Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Itility
Cloud
CCoE Success Factors

6 succesfactoren voor een cloud center of excellence

Het begrip cloud center of excellence duikt steeds vaker op. Maar wat is het eigenlijk?

19 januari 2021
Door: Itility, partner

Het begrip cloud center of excellence duikt steeds vaker op. Maar wat is het eigenlijk?

Het begrip cloud center of excellence (CCoE) duikt steeds vaker op, ook bij onze klanten. Maar wat is een CCoE eigenlijk? En waarom zou je er een nodig hebben? Om die vragen te beantwoorden, onderzoeken we de fundamenten en de belangrijkste succesfactoren voor een CCoE.

Het cloud center of excellence is geen volledig nieuw concept. Het center of excellence is een definitie die al meer dan 30 jaar wordt gebruikt in productieomgevingen. Samenvattend: bij een center of excellence draait het om het centraliseren van een groep specialisten, die werkzaam zijn in een specifiek vakgebied en de taak hebben om een belangrijk onderdeel van de organisatie te verbeteren. Dat doen ze door best practices toe te passen, onderzoek te doen, ondersteuning te bieden, opleidingen te organiseren, enzovoort.

De drie grootste cloud providers - AWS, Microsoft en Google - bieden elk ondersteuning bij het opzetten van een CCoE. Daarvoor hebben ze geleerd van bestaande managementprincipes en verandermodellen, en ze leren natuurlijk van elkaar. Het resultaat: alle drie beschikken over een uitgebreide verzameling van methodieken, tools en frameworks, die je kunt gebruiken om een cloud center of excellence op te zetten. In de context van een CCoE, bestaan methodieken voornamelijk uit best practices voor het opzetten van een cloud platform. Tools zijn vooral gericht op automatisering en beveiliging. En frameworks zijn gerelateerd aan referentiearchitecturen en de beste teamopstellingen.

Waarom een cloud center of excellence?

We zien dat een CCoE vooral wordt ingericht bij grotere organisaties: enterprises en bovenkant MKB. De reden ligt voor de hand: verandering kost in grotere organisaties veel tijd, en dat geldt ook voor de adoptie van cloud. Een CCoE helpt daarbij om onder meer de volgende uitdagingen aan te pakken.

De eerste uitdaging is de organisatiestructuur. Grote organisaties zijn vaak complex, en voor de adoptie van cloud is gebleken dat een top-down aanpak trager of minder succesvol werkt. Ten tweede: onbekendheid. Veel organisaties die met cloud aan de slag willen, weten simpelweg niet waar ze moeten beginnen. Of ze gebruiken hun traditionele IT-architectuur om hun cloud in te richten – wat niet ideaal is. Het derde probleem is decentralisatie: organisaties die al gebruik maken van de cloud, maar dit afzonderlijk door verschillende afdelingen of business units laten inrichten. Met als gevolg dat teams gescheiden van elkaar werken en geen kennis of ervaringen delen. Dit levert een gebrek aan transparantie op, dat met het opzetten van een CCoE verholpen wordt.

Een CCoE versnelt dus de acceptatie van de cloud, zorgt voor effectiever gebruik van de cloud en centraliseert losstaande cloud oplossingen door sturing te geven. Een CCoE doet dit niet door beperkend te werk te gaan, maar juist door op een gecontroleerde manier vrijheid te bieden.

Succesfactoren

Dus, wat maakt een CCoE dan succesvol? Hoe kun je het positioneren op een manier die waarde creëert voor de organisatie? Daarvoor heb je de juiste mensen nodig, introduceer je herbruikbare stappen en processen, en faciliteer je effectief gebruik van cloud technologie. Hieronder vind je de zes belangrijkste succesfactoren voor een cloud center of excellence:

1. Een team vormen

Het eerste dat je nodig hebt, is een sterk, multidisciplinair team. Qua soft skills heb je mensen nodig die gedreven zijn om te experimenteren. Mensen die weten hoe ze moeten leren van fouten, die snel kunnen itereren, en die niet bang zijn om anderen uit te dagen. Zowel het team als elk individu hebben een sterke klantgerichtheid nodig. Qua technische skills vereist een CCoE uiteenlopende vaardigheden. Je hebt cloud architecten nodig voor het platform dat je gebruikt: AWS, Microsoft Azure of Google Cloud. Je hebt DevOps nodig; mensen die software begrijpen, met een achtergrond in automatisering of data. Verder heb je mensen nodig met gerichte kennis van netwerk- en IT-beveiliging; punten die vaak het onderwerp zijn van uitdagende discussies bij het implementeren van cloud omgevingen. Daarnaast heb je iemand nodig die begrijpt wat voor een impact veranderingen op workflows, processen en procedures binnen de organisatie hebben.

2. Snel resultaat

De tweede succesfactor is het snel leveren van resultaat. Als je succesvol wilt zijn, verscherp dan je focus - begin aan iets dat klein is maar direct effect heeft. Op deze manier kun je snel aan de rest van de organisatie tonen wat je hebt gemaakt en de dialoog verschuiven naar wat mogelijk is, in plaats van wat er nog niet is.

3. Ondersteuning van leiderschap

Het is belangrijk om ondersteuning van het management te hebben. Een sponsor uit het management of de directie, die een duidelijke boodschap verkondigt naar de rest van de organisatie. Iemand die helpt om het CCoE te promoten en de uitdagingen van de organisatie te communiceren; waarom het team is opgezet en wat men wilt bereiken. Deze boodschap moet sterk en duidelijk zijn in de hele organisatie.

4. Betrek en evangeliseer

Ook betrokkenheid en evangelisatie zijn sleutels tot succes. Als team, en als individu, moet je in gesprek gaan met je (interne) klanten en gebruikers. Dit kun je bijvoorbeeld doen door sessies te organiseren om informatie te delen, trainingen te geven, klanten uit te nodigen om over hun use cases te praten, en te laten zien welke succesvolle cloud projecten je al hebt opgeleverd.

5. Bouw herbruikbare oplossingen

De vijfde succesfactor is het maken van herbruikbare instructies en bouwblokken. Denk aan instructies waarin standaarden en richtlijnen worden beschreven, of kant-en-klare producten waarmee een team of een applicatie makkelijk, snel en voorspelbaar van het cloud platform gebruik kan maken, met als doel om operationele overhead te verlagen. Overweeg hiervoor om een bestaand automatiseringsplatform binnen de organisatie te gebruiken. Je wilt vrijheid bieden, maar wel op een gecontroleerde manier. Bepaal de wijze waarop security standaarden worden geïmplementeerd, en verantwoordelijkheden worden overgedragen van het CCoE naar teams van gebruikers.

6. Schaal mee, groei en reorganiseer

Het laatste element dat een CCoE succesvol maakt, is het vermogen om (op) te schalen, te groeien en te reorganiseren. Zorg dat het CCoE de handen ineenslaat met teams uit de organisatie, die vaardigheden of kennis missen om op een DevOps-manier te werken of diensten in de cloud op te zetten. En zorg ervoor dat het CCoE het centrale punt is voor technische assistentie.

Het bewust meenemen van deze factoren in de implementatie van het CCoE, zorgt voor een succesvolle waarde creatie voor zowel de organisatie als de gebruikers.

Lees meer over cloud, software & automation en digitale transformatie op onze blogwebsite.

Reactie toevoegen