Beheer

Dit is een bijdrage van DocuSign
Klantinteractie
avi-roshan-_AdUs32i0jc-unsplash

Hoe technologie voor meer persoonlijke interactie bij B2B-verkopen zorgt

Meer tijd voor persoonlijk contact tussen het salesteam en potentiële klanten. 

14 maart 2022
Door: DocuSign, partner

Meer tijd voor persoonlijk contact tussen het salesteam en potentiële klanten. 

Voor bedrijven die effectief willen verkopen is een persoonlijke benadering vandaag de dag belangrijker dan ooit. Maar om ruimte te creëren voor zulke persoonlijke interacties tijdens het verkoopproces, moeten salesafdelingen eerst een digitale transformatie ondergaan, zodat het salesteam wordt ontlast door middel van automatisering. Handmatige taken behoren daarmee tot het verleden.

Salesteams investeren in automatisering

Een van de beste manieren om te zorgen dat salesmedewerkers meer tijd overhouden voor persoonlijk contact met potentiële klanten – en om die klanten een positieve ervaring te bieden – is het automatiseren van het verkoopproces. Deze automatisering is er niet op gericht om menselijke medewerkers te vervangen, maar helpt hen effectiever te werken door handmatige taken (en daarmee gepaard gaande fouten) tot een minimum te beperken. Hierdoor kunnen salesmedewerkers zich concentreren op onderdelen van het verkoopproces waarbij menselijke interactie en snel beslissen noodzakelijk is.

Gegevensinvoer, het benaderen van bestaande/potentiële klanten en het opstellen van contracten zijn de gebieden waar automatisering het vaakst al wordt toegepast. Het is duidelijk dat de meeste organisaties hun automatiseringsinspanningen vooral op de beginstappen van het verkoopproces richten.

Als we kijken naar het opstellen van contracten, dan kan automatisering salesteams helpen om het proces nog meer te stroomlijnen. Bij volledige automatisering kunnen salesmedewerkers gegevens en aangepaste clausules met één klik vanuit verschillende systemen invoegen in een vooraf gedefinieerde sjabloon

Teams onderzoeken de mogelijkheden om de contractopstelling te automatiseren

Wat betreft het automatiseren van onderdelen van de salesworkflow zien we dat bedrijven met 50 of meer salesmedewerkers veel vaker aspecten van het verkoopproces hebben geautomatiseerd dan kleinere salesteams (1-20 salesmedewerkers). Ook wat functies betreft zijn er duidelijke patronen waarneembaar. De kans dat verkopers in de buitendienst en salesmanagers hun contractopstelling en acties na de verkoop als volledig geautomatiseerd bestempelen, is twee keer zo groot als bij interne salesmedewerkers. De kans dat salesmanagers denken dat de ondertekening van overeenkomsten is geautomatiseerd, is bovendien 2,5x zo groot als voor verkopers in de buitendienst. Dit kan duiden op een tegenstrijdigheid tussen wat managers denken dat er gebeurt en wat er in werkelijkheid gebeurt.

Meer persoonlijke interactie bij verkoop dankzij automatisering

Automatisering van handmatige workflows is een moderne manier om de verkoopkansen te vergroten door middel van persoonlijk klantcontact. Automatisering is niet iets wat gaat verdwijnen; het zal alleen maar toenemen. Organisaties zullen nieuwe manieren vinden om workflows in te richten die sneller, goedkoper en minder foutgevoelig zijn. Zodra meer automatisering wordt toegepast in het B2B-verkoopproces, zullen salesteams die deze snel weten te integreren, meer tijd overhouden voor persoonlijk klantcontact en meer deals binnenslepen.

Van plan zijn om meer automatisering te gaan toepassen, is niet voldoende. Automatisering levert namelijk een efficiencywinst op en organisaties zullen goed moeten bedenken hoe ze deze gaan benutten om de klantervaring te verbeteren en effectiever te verkopen.

Reactie toevoegen