Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Fruition Partners
IT beheer
Verander de manier waarop u IT aanpakt met IT4IT

Uw IT aanpak veranderen? De vier signalen dat het hoog tijd is

Verander de manier waarop u IT aanpakt met IT4IT

21 juli 2020
Door: Fruition Partners, partner

Verander de manier waarop u IT aanpakt met IT4IT

Een IT-transformatie lijkt voor IT-afdelingen vaak een gigantisch en enorm project om te ondernemen. Maar wat betekent zo’n transformatie eigenlijk als je het simpel bekijkt? Een transformatie is een proces voor het vinden van efficiëntie, het ontwikkelen van harmonie en het creëren van kansen binnen uw IT-landschap.

Dit zijn natuurlijk kwaliteiten waar elke IT-afdeling wel over zou willen beschikken. Maar voor sommige afdelingen kan het transformeren van de IT-aanpak en uitvoering echt niet langer op een laag pitje blijven staan. Als u niet zeker weet of het cruciaal is voor uw organisatie om nu een IT-transformatie te ondergaan, lees dit artikel dan om te ontdekken welke signalen/tekens duidelijk aangeven dat het nu tijd is om de manier waarop u IT aanpakt te veranderen. Bovendien kunt u hieronder ook lezen over het IT-management framework dat u kan helpen om deze verandering te realiseren: IT4IT.

1. U opereert en innoveert te langzaam

Hiermee bedoel ik niet per se de snelheid waarmee uw systemen werken – ook al is het natuurlijk wel van groot belang dat uw systemen optimaal werken. Wat ik voornamelijk bedoel is de snelheid waarmee u reageert op de belangrijkste business units. Bijvoorbeeld op het adresseren van gemelde problemen of het nakomen van beloftes. Omdat de snelheid waarmee u reageert op hen een directe impact heeft op de snelheid waarmee zij kunnen reageren op commerciële klanten, is dit een business kritische factor.

We leven vandaag de dag in een wereld die constant ‘aan’ staat. Een wereld waarin klanten verwachten dat ze meteen hun wachtwoord kunnen resetten of binnen een paar minuten of uren (in plaats van dagen) een antwoord op hun vraag krijgen. Deze verwachtingen zijn vandaag de dag de norm. Daarom zijn klanten bereid en in staat om zo over te stappen naar uw concurrenten, indien er niet aan hun verwachtingen wordt voldaan en u dus tekortschiet.

Daarnaast zijn klanten hongerig naar innovatie. Denk hier aan software updates die ervoor zorgen dat alles sneller loopt, oplossingen die hun leven makkelijker maken en producten waarvan ze nooit dachten dat ze het nodig hadden, maar waar ze nu niet meer zonder zouden kunnen. Als u niet innoveert met de snelheid die klanten van u verwachten, loopt ook u het risico dat ze overstappen.

Voornamelijk omdat uw concurrenten met gemak innoveren. Start-ups hebben door het ontbreken van legacy IT-systemen de flexibiliteit en het vermogen om snel op de behoeften van hun klanten in te spelen. Als u merkt dat u achterloopt, kan het transformeren van de manier waarop u IT aanpakt de manier zijn om ervoor te zorgen dat u bijblijft.

2. U kunt uw kosten en opbrengsten niet rechtvaardigen

Talloze IT-afdelingen staan onder een immens grote druk om steeds meer te doen, steeds sneller en voor minder budget. Vooral CIOs worden vaak ondervraagd over hun budgetten en de opbrengsten die elke IT-service levert voor het bedrijf. Het beantwoorden van zulke vragen binnen de complexiteiten van een hybride IT-landschap is niet altijd makkelijk. Het netwerk van interne systemen en externe leveranciers is niet transparant en CIOs zijn vaak niet in staat om de kosten direct te verbinden met de omzet.

Het transformeren van uw IT-afdeling zorgt ervoor dat u uw financiële transparantie kunt verbeteren. Zodat u uw eigen optimalisaties kunt maken en uw budget kunt rechtvaardigen tegenover business leaders. Dit geeft u uiteindelijk de mogelijkheid om de opbrengsten en de waarde van IT te bewijzen die verder gaan dan alleen de operaties en de projecten.

3. U voert IT niet uit als een business

IT was dertig jaar geleden een ondersteunende afdeling binnen een business. Vandaag de dag is IT dé business. Het opereert niet meer in silos, IT is of zou  het hart van elke organisatie moeten zijn. IT stimuleert innovatie, verhoogt de marktwaarde, verbetert de ervaring van de klant, vermindert risico’s en bovenal, brengt elk gedeelte van de business naar een hoger niveau.

Het managen van IT als een business in plaats van een afdeling vraagt om een geheel andere mindset en een organisatorische verandering. Het organiseren van IT als een business betekent dat er niet meer alleen gefocust wordt op hulpmiddelen en techniek, maar nu ook op het evalueren van mensen, processen, hulpmiddelen, data, controles en integraties binnen elk element van het IT-landschap.

Het creëren van deze mindset en het maken van deze organisatorische verandering is niet gemakkelijk. Maar door een IT-transformatie met een uitgebreid IT-management framework te implementeren, is het wel degelijk mogelijk.

4. U lost IT-uitdagingen op in isolatie

Bij de meeste reeds lang gevestigde organisaties is er achter de schermen een hybride IT-landschap te vinden wat uit meerdere onderdelen bestaat. Zoals legacy interne IT-systemen die gecombineerd werken met de Cloud en externe serviceproviders. Deze geëvolueerde IT-omgeving kan chaos veroorzaken als er problemen opgelost moeten worden. Voornamelijk omdat het vaak onduidelijk is welke IT-componenten verbonden zijn met elkaar of welke impact zij op elkaar hebben. Dit houdt in dat een ‘oplossing’ zomaar op een andere plek een probleem kan veroorzaken, soms zelfs zonder dat iemand het door heeft. Totdat het te laat is.

Als u merkt dat u verstrikt raakt in een complex IT-landschap en problemen benadert vanuit een geïsoleerd standpunt, dan is het hoog tijd om de manier waarop u IT organiseert te veranderen. Deze verandering zal ervoor zorgen dat u op een geïntegreerde manier kunt werken om snel en efficiënt eventuele brandjes te blussen in uw organisatie, zonder er elders weer een paar aan te steken.

Verander de manier waarop u IT aanpakt met IT4IT

IT4IT* is een Reference Architecture die praktische stappen en actielijnen aanbiedt om een gecontroleerde changeover te maken naar een snelle, flexibele IT-organisatie. IT4IT gebruikt een globale standaard gebaseerd op een referentie architectuur en werkt naadloos samen met ITIL, COBIT en ISO/IEC 20000. Bovendien focust IT4IT niet alleen op processen, maar vooral ook op de data en informatie die nodig is om uw IT-services door hun hele levenscyclus te managen.

Onze consultants hanteren, gebaseerd op de referentie architectuur, een praktische aanpak in het effectief uitvoeren van IT4IT op alle niveaus: een op maat gemaakt design, implementatie en doorlopende ondersteuning. Zo bent u er zeker van dat u zowel het IT4IT-framework als de professionele begeleiding krijgt die u nodig heeft om de manier waarop u IT aanpakt soepel en gemakkelijk te veranderen.

Om meer te weten te komen over het proces van een IT-transformatie en hoe het IT4IT-framework u kunt helpen om dit te realiseren, download hier ons rapport: Het fundament van de digitale transformatie.

*IT4IT is a registered trademark of The Open Group

Reactie toevoegen