Beheer

Dit is een bijdrage van Joost-IT
Carriere
CTO Stephen Ley

Hotshot bij een techbedrijf: CTO Stephen Ley

'Aangezien steeds meer organisaties niet zonder IT kunnen is het goed functioneren van de IT-afdeling cruciaal'

30 november 2020
Door: Joost-IT, partner

'Aangezien steeds meer organisaties niet zonder IT kunnen is het goed functioneren van de IT-afdeling cruciaal'

Steeds meer bedrijven veranderen in een tech-bedrijf. Is het leiden van een tech-bedrijf anders dan bij een ander soort organisatie? CTO Stephen Ley van Joost-IT vertelt hoe het is om een IT-organisatie en de mensen daarin te managen. 

Hoe ziet in een paar woorden jouw dag als CTO bij een technologiebedrijf eruit?

Als Joost-IT leveren wij advies, implementatie en beheer diensten aan onze klanten op het gebied van ITSM tooling. Dagelijks ben ik bezig met het adviseren van klanten op het gebied van ITSM tooling en begeleid ik implementatie projecten bij klanten. Doelstelling is het optimaal laten functioneren. Intern ben ik een deel van mijn tijd bezig met het opzetten van nieuwe producten en/of diensten. Denk hierbij aan contacten leggen met nieuwe ITSM-tool vendoren, integraties etc.

Hoe ben je ooit in de IT terecht gekomen?

Na een carrière in de horeca heb ik toch de overstap gemaakt naar het vakgebied van mijn studie, de IT. Al snel kwam ik erachter dat ik mijn energie haal uit het leveren van IT-oplossingen aan ‘business’ afdelingen, zodat zij beter kunnen presteren. Na een lange periode in dienst geweest te zijn bij diverse bedrijven en een aantal jaar ZZP’er. Ben ik later weer in dienst getreden en was het tijd om in te stappen in een groeiend bedrijf. Dit is uitgegroeid tot Joost-IT. 

Wat maakt deze rol uitdagend/ tegen welke uitdagingen loop je aan?

Het samenbrengen van ‘requirements’ van klanten en de functionaliteiten van een ITSM-tool. Een tool wordt een krachtig middel wanneer het gebruikt wordt zoals het bedoeld is. Daar tegenover staat dat iedere organisatie zijn eigen manier van werken heeft ontwikkeld. Deze is niet uniek maar heeft wel unieke kenmerken. Deze moeten passend worden gemaakt op de tool die hierbij het beste past. 

In hoeverre speelt ICT binnen jouw organisatie een bedrijfskritische rol?

Aangezien steeds meer organisaties niet zonder IT kunnen is het goed functioneren van die IT-afdeling cruciaal. Wanneer deze systemen niet werken dan ligt de IT-afdeling stil. Daarmee is het direct een bedrijfkritische tool.

Hoe is het om dicht bij het vuur te zitten en altijd up-to-date te moeten zijn over ontwikkelingen in de IT? 

Dit is uitdagend en gaat tegelijkertijd vanzelf omdat ik het leuk vind om bij te blijven. Er gebeurt momenteel veel binnen het IT-vlak. Niet alleen op technologisch vlak als je kijkt naar IoT, AI etc. Maar ook op het gebied van organisatieontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Zaken als Cynefin, DevOps en korte beoordelingscycli hebben impact op IT en de wijze waarop IT wordt ingericht.

Gebruiken jullie de oplossingen die aan klanten worden geleverd ook zelf binnen jullie eigen organisatie?

Eat your own dogfood is zeker een term die bij ons van toepassing is. Als IT-organisatie hebben wij ook de nodige processen geautomatiseerd via de tools die wij leveren en ondersteunen.

Welke technologische ontwikkeling heeft grote invloed gehad op je loopbaan?

Niet één ontwikkeling specifiek, maar de ontwikkeling van IT waarbij het voor eindgebruikers steeds eenvoudiger wordt om bijvoorbeeld zelf te ‘programmeren’. Een website kan tegenwoordig iedereen zelf maken. IT-infrastructuur is ook een commodity, ga naar AWS en je hebt in know-time een server up-and-running. Hierdoor is het niet alleen voor eindgebruikers eenvoudiger geworden. De eindgebruiker krijgt ook steeds meer inzicht in hoe IT werkt. Ik ben ervan overtuigd dat de scheiding tussen Business en IT zoals wij die al jaren kennen in een paar jaar niet meer relevant is. Deze beweging zie je al duidelijk met BusDevOps en zal alleen maar sterker worden. Een marketingafdeling bestaat in de nabije toekomst uit marketeers en IT’ers.

Kun je iets vertellen over jouw IT-strategie ten aanzien van Joost-IT ?

De strategie van Joost-IT richt zich op organisaties die hun IT-dienstverlening willen verbeteren door middel van goed ingerichte ITSM tooling. Dit betekent niet alleen een excellente implementatie maar juist ook de zorg voor de tool na de implementatie. De aandacht die er wordt besteed aan business applicaties door IT moet in bepaalde mate ook besteed worden aan de eigen tooling. Daar helpen wij bij. 

Voor welke uitdagingen staat CEO Marco de Zoete? Lees hier de rubriek

Reactie toevoegen