Management

Dit is een bijdrage van Ivanti
Netwerken
headway-5qgiuubxkwm-unsplash.jpg

Gebruikerservaring heeft niet te lijden onder werken op afstand

In hoeverre waren IT-professionals eigenlijk voorbereid op het remote werken.

8 december 2020
Door: Ivanti , partner

In hoeverre waren IT-professionals eigenlijk voorbereid op het remote werken.

Toen we afgelopen maart ineens massaal thuis aan het werk moesten, was dat wel even schakelen. De woonkamer veranderde in een kantoor en werken deed je voortaan aan de keukentafel. Gelukkig zijn we anno 2020 verwend met een heleboel digitale middelen en zijn de online samenwerkingsmogelijkheden eindeloos. 

Maar even naar je collega lopen om snel iets vragen, zit er niet meer in. Hetzelfde geldt voor fysiek vergaderen, wat via Teams of Zoom toch een stukje lastiger gaat als er maar één persoon tegelijkertijd aan het woord kan zijn. Bij Ivanti vroegen we ons af in hoeverre IT-professionals eigenlijk voorbereid waren op het remote werken. En daarnaast rees de vraag: Hoeveel invloed heeft dit allemaal op de dienstverlening binnen IT?

Thuiswerken niet nieuw

Het blijkt dat thuiswerken voor bijna de helft van de IT-professionals niets nieuws was. Al voordat de COVID-19-pandemie uitbrak, was remote werken bij hen al gebruikelijk. En deze voorbereiding heeft zijn vruchten afgeworpen: zo’n twee derde van de IT-professionals heeft het gevoel dat zij remote consequent hetzelfde niveau van dienstverlening biedt als on-premise. Ook zegt ongeveer de helft van hen dat de gebruikerservaring niet te lijden heeft gehad onder het werken op afstand. So far, so good dus.

Ook waren we benieuwd hoe men de waarde van de Enterprise Service Management (ESM)-tools beoordeelt sinds er massaal wordt thuisgewerkt. Met ESM kan het gebruik van IT-servicemanagement (ITSM) processen uitgebreid worden om bedrijfsmatige gebruikssituaties ook op andere afdelingen aan te pakken, zoals HR, facilitaire dienst en klantenservice. En niet zonder resultaat: ESM blijkt organisaties in grote mate te helpen om productief te blijven in deze tijd van grote bedrijfsveranderingen. Zo kwam in het onderzoek naar voren dat het merendeel (63 procent) van de IT-professionals efficiëntie als grootste voordeel van ESM ziet.

Andere voordelen

Andere voordelen die naar voren kwamen waren: Productiviteit (53%), een verbeterde ervaring (43%) en een betere afstemming tussen de verwachtingen van de afdeling en die van de eindgebruiker (42%). Door deze workflows stelt ESM de IT-professionals niet alleen in staat om proactiever en slagvaardiger te zijn, maar helpt het organisaties ook om productief en veerkrachtig te blijven met betrekking tot de veranderende dynamiek op de werkplek. Niet onbelangrijk in een tijd waarin er wel wat aanpassingsvermogen van je vereist wordt.

Maar het mooie is dat de invoering van ESM echt niet pas iets van de afgelopen maanden is. Sterker nog, volgens het onderzoek werkt de helft van de ondervraagde IT-professionals zelfs al aantal jaar met ESM-initiatieven. En volgens deze ervaringsdeskundigen zijn dít de waardevolle voordelen die gerealiseerd zijn sinds de implementatie van hun ESM-programma of -oplossing:

55% - verbeterde processen
47% - verbeterde IT-ervaring
44% - gestroomlijnde werkzaamheden
42% - productiviteit van het personeel
42% - geautomatiseerde processen
41% - rapportage

 

Meer weten?

De volledige onderzoeksresultaten van deze nieuwe enquête voor remote werken is te vinden op: https://www.ivanti.com/lp/itsm/assets/s1/esm-survey-report

 

Reactie toevoegen