Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Fruition Partners
Analytics
AIOps geeft meer inzicht in de oorzaak van IT-incidenten

AIOps geeft meer inzicht in de oorzaak van IT-incidenten

Sneller IT-problemen oplossen en kosten besparen. Utopie of realiteit?

2 mei 2019
Door: Fruition Partners, partner

Sneller IT-problemen oplossen en kosten besparen. Utopie of realiteit?

Smartphones, cloud computing en Internet of Things zijn ontwikkelingen die veel nuttigs hebben gebracht, maar ze hebben er ook toe geleid dat IT-infrastructuren erg complex zijn geworden. IT’ers hebben hun handen vol aan het oplossen van allerhande IT-problemen. Hoe kun je dat verbeteren met Artificial Intelligence Operations (AIOps)? 

Dankzij de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben IT-afdelingen een andere rol gekregen. IT is een intern bedrijf geworden die de business moet ondersteunen en die service levert aan medewerkers en klanten. Ze zijn meer servicegericht geworden om de interne klant snel te kunnen helpen bij problemen of incidenten.  

Omdat de incidenten en aanvragen binnen bij IT-afdeling binnenstromen, is er vaak een IT service- of helpdesk ingericht. Een beetje grote organisatie krijgt al snel honderden van dergelijke meldingen per dag binnen. Het verwerken van die meldingen is heel arbeidsintensief is en bovendien gaat het ten koste van andere IT-taken en werkzaamheden. 

Je kan het je als IT niet veroorloven om lang te doen over het oplossen van incidenten. Niet alleen omdat dat veel kost (tijd/geld) maar ook omdat systemen die tijdelijk niet beschikbaar zijn gewoon veel geld kosten door misgelopen omzet en klachten van klanten. Businesscontinuïteit is dus veel belangrijker geworden de afgelopen jaren. 

Veel tijd 

Het hele proces van het analyseren van incidenten, reduceren van ruis, het diagnosticeren, correleren en het samenbrengen van de juiste mensen en tools, kan met kunstmatige intelligentie veel sneller worden uitgevoerd. Dat is waar AIOps een oplossing kan bieden. Daarnaast biedt AIOps de mogelijkheid een topologie in kaart te genereren op basis van infradata waarmee als het ware een soort routekaart wordt gerealiseerd van de IT-infrastructuur. Dat geeft een enorm helder overzicht in de complexiteit! 

Artificial Intelligence Operations is een term die door Gartner is bedacht en die veel taken van de IT servicedesk kan automatiseren en zelfs kan voorspellen welke problemen er gaan zullen ontstaan. Dit gebeurt omdat kunstmatige intelligentie alle benodigde data (van infrastructuur, eerdere soortgelijke gevallen, scenario’s  etc.) van de meldingen en problemen die de IT-afdeling krijgt, verzamelt en daaruit haarfijn de oorzaken kan achterhalen. Met die oorzaken kan de IT aan de slag. In onze visie is AIOps dan ook een mooie en vooral concrete stap naar een data gedreven IT organisatie. 

Beter voor IT’ers 

Als je beter inzicht hebt in de oorzaken van incidenten, kun je er beter naar handelen en mensen inzetten om situaties op te lossen. Dit leidt ertoe dat klachten veel sneller verholpen worden omdat de IT snel en nauwkeurig een overzicht heeft van wat er speelt en waar nog hobbels voorkomen. De manager van de helpdesk krijgt met AIOps een dashboard waarop hij het verloop van incidenten kan volgen. Het is alsof je als luchtverkeersleider eindelijk ziet waar de vliegtuigen zich in de lucht bevinden. Als je ziet waar de vliegtuigen zich bevinden, kun je ze ook beter naar de grond begeleiden. 
 
Tevredenheid 

Het snel oplossen van IT-problemen, levert overigens niet alleen voordelen in tijd en kosten op. Ook stijgt de medewerkerstevredenheid en kan het er indirect toe bijdragen dat IT-talenten minder snel op zoek gaan naar een andere baan. De reputatie van de IT-afdeling vaart er eveneens wel bij, want als IT’er kun je op korte termijn grote vooruitgang boeken met AIOps. En dat is mooie reclame voor je IT-afdeling. 

 

AG Connect wordt momenteel geüpdatet! Gedurende het updaten kunnen er geen wijzigingen worden gedaan in de database.
Reactie toevoegen
AG Connect wordt momenteel geüpdatet! Gedurende het updaten kunnen er geen wijzigingen worden gedaan in de database.