Beheer

Dit is een bijdrage van Joost-IT
IT beheer
Expert Iris van Breda van Joost-IT aan het woord!

Expert Iris van Breda van Joost-IT aan het woord!

'De basis van een goede integratie is een goede API én een expert die hier goed mee overweg kan'

13 september 2021
Door: Joost-IT, partner

'De basis van een goede integratie is een goede API én een expert die hier goed mee overweg kan'

In deze rubriek geven deskundigen en/of experts inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied. Dit keer Iris van Breda van Joost-IT over de TOPdesk API.

Welk onderwerp wil je graag uitlichten? 
Het gebruik van de TOPdesk API en alle mogelijkheden die dit geeft, binnen en buiten de tool.

Wat is de actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied? 
TOPdesk zet vol in op de ontwikkeling van hun API. Dat geeft ons, de consultants van Joost-IT, steeds uitgebreidere mogelijkheden om TOPdesk volledig aan te passen aan de werkwijze van de klanten. Maar ook het bouwen van integraties met andere systemen wordt hierdoor een stuk eenvoudiger. Denk aan het koppelen van TOPdesk aan ServiceNow of Slack.

Zie jij deze ontwikkelingen ook terug in bijvoorbeeld de media of op de werkvloer? 
Je merkt dat de benodigde kennis van een consultant of applicatiebeheerder steeds technischer wordt. Voorheen had je voldoende aan kennis op het gebied van configuratie. Nu dien je steeds meer ook in de API-code je weg te kunnen vinden.

Hoe laat jij je informeren over de ontwikkelingen? 
Gelukkig worden API’s goed gedocumenteerd. De TOPdesk API is daar geen uitzondering op; alle functionaliteiten worden daarin beschreven. Kom ik er zelf niet uit dan zijn er altijd collega’s beschikbaar om mee te kijken en te denken.

Hoe ben jij ‘expert’ over dit onderwerp geworden? 
De klant vraagt steeds meer van de tool, meer automatisering binnen TOPdesk en meer connecties met andere tools buiten TOPdesk. Wil je dat kunnen leveren dan zal je je er wel in moeten verdiepen. In een vrije middag heb ik een tijdje zitten uitvogelen hoe ik een SMS door middel van de API verstuurd kon krijgen. Toen die eerste SMS eenmaal succesvol was verzonden was ik verkocht! Daarna ben ik mezelf steeds meer gaan uitdagen in complexiteit. Tegenwoordig geef ik trainingen over het gebruik van de TOPdesk API aan klanten en consultants.

Wanneer is iemand in jouw optiek een expert en/of deskundige? 
Als je op basis van alle beschikbare informatie om je heen een creatieve nieuwe toepassing kan maken die waarde toevoegt voor de klant, ben je in mijn ogen een expert.

Heeft de pandemie effect gehad in jouw vakgebied? 
Ik denk dat we nog meer zijn gaan leunen op tools. Hierdoor zijn we ons gaan realiseren dat als we deze zo efficiënt mogelijk benutten er veel tijdswinst te behalen valt. Denk aan de snelle ontwikkeling van de API zodat het inrichten van werkplekreservering mogelijk werd. Of een API-koppeling van TOPdesk naar Slack of Teams.

Hoe zie jij de toekomst? 
Integraties tussen tools worden steeds belangrijker. Iedere organisatie heeft haar eigen set aan tools, maar deze moeten wel allemaal kunnen communiceren met de klanten en leveranciers. De basis van een goede integratie is een goede API én een expert die hier goed mee overweg kan.

Reactie toevoegen