNow zouden moeten aanschaffen: “Wij bieden een enorme, waanzinnig mooie end user experience. Je ziet dat klanten vastzitten in complexe processen. Wij vinden die complexiteit tijdelijk. We weten hoe we processen kunnen digitaliseren en vervolgens kunnen we ze ook optimaliseren.”

Fred Luddy richtte ServiceNow op in 2004; al die jaren is dezelfde filosofie aangehouden: “We willen het proces versimpelen en gemakkelijker maken. We zijn begonnen op IT, maar je ziet dat heel veel processen ook buiten IT verbeterd kunnen worden. Dus we zijn breder gegaan.” Dan gaat het om het onboarden en offboarden van medewerkers, het ontwikkelen van apps, maar ook het intensiveren van klantrelaties.

Safe Workplace

Als wereldwijde marktleider kan ServiceNow veel ‘very large enterprises’ tot haar cliënten rekenen, maar ook kleinere ondernemingen, die willen dat het enterprise service managementvlak op een hoger niveau moet komen. Corona heeft de dienstverlening van ServiceNow enorm uitgebreid. “We hebben de availability van onze datacenters op het allerhoogste niveau gaan draaien. We hebben een community gecreëerd, zodat al onze klanten konden delen wat ze aan het doen zijn. Maar ook hebben we vanuit Creator gratis applicaties beschikbaar gesteld, die je naar al je medewerkers kan sturen.” Vorig jaar creëerde ServiceNow binnen enkele weken de Safe Workplace apps. Met deze apps kunnen medewerkers aangeven hoe ze zich voelen, kun je alleen met een QR-code binnenkomen en ervoor zorgen, dat niet teveel mensen tegelijk in een meeting room zitten.

De komende jaren wil ServiceNow meer datadriven werken en samenwerken in ecodriven systemen, waarbij steeds intenser gelet wordt op sustainability. Dat eisen klanten ook steeds vaker. “Als bedrijf moet je kunnen aantonen, dat je jouw mensen niet onderbetaalt, hoe je met jouw medewerkers omgaat en hoe schoon jouw kantoor is.”

Platform

“We hebben nog steeds één platform met één datamodel en één architectuur. We bouwen nog meer specifieke oplossingen voor industries en we zullen zo’n twee tot drie producten per jaar releasen op datzelfde platform. De uitdaging is het bouwen van de roadmap; de connectie naar de gebruiker. Als je jouw medewerkers geen goede gebruikerservaring geeft, heb je meteen een probleem. Daar hoort een roadmap bij.”

“We zijn naar de beurs gegaan en doen dit jaar 5 miljard omzet wereldwijd met 15.000 medewerkers. We hebben een waanzinnig mooi platform dat nog steeds niet de limieten in de capabilities heeft bereikt. Onze CEO Bill McDermott ziet een pad naar 15+ miljard omzet. En ik wil een cultuur in een bedrijf waarbij het leuk is om voor ServiceNow te werken, waarbij mensen elkaar respecteren. Dat is echt wel een uitdaging.”

Luister via onderstaande podcast aflevering naar het gehele gesprek tussen Stephen en Michael.

Reactie toevoegen