Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Fruition Partners
IT beheer
Vijf redenen waarom uw IT-afdeling NU een transformatie moet ondergaan

Vijf redenen waarom uw IT-afdeling NU een transformatie moet ondergaan

De weg naar een snelle, wendbare IT-organisatie

10 augustus 2020
Door: Fruition Partners, partner

De weg naar een snelle, wendbare IT-organisatie

De IT-sector heeft de afgelopen 30 jaar een gigantische transformatie ondergaan. Wat oorspronkelijk slechts een ondersteunende afdeling binnen het bedrijf was, vormt nu de spil van de onderneming. De drijvende kracht achter innovatie, de motor achter groei en de borging van klantbehoud; IT heeft een krachtige en leidende rol gekregen in ondernemingen van elke omvang en in alle industrieën. Maar met die kracht komt er ook een grote verantwoordelijkheid bij IT te liggen.

En de harde waarheid is dat de verouderde IT-systemen, waarop veel gevestigde bedrijven draaien, niet geschikt zijn voor de veranderende en uitdagende omgeving die zich snel om hen heen ontvouwt. Het typische verspreide landschap van legacy-systemen, gecombineerd met patch-up-oplossingen voor de korte termijn, vergroot de foutmarge, creëert inefficiënties en zorgt er uiteindelijk voor dat organisaties het risico lopen marktpositie te verliezen.

Om deze dreigende realiteit af te wenden is een IT-transformatie onvermijdelijk. Als u verder leest zult u ontdekken waarom investeren in een IT-transformatie de sleutel is om het potentieel van uw bedrijf te ontsluiten. U leest ook hoe de IT4IT ™ - referentiearchitectuur* u daarbij ondersteunt.

Faciliteer de digitale onderneming

Innovatie is niet langer een ‘nice to have’. Nieuwe oplossingen en maximalisatie van nieuwe technologie wordt geëist - en niet alleen bij marktleiders. Start-up’s dagen gevestigde bedrijven in alle sectoren uit. Hun voordeel is dat ze gemakkelijk gebruik kunnen maken van nieuwe technologie in vergelijking met een gevestigde onderneming met verouderde systemen, waar het implementeren van nieuwe technologie veel tijd kost en vaak een hoop energie. Een IT-transformatie stelt uw organisatie in staat om gemakkelijk nieuwe oplossingen te realiseren, waardoor uw marktaandeel wordt beschermd en mogelijk zelfs vergroot.

Het vermogen en de flexibiliteit om te innoveren met nieuwe en bestaande oplossingen zal ook de klantervaring aanzienlijk verbeteren. Met klanten die steeds veeleisender worden en die vaak en gemakkelijk overstappen, mag dit aspect niet over het hoofd worden gezien.

Bij digitale ondernemingen gaat het niet altijd om het creëren van revolutionaire nieuwe oplossingen. Het kan ook gaan om het creëren van meer efficiëntie binnen bestaande systemen. Een effectieve IT-transformatie stelt CIO's en IT-afdelingen in staat om een duidelijk beeld te hebben van alle processen in hun ecosysteem en te identificeren waar deze processen kunnen worden geautomatiseerd.

Manage de toenemende vraag

IT-afdelingen staan onder druk om meer te realiseren in minder tijd en voor minder geld. Verwachtingen die misschien onrealistisch zijn, vooral wanneer decennialang verbonden oude systemen overlappingen en inefficiënties vertonen.

Een IT-transformatie, uitgevoerd met een uitgebreid IT-beheer framework, stelt u in staat de verwachtingen waar te maken. Dankzij een duidelijk overzicht van de gehele IT-beheeromgeving, kunnen IT-leiders inefficiënties opsporen en oplossen - van het stroomlijnen van systemen tot het beëindigen van relaties met leveranciers die dubbel werk doen. Tegelijkertijd verlopen processen sneller, wendbaarder en worden de kosten verlaagd.

Verhoog de risicobeheersing en transparantie

Een andere belangrijke eis aan IT-afdelingen is de goede beheersing van beveiliging en risico's. Hacks, ransomware-handelingen en datalekken komen steeds vaker voor en staan daarom hoog op de aandachtsgebieden bij het management. CIO's krijgen vaak de vraag: “Kun je me laten zien dat onze diensten echt veilig zijn? En als onze services in gevaar komen, kunnen we defecten dan binnen enkele dagen oplossen of is er een achterstand?” Vragen waar elke CIO met vertrouwen ‘ja’ op wil antwoorden, maar in de complexiteit van een legacy-landschap is het niet altijd mogelijk.

Daarnaast staat er druk op CIO's om de transparantie en traceerbaarheid in het hele IT-landschap te verbeteren. Het management wil zien wat er wordt ontwikkeld en hoe lang het gaat duren. Makkelijker gezegd dan gedaan wanneer IT-afdelingen agile werken en instructies naar meerdere teams sturen. Met een geïntegreerd overzicht hebt u deze informatie binnen handbereik en overbrugt u de agile aanpak op teamniveau met de typische meerjarige aanpak op C-level.

Als u een IT-transformatie succesvol uitvoert, kunt u ook de toegevoegde waarde van uw IT-afdeling aantonen en de bereikte verbeteringen en innovaties openlijk delen. Dit resulteert in meer erkenning en mogelijk meer financiering.

Maximaliseer nieuwe technologieën

Cloud, Big Data, AI, ML, blockchain, mobiliteit, API's ... het zijn maar een paar nieuwe ontwikkelingen. Tegen de tijd dat dit blogbericht is gepubliceerd, zullen er waarschijnlijk weer nieuwe aan zijn toegevoegd. Nieuwe technologieën steken voortdurend de kop op - en de implementatie ervan moet onmiddellijk gebeuren om marktvoordeel te behouden en de efficiëntie te vergroten.

Maar IT-afdelingen moeten ook eerst goed inzicht hebben in nieuwe technologieën voordat ze er direct mee aan de gang gaan. Dat geldt zowel het doorgronden van de technische aspecten, als voor het evalueren van de potentiële toegevoegde waarde en het te implementeren proces: verlaagt het de kosten? Verbetert het dingen? Hoe beïnvloedt het andere componenten?

Het lijkt bijvoorbeeld slim om van uw eigen datacenter naar de cloud te gaan, maar het kan ook duurder uitpakken. Door een transformatie zorgvuldig te doorlopen met een IT stappenplan, kunt u deze vragen beantwoorden en ervoor zorgen dat u alleen nieuwe technologieën implementeert die daadwerkelijk waarde toevoegen aan uw bedrijf.

Investeer in de juiste services en stem uw IT-portfolio af op uw bedrijfsstrategie met de inzichten in onze whitepaper: “The Digital Transformation with IT4IT”.

Implementeer nieuwe IT-beheerparadigma's

Voor een IT-afdeling binnen een gevestigde onderneming, waar legacy IT-systemen in overvloed zijn, kunnen nieuwe IT-beheerparadigma’s voelen als het exclusieve voorrecht van de start-up’s. Het toepassen van deze nieuwe manieren van werken is echter cruciaal om uw team, tools, processen, gegevens, controles en integraties veilig naar de toekomst te brengen.

De organisatorische inrichting van een IT-afdeling was ooit lineair, maar dat is drastisch veranderd, waardoor agile ontwikkeling, continue levering en DevOps noodzakelijk werden. Door deze manier van werken over te nemen, worden procesbarrières weggenomen, worden individuen sterker, samenwerking gestimuleerd en krijgen klanten meer mogelijkheden om ervaringen op te doen en feedback te geven.

De output van IT-diensten is ook veranderd, namelijk met de applicaties van ‘everything as code’ - configuratie, infrastructuur, pijplijnen en zelfs training en documentatie. Ondertussen is met de introductie van nieuwe technologieën zoals Cloud, SaaS en PaaS de behoefte aan een heel nieuwe rol ontstaan: de Service Broker.

Het introduceren van de nieuwe manieren van werken, outputs en rollen in een gevestigde IT- infrastructuur is niet eenvoudig, maar een IT-transformatie, geleid door de IT4IT- managementmethodologie, helpt u om het op een effectieve en duurzame manier te doen.

Voer een succesvolle IT-transformatie uit met IT4IT

Inmiddels zul je ongetwijfeld overtuigd zijn van de talloze redenen om een ​​IT-transformatie uit te voeren. Maar een dergelijke commitment mag niet blindelings worden gedaan, of zonder een uitgebreid IT-beheerraamwerk om u door elke stap van het proces te leiden.

IT4IT is een referentiearchitectuur die praktische actielijnen biedt om een ​​gecontroleerde omschakeling te maken naar een snelle, wendbare IT-organisatie. Met behulp van een wereldwijde standaard referentiearchitectuur werkt IT4IT naadloos samen met ITIL, COBIT en ISO / IEC 20000 en richt het zich niet op processen, maar eerder op gegevens en informatie die nodig zijn om uw services gedurende hun levenscyclus te beheren.

Onze consultants hanteren een hands-on aanpak in alle lagen van de IT-transformatie en bij het uitvoeren van IT4IT: ontwerp op maat, implementatie en voortdurende ondersteuning. U kunt er dus zeker van zijn dat u zowel het raamwerk als de deskundige begeleiding krijgt voor een geslaagde transformatie.

Duik dieper in het proces van een IT-transformatie en lees hoe het IT4IT-model u kan helpen deze uit te voeren. Download onze white paper: “The Digital Transformation with IT4IT”.

 

*IT4IT is a registered trademark of The Open Group

Reactie toevoegen