Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van DXC Technology ServiceNow Practice
IT beheer
Medewerkerservaring en ServiceNow

Vergroot het geluk van jouw medewerkers met ServiceNow

Jouw dienstverlening afstemmen op individuele medewerkers.

 

1 december 2021
Door: DXC Technology ServiceNow Practice, partner

Jouw dienstverlening afstemmen op individuele medewerkers.

 

Traditioneel servicemanagement werd vaak gekenmerkt door een (on)uitgesproken waarheid: “Wij leveren het en mensen laten het ons gewoon weten als het niet werkt. Dan kijken we wat we kunnen doen. Misschien vandaag, misschien morgen, misschien volgende maand.”

Maar voor organisaties die serieus bezig zijn met het aantrekken en behouden van toptalent zijn de tijden verandert. Wil jij je onderscheiden van de massa? Dan is alleen een goed salaris niet meer toereikend. Tegenwoordig weegt de medewerkerservaring zwaar bij de perceptie van een sollicitant of jouw organisatie een interessante werkgever is.

Als gevolg daarvan is servicemanagement, en daarmee het vermogen van jouw organisatie om medewerkers effectief te dienen en bij te staan, bepalend voor de bedrijfswaarde. Het belangrijkste is dat elke medewerker zijn werk zo goed mogelijk kan doen, en wel op de manier die het beste bij hem of haar past.

DXC innoveert snel met ServiceNow om deze werknemersgerichte ervaringen binnen enterprise-organisaties te creëren. Lees in dit artikel om te zien hoe je de flexibele applicatietoolbox van ServiceNow gebruikt om je medewerkers beter dan ooit te ondersteunen en motiveren.

Jouw dienstverlening afstemmen op individuele medewerkers met ServiceNow

Elk team en elke afdeling binnen een organisatie vervult een andere functie. Wat echter vaak niet zo voor de hand ligt, is dat het afstemmen van de tools die jouw organisatie voor elk team biedt, de productiviteit enorm kan verhogen.

HR- en IT-afdelingen hebben bijvoorbeeld te maken met heel verschillende verzoeken. De medewerkers in deze teams hebben toegang nodig tot verschillende tools en hebben vaak te maken met verschillende compliance-protocollen. Het afstemmen van de interface die elk team ziet, is een logische stap om de medewerker centraal te stellen. Met ServiceNow pas je de weergave en de functionaliteiten van een interface makkelijk aan.

Dankzij de flexibiliteit van ServiceNow kun je dezelfde systemen naar de gebruikers aanpassen voor een verbeterde gebruikerservaring. “Dit betekent dat je data-entry op een snelle, gestandaardiseerde manier wordt gedaan, waardoor samenwerken binnen en tussen jouw afdelingen een stuk eenvoudiger wordt”, legt DXC ServiceNow-expert Rik Burgering uit. “Tegelijk blijft de interface op maat gesneden van elke medewerker.”

Vooruitgang met ServiceNow: van effectieve onboarding naar een hoger personeelsbehoud

“Als je mensen op de juiste manier inwerkt, met vooraf gedefinieerde stappen en automatisering, weten mensen wat er nodig is, waar ze heen moeten en tot wie ze zich moeten wenden als ze in het begin problemen ondervinden. Het helpt enorm om onhandigheid te voorkomen en een gevoel van verbondenheid te creëren”, zegt Rik Burgering van DXC.

Het leveren van goed inwerkprocessen is essentieel om nieuwe medewerkers meteen het gevoel te geven dat ze erbij horen, gewaardeerd worden en waarde toevoegen aan de organisatie. Na verloop van tijd draagt deze vroege ervaring ook bij aan een grotere loyaliteit aan de organisatie, wat leidt tot meer personeelsbehoud.

Het automatiseringsmogelijkheden van ServiceNow kunnen de basis voor leggen voor een goede onboarding van medewerkers. HR, IT en facility management spelen een rol bij het verwelkomen van nieuwe medewerkers op de werkvloer, van het sorteren van laptops, toegangssleutels en identiteitsbadges tot het maken van vakantie- en salarisafspraken. ServiceNow faciliteert al deze elementen in één platform, waardoor er samenhang ontstaat tussen afdelingen die anders een aparte rol zouden spelen. Elk met een eigen werkwijze.

ServiceNow stelt organisaties ook in staat om een ​​one-stop-portal te creëren met alles wat elke medewerker nodig heeft om toegang te krijgen tot afdeling Legal, IT, HR en FM. Zo versnelt ServiceNow het vermogen van elke medewerker om kleine dagelijkse problemen op te lossen, wat leidt tot een groter gevoel van eigenaarschap, autonomie en tevredenheid. Tegelijkertijd verlicht ServiceNow de werklast van jouw ondersteuningsteams, waardoor die zich kunnen concentreren op problemen met een laag volume en een hoge complexiteit.

Benut ServiceNow om administratieve lasten te verminderen en de productiviteit te verhogen

Hoge administratieve lasten vertragen de productiviteit en creëren bergen frustrerend, demotiverend papierwerk. Een overload aan administratieve taken kan ook echte problemen veroorzaken voor een organisatie.

Neem bijvoorbeeld een complex onderdeel als vendor risk management. In het moderne bedrijfsleven hebben organisaties vaak te maken met meerdere leveranciers voor de diensten die nodig zijn om een bedrijf draaiende te houden. Voor elke leverancier moet je brancheregels en -voorschriften, gegevenscompliance, licenties, facturering en contracten bijhouden. Vaak is er een gebrek aan structuur en is het gemakkelijk om te zien hoe menselijke fouten ervoor kunnen zorgen dat dingen je door de vingers glippen. Gelukkig kan ServiceNow helpen.

ServiceNow geeft klanten de mogelijkheid om hun administratie zoveel mogelijk te digitaliseren en automatiseren. Vrij van deze last kunnen medewerkers het drukke werk achter zich laten, zich weer bezighouden met het creëren van echte waarde, en genieten van de boost in werkplezier die dit met zich meebrengt. Allemaal dankzij ServiceNow.

Vergroot het geluk van medewerkers met ServiceNow

Individueel afgestemde digitale workflows, een snelle service binnen gecoördineerde juridische afdelingen en hr-, FM- en IT-afdelingen, maar ook de vrijheid voor medewerkers om de doelstellingen te behalen waarvoor ze zijn aangenomen: het is een krachtig recept voor het verbeteren van de werknemerservaring in jouw organisatie en volledig haalbaar met ServiceNow.

Benieuwd hoe jij de werknemerservaring (employee experience) verbetert in jouw organisatie? Download onze whitepaper “Verhoogd medewerkerservaring: De sleutel tot een succesvolle werkplek” In deze whitepaper behandelen we diverse onderwerpen om jou te helpen de employee experience te verbeteren door te kijken naar de rol van IT.

>> Download de whitepaper 

Reactie toevoegen