Loopbaan

Dit is een bijdrage van Global Knowledge
Carriere
Just-In-Time

Leidt harder werken tot een snellere doorstroom?

Kanban, Japans voor visueel teken of bord wordt gebruikt in lean manufacturing en just-in-timeproductie. Daar heeft het zijn nut bewezen. Kanban is zeer goed toe te passen in allerlei andere (ICT) omgevingen.

4 juni 2018
Door: Global Knowledge, partner

Kanban, Japans voor visueel teken of bord wordt gebruikt in lean manufacturing en just-in-timeproductie. Daar heeft het zijn nut bewezen. Kanban is zeer goed toe te passen in allerlei andere (ICT) omgevingen.

Is kanban voor jou de sleutel om sneller je klant te bedienen? Het zou zomaar kunnen en je hoeft er niet eens harder voor te gaan werken.

Kanban: voor jou mogelijk de sleutel om klanten sneller te bedienen!

Werk jij ook in een omgeving waar het werk binnenstroomt, iedereen keihard werkt aan al die verschillende taken en aan het eind van de dag er nog bijna niets af is? En de volgende dag start je waar je gister bent gebleven. Harder werken leidt helaas niet tot een snellere doorstroom. Je bent met meerdere dingen tegelijk bezig en je wordt regelmatig verstoord door mensen die zich bemoeien met de prioriteiten. “Deze klant is belangrijker en moet nu geholpen worden.” Er lijkt geen einde aan te komen.

De klant is de dupe. De doorlooptijd van zijn vraag loopt op omdat deze in het proces tegengehouden wordt op stapels en in mail-boxen. Het werk ligt te wachten tot het aan de beurt is. In deze situatie is het onmogelijk om te zien waar werk stagneert en wat je moet doen om uit deze impasse te komen. Kanban!

Kanban brengt allereerst je proces in kaart, identificeert de bottlenecks en elimineert waste. Dan wordt er gekeken naar de capaciteit in het proces en wordt er een WIP limit (Work in Process limiet) afgesproken. Hoe lager de WIP limit, of onderhanden werk, hoe sneller de doorstroom. Iedere processtap krijgt een afgesproken maximale WIP. Als deze limiet is bereikt gaan we elkaar helpen. Het heeft namelijk geen zin om aan de voorkant door te werken als het werk er aan de achterkant niet uit kan.

Relevante trainingen van Global Knowledge:

Deze trainingen zijn gericht op project managers, service delivery managers, consultant, proces managers en anderen (juist ook IT professionals) die interne werkprocessen willen stroomlijnen.

Reactie toevoegen