Beheer

Dit is een bijdrage van Joost-IT
Carriere
CEO Marco de Zoete

Hotshot bij een techbedrijf: CEO Marco de Zoete

'Wij zijn continu bezig onze consultants te faciliteren, zodat zij de dingen kunnen doen waar onze klant mee geholpen wordt'

7 december 2020
Door: Joost-IT, partner

'Wij zijn continu bezig onze consultants te faciliteren, zodat zij de dingen kunnen doen waar onze klant mee geholpen wordt'

Steeds meer bedrijven veranderen in een tech-bedrijf. Is het leiden van een tech-bedrijf anders dan bij een ander soort organisatie? CEO Marco de Zoete van Joost-IT vertelt hoe het is om een IT-organisatie en de mensen daarin te managen.
 

Hoe ziet in een paar woorden jouw dag als CEO/CIO/CISO bij een technologiebedrijf eruit?

Mijn dag is er vooral op gericht onze consultants zo goed mogelijk hun werk te laten doen én onze klanten zo goed mogelijk te helpen hun dienstverlening te verbeteren. Dat betekent veel afstemmen, sparren en overleggen met veel verschillende personen. Hectisch en enorm afwisselend, waarbij het gaat over de strategie van een grote klant rondom een toolselectie tot de vraag hoe we met elkaar de kerst willen gaan vieren.

Hoe ben je ooit in de IT terecht gekomen?

Ik ben in een heel ver verleden gestart bij Capgemini. Dat kwam met name doordat de wervingsdag goed in elkaar zat. Ik had in die tijd helemaal niet het idee in de IT mijn toekomst te zien. Vervolgens ben ik voor mezelf gestart. Ik wilde dat niet helemaal alleen doen en heb toen met een aantal gelijkgestemden een eigen organisatie gestart. Uiteindelijk is dat, na een aantal mutaties, de start van Joost-IT geweest.

Wat maakt deze rol uitdagend / tegen welke uitdagingen loop je aan?

We zijn een relatief kleine club en zijn continu bezig onze consultants te faciliteren, zodat zij kunnen excelleren en onze klanten optimaal kunnen ondersteunen Het is best een uitdaging dat voor de hele organisatie op dagelijkse basis voor elkaar te krijgen. Daarnaast speelt nu Corona uiteraard een flinke rol; “motivatie op afstand” is dagelijks onderwerp van gesprek

Heb je ook overwogen om bij een eindgebruiker te gaan werken (waarom niet)?  

We zijn met elkaar een retegoed en leuk bedrijf aan het opbouwen. Van waaruit we voor een flink aantal organisaties van toegevoegde waarde zijn om hun dienstverlening verder te optimaliseren. Daar krijg ik enorm veel energie van. Ik heb dan ook bijna nooit het gevoel dat ik “werk”. Het is vanuit dat perspectief eenvoudigweg nog niet in me opgekomen elders te kijken.

Hoe is het om dicht bij het vuur te zitten en altijd up-to-date te moeten zijn over ontwikkelingen in de IT?

Dat gaat min of meer vanzelf. We zitten middenin ons vakgebied, proberen ons als kennisspeler te onderscheiden en hebben contact met alle relevante partijen. Dus we krijgen van alles mee. Bovendien hebben we zelf ook een mening en een visie hoe in ons vakgebied de ontwikkelingen vorm krijgen en hoe organisaties daar het beste van kunnen profiteren.

Gebruiken jullie de oplossingen die aan klanten worden geleverd ook zelf binnen jullie eigen organisatie?

Jazeker! Al gebied de eerlijkheid te zeggen dat we het bij onze klanten beter regelen dan in onze interne organisatie. Maar we zijn hard bezig met een soort van inhaalslag en gebruiken juist ook de Coronacrisis om daar, zoals dat dan mooi heet, sterker uit te komen.

Kun je iets vertellen over jouw IT-strategie ten aanzien van Joost-IT?

Wij begeven ons in de wereld van IT Tooling. Daar zien we nogal eens dat de denkfout wordt gemaakt dat wanneer er eenmaal een tool is aangeschaft de ICT-dienstverlening als vanzelf verbetert. Dat lijkt op een open deur, maar de praktijk blijft hardleers. Procesinrichting, eigenaarschap op beheerprocessen en een focus op continue verbetering zijn cruciaal voor goede dienstverlening naar klanten. Een beheertool is daarbij zeker relevant en van toegevoegde waarde. Dagelijks staan we op de zeepkist om dat uit te dragen.

Marco runt Joost-IT niet alleen, lees hier de rubriek verhaal van co-owner Stephen Ley.

 

 

Reactie toevoegen