Management

Dit is een bijdrage van EDM
Datamanagement
edm

Connected Car katapulteert automotive branche naar een data driven toekomst

De tijd dat de automotive branche met de handen in de zij stond zodra het over data ging is voorbij. Retailers, banken en verzekeraars zijn al flink wat jaren in de weer met het extraheren van bruikbare informatie uit die onmetelijke berg data. Dealers, automerken en ook leasemaatschappijen zullen snel volgen. Jochem Pasman, Senior Manager bij KPMG en de drijvende kracht achter het team dat zich bezighoudt met digitale platformen, onderschrijft dat die passieve houding definitief tot het verleden behoort: “Met de introductie van de connected car klotst data straks over de plinten.” Dit was één van de eerste van een serie interessante conclusies tijdens het Automotive Seminar van dataspecialist EDM.

20 november 2017
Door: EDM, partner

De tijd dat de automotive branche met de handen in de zij stond zodra het over data ging is voorbij. Retailers, banken en verzekeraars zijn al flink wat jaren in de weer met het extraheren van bruikbare informatie uit die onmetelijke berg data. Dealers, automerken en ook leasemaatschappijen zullen snel volgen. Jochem Pasman, Senior Manager bij KPMG en de drijvende kracht achter het team dat zich bezighoudt met digitale platformen, onderschrijft dat die passieve houding definitief tot het verleden behoort: “Met de introductie van de connected car klotst data straks over de plinten.” Dit was één van de eerste van een serie interessante conclusies tijdens het Automotive Seminar van dataspecialist EDM.

Gelukkig onderkent de branche dit ook als zodanig. Voor het eerst staat innovatie in het algemeen en connectivity en digitalisation in het bijzonder met stip op 1 op de lijst van grootste uitdagingen. Dit blijkt uit het Global Automotive Executive Survey, een internationaal kwalitatief onderzoek van KPMG onder automotive professionals. Met dit onderzoek onder de arm trapte Jochem Pasman samen met Stijn de Groen, KPMG’s automotive specialist, het Automotive Seminar van EDM in DeFabrique in Maarssen af. Maar wat waren de belangrijkste learnings die de andere sprekers met de zaal deelden? Wij hebben ze voor u op een rij gezet.

”Online en offline zijn niet gescheiden, ze horen bij elkaar.”
Raymond Ros is Digital Marketing & Data Consultant van EDM Digital Solutions. Maar ook veel meer dan dat. Hij woont in een eengezinswoning in de polder, behoort tot de middeninkomens en valt in de leeftijdscategorie van 30 tot 40 jaar. Op Facebook liket hij foto’s van mooie auto’s zoals Jaguar en Audi en volgt hij al het autonieuws op de voet. Op basis van die web based informatie krijgt hij advertenties voorgeschoteld die niet bij hem passen. Want een Jaguar van 80.000 Euro past niet in zijn budget. Raymond Ros komt zelf met de oplossing. Koppel Facebook Insights en Google Analytics aan offline huishoudinformatie. EDM kan via cookies op dit moment al 18% van al het anonieme webverkeer op huishoudniveau een gezicht geven. Ford maakt hier bijvoorbeeld al gebruik van door de landingspagina bij een volgend bezoek direct aan te passen. Op die manier krijgt Raymond een relevant aanbod van een gezinsauto en niet van de sportauto die hij ooit eens wil kopen.

“De GDPR komt eraan, zorg dat je een plan hebt!”
Dit is het belangrijkste advies van privacy specialist Juliette van Balen, advocaat bij IP advocaten. Het lijkt een open deur, maar uit onderzoek blijkt dat 61% van de bedrijven er nog niets mee doet. En dat terwijl het nog minder dan een jaar duurt voordat de GDPR in werking treedt. Het betekent onder andere een versterking en uitbreiding van privacy rechten voor burgers, meer verantwoordelijkheden voor bedrijven en meer bevoegdheden voor alle Europese privacy toezichthouders. Bijvoorbeeld de bevoegdheid om boetes uit te delen tot 20 miljoen euro. Dat zijn serieuze bedragen! Voor organisaties betekent het dat ze hun zaakjes steeds beter op orde moeten krijgen. Een kloppende administratie, de beveiliging op orde en rechten van consumenten die geborgd moeten worden in procedures. De eerste stap voor een bedrijf is dat ze zich bewust zijn van het feit dat de GDPR eraan komt en wat de implicaties zijn. Wat weet u al van de GDPR?

“Ervaring kan je beperken in je prestaties.”
Jan Lammers is oud Formule 1 coureur en winnaar van de 24 uur van Le Mans. Als er een sport is waar data een grote rol speelt dan is het wel de autoracerij. Op 17 juni wordt de 24 uur van Le Mans weer verreden. Jan Lammers strijdt samen met Jumbo-baas Frits van Eerd en Formule 1-held Rubens Barrichello om de eeuwige roem. Het drietal is vol in training en alles wordt gemeten. Cijfers over de kracht van de motor, de stand van de achtervleugel, het benzineverbruik, gewicht en de manier waarop een bocht genomen is, zijn namelijk allemaal van invloed op je prestatie als rijder. Maar welke rol speelt ervaring? Rubens Barrichello is met al zijn GP’s immers beter dan Frits van Eerd. Daarover is Jan Lammers duidelijk: “In het geval van Max Verstappen speelde ervaring geen rol. Hij was de eerste die het wel aandurfde om in Monaco in te halen. Wereldkampioen Lewis Hamilton prees hem daarvoor.”

En met die laatste opmerking van Jan Lammers kunnen we weer aanhaken bij het verhaal van Jochem Pasman van KPMG. Hij gaf een analyse van hoe de macht van de grootste multinationals van de wereld de afgelopen jaren langzaam maar zeker aan het verschuiven is. Van oliemaatschappijen geschoeid op de leest van de traditionele waardeketen naar tech-bedrijven zoals Google, Facebook en Microsoft die zich het best laten omschrijven als een platformorganisatie. Het toverwoord bij deze bedrijven is data. Net als bij de Formule 1.

 

Wilt u ook eens een seminar van EDM bijwonen? Laat dan uw e-mailadres achter bij seminar@edm.nl

Reactie toevoegen