Development

Dit is een bijdrage van Eurofiber
Carriere
Kim Borcheld Eurofiber

Vrouw in de IT: Group Director Business Control & Management Reporting Kim Borcheld

‘De ICT is een dynamische sector met grote maatschappelijke impact’

2 september 2022
Door: Eurofiber, partner

‘De ICT is een dynamische sector met grote maatschappelijke impact’

Minder dan 18 procent van de mensen die in ons land in de ICT werken is vrouw. Dit percentage is onlangs gestegen met 3 procent. Ook blijft het aantal vrouwen dat een ICT-opleiding volgt in Nederland ook laag, zeker vergeleken met het Europees gemiddelde. Maar uiteraard zijn ze er wel. Deze keer Kim Borcheld bij Eurofiber Group.

Welke functie heb je?

Group Director Business Control & Management Reporting 

Hoe ben je op deze positie terecht gekomen?

‘Na mijn studie Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen ben ik verhuisd naar Den Haag, waar ik gevraagd werd om voor een grote telecomprovider te komen werken. In de eerste instantie leek mij dat niets: ik dacht dat het een groot, log en stoffig bedrijf was. Maar na gesprekken met het recruitment bureau, veranderde dat beeld. Ik ben daar in de eerste instantie aan de slag gegaan op een nieuwe financiële afdeling, met andere jonge professionals. In de elf jaar dat ik er heb gewerkt, heb ik veel geleerd. Niet alleen in de praktijk: ik heb er ook nog een post-masteropleiding kunnen volgen. Ook kon ik snel doorgroeien naar managementfuncties bij onder andere zelfstandige dochterondernemingen van dat concern. Vervolgens heb ik een uitstap naar de zorgsector gemaakt, als manager finance bij een zorgorganisatie. Dat heb ik ongeveer een jaar gedaan. Maar uiteindelijk miste ik de dynamiek, snelheid en het commerciële aspect van de ICT en ben ik voor mijzelf begonnen als finance management professional. Zo ben ik in 2020 bij Eurofiber Nederland als ZZP’er terechtgekomen. Uiteindelijk ben ik gevraagd om in dienst te komen, als Finance Director Eurofiber Nederland. Een klein jaar later werd mij de positie van Group Director Business Control & Management Reporting bij de moedermaatschappij Eurofiber Group aangeboden.’

Wat is het leukste aan je baan?

‘Dat ik met één voet in de financiële zaken sta en met de andere voet in de business. Je hebt een helicopterblik op het volledige concern. Daardoor kan ik de diverse afdelingen helpen met het verkrijgen van nieuwe inzichten en hen helpen met het behalen van doelstellingen of het verbeteren van prestaties. Om het concreter te maken: je kunt bijvoorbeeld door analyses de sales afdeling helpen om nieuwe marktsegmenten te bereiken of bestaande klanten met nieuwe diensten en producten te bedienen. Wat ik ook zeker een pré vind aan het werken binnen de ICT-sector in het algemeen en bij Eurofiber in het bijzonder, is de wetenschap dat je bij een bedrijf werkt dat echt iets toevoegt aan de maatschappij. Stabiele, snelle en veilige glasvezelnetwerken zoals die van Eurofiber zijn tegenwoordig cruciaal voor de economie en samenleving en faciliteren innovatieve ontwikkelingen die zo nodig zijn.’

‘Het klinkt als een cliché, maar ik doe erg uitdagend werk binnen een snelgroeiend, ambitieus en flexibel concern dat ook oog heeft voor de balans tussen privé en zakelijk. Bij een topfunctie weet je dat er het nodige van je wordt gevraagd. Maar bij Eurofiber ziet men dat het om incidentele pieken moet gaan en niet een structurele overbelasting mag zijn. Ik heb dan ook de mogelijkheid om op belangrijke privémomenten te kunnen kiezen voor het gezinsleven. Dat is hier goed geregeld.’

Wat merk je als vrouw van de ICT als mannenwereld?

‘Eerlijk gezegd, merk ik daar niet veel van. Ja, het is nog in belangrijke mate een mannenwereld, maar dat heeft mij niet tegengehouden op welke manier dan ook. Ik zie wel dat er een kentering in komt: de verdeling man/vrouw gaat de goede kant op. Misschien te langzaam, maar de verandering is er zeker. Bij Eurofiber wordt er overigens gekeken naar wat je kunt en wat jouw potentie is. Ongeacht of je nou een man of een vrouw bent. En wat betreft het technische gedeelte, dat nog steeds vaak wordt geassocieerd met ‘typisch mannenwerk’: dat heb ik mij inmiddels tot op zekere hoogte eigen gemaakt. Je hoeft in mijn functie geen expert te zijn, maar ik vind wel dat je de business, diensten en producten van het bedrijf moet snappen. Daarvoor heb ik mij zelf in glasvezelnetwerken verdiept en ben ik bij collega’s te rade gegaan. Ik heb bijvoorbeeld een collega gevraagd om een workshop te geven over hoe ons netwerk eruitziet en werkt. Die workshop geeft hij binnenkort ook aan twee nieuwe medewerkers van mijn afdeling.’

Hoe denk jij dat ervoor gezorgd kan worden dat meer vrouwen voor een carrière in de tech-sector kiezen?

‘Dat begint al bij de opleidingen. Daar moet meer voorlichting worden gegeven over wat de mogelijkheden zijn binnen de tech-sector. Dat het niet gaat om saai werk, maar dat het juist een dynamische sector is waar je veel kanten op kunt. En waarvan de maatschappelijke impact erg groot is. Daar ligt ook een grote rol voor het bedrijfsleven zelf. Als het gaat om vrouwen binnen de tech-sector te houden, denk ik dat het ook helpt als techbedrijven laten zien dat zij de ruimte geven voor het moederschap. Bijvoorbeeld door flexibel te zijn als iemand de schoolvoorstelling van haar kind wil bijwonen. Eigenlijk zoals Eurofiber het al doet.’

Reactie toevoegen