Beheer

Dit is een bijdrage van DocuSign
Security
possessed-photography-N4gn-eLEIwI-unsplash

Met wat voor soort aanvallen kan een onderneming te maken krijgen?

De vijf meestvoorkomende cyberaanvallen

23 maart 2022
Door: DocuSign, partner

De vijf meestvoorkomende cyberaanvallen

Digitale beveiliging, ook wel cyberveiligheid genoemd, wordt met de dag belangrijker voor personen en ondernemingen. Cyberaanvallen kunnen een flinke impact hebben op het imago van een onderneming en het vertrouwen dat klanten in deze organisatie hebben.

Waar is een hacker naar op zoek?

Hackers beschikken over uitgebreide computerkennis die ze voor twee verschillende doeleinden kunnen gebruiken:

  • Legaal: de digitale beveiliging voor zowel bedrijven als overheidsinstanties versterken
  • Illegaal: de diefstal van gegevens voor crimineel gebruik, het verstoren of beschadigen van computerapparatuur, identiteitsdiefstal of een merk in diskrediet brengen In sommige gevallen kan er sprake zijn van een politiek motief. Er kan zelfs sprake zijn van een potentiële cyberoorlog. 

Hieronder volgen de vijf meestvoorkomende cyberaanvallen:

1. Spyware

Deze malware is bedoeld om je gegevens aan te vallen en te stelen. De gestolen gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar een externe partij zonder dat de eigenaar het weet of hier toestemming voor heeft gegeven. Een schadelijk virus kan de infrastructuur van een bedrijf verzwakken of zelfs compleet vernietigen. Meestal is het doel van een dergelijke aanval om de gestolen gegevens te verkopen.

2. Ransomware

Ransomware is zeer schadelijke software die gegevens steelt en de toegang tot belangrijke programma's in het besturingssysteem van de gebruiker beperkt. De gebruiker heeft dan slechts beperkte toegang tot het apparaat. Om het probleem dan weer op te lossen, moet de gebruiker losgeld betalen. Ransomware wordt verspreid via Trojans of computerwormen die gebruikmaken van kwetsbaarheden in het besturingssysteem.

3. Adware

Adware is software die reclame weergeeft om gebruikers aan te trekken om erop te klikken. Dat kan nadelig zijn voor een onderneming, aangezien er via deze advertenties informatie wordt verzameld over de gebruikers. Adware is geen virus zoals Trojans of wormen, maar het kan wel een nadelig effect hebben op de gebruikservaring.

4. Phishing

Pogingen tot phishing verspreiden zich razendsnel via e-mail. In een simpele e-mail kan de gebruiker gevraagd worden voor informatie om een bepaald proces te voltooien of wordt ze verteld dat ze een prijs hebben gewonnen. De e-mail bevat meestal een link die mensen naar een landingspagina brengt die sprekend lijkt op een bestaande website. Wanneer gebruikers de gevraagde gegevens invullen, wordt die informatie eigenlijk gedeeld met cybercriminelen die er misbruik van willen maken.

5. DoS-aanval (Denial of Service)

Serveraanvallers kunnen een enorm aantal verzoeken naar een server sturen, zodat de server wordt overbelast en geen verzoeken meer kan verwerken. De server kan offline gaan, wat kan leiden tot aanzienlijke financiële en organisatorische problemen. Deze aanvallen gebeuren op twee manieren:

  • DoS-aanval (Denial of Service): slechts één IP-adres of computer stuurt talloze verzoeken naar een server.
  • DDoS-aanval (Distributed Denial of Service): in dit geval sturen meerdere IP-adressen of computers verzoeken naar een server, zodat de verbinding wordt geblokkeerd.

Het beschermen van gegevens en informatie is van cruciaal belang voor ondernemingen. Hoe anders kunnen ze hun activa beschermen? Om voor een efficiënte en beveiligde bedrijfsvoering te zorgen, moeten ondernemingen dus hun medewerkers trainen om veilige procedures te hanteren en gebruik te maken van digitale beveiligingssystemen ter bescherming tegen cyberaanvallen.

Reactie toevoegen