Innovatie & Strategie

Apps
Mindtree

Customer first, ook in de IT

De retail-sector heeft IT nodig om hun klanten te binden en aan hun verwachtingen te voldoen.

23 oktober 2021

De retail-sector heeft IT nodig om hun klanten te binden en aan hun verwachtingen te voldoen.

Onlangs stelde Artificial Solutions in een paper over retail het volgende: “Online shoppen bestaat niet meer, het is gewoon shoppen”. Digitalisering brengt veel veranderingen en uitdagingen en om te overleven moeten retailers zich blijven ontwikkelen op het gebied van IT zonder daarbij te vergeten klanten op de eerste plek te zetten. Sleutel tot succes is een innovatief en goedgeorganiseerd IT-proces waarbij de focus ligt op klantverwachtingen. Deze verwachtingen variëren van stabiliteit tot toegankelijkheid.

De “customer first” aanpak is essentieel voor retailers: verzendingen moeten zo snel mogelijk geleverd worden, communicatie met de klant heeft prioriteit en informatie makkelijk vindbaar zijn.

Om deze overgang soepel te laten verlopen, focussen bedrijven zich in toenemende mate op het ontwikkelen van applicaties. Bedrijven begrijpen steeds beter hoe applicaties werken en dat hun klanten gebruiksvriendelijke en veilige apps verwachten. Langzame en frustrerende applicaties hinderen het bedrijf en de consument. 

Retail IT organisaties hebben een geïntegreerde aanpak nodig waarbij applicaties, bedrijfsprocessen en de onderliggende infrastructuren op doeltreffende wijze worden beheerd. Wij noemen deze holistische aanpak: ‘Ápplistructure’. Een aanpak waar zowel traditionele, als cloud applicaties en bijbehorende infrastructuren deel van uitmaken. Vanuit ons perspectief is het niet belangrijk waar een probleem zich voordoet, wat telt is dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost zodat de gebruikerservaring van de klant optimaal is. Hiervoor moeten infrastructuur, cloud, applicaties en bedrijfsprocessen op één platform worden samengevoegd. Dit zorgt voor zichtbaarheid in de gehele IT-omgeving. Een verenigde aanpak:

• Regelt vanuit een common interface applicaties, inclusief bedrijfsprocessen en onderliggende infrastructuren
• Bevordert de prestatie en beschikbaarheid van de hybrid cloud
• Identificeert en lost problemen sneller op en stimuleert daarmee gebruikersproductiviteit
• Legt het accent van IT op de belangrijkste bedrijfsdoelen om zo time to-market te verminderen en kosten te controleren
• Integreert analyses van historische en real-time data ter bevordering van IT-efficiëntie

Om deze holistische aanpak te realiseren moeten IT bedrijven een overkoepelend service delivery platform ontwikkelen of sourcen. Mindtree heeft zo’n geïntegreerd service management platform ontwikkeld. Deze is voorzien van monitoring-instrumenten die zorgen voor een duidelijk beeld van alle applicaties, bedrijfsprocessen en onderliggende infrastructuren en is techniekneutraal. Dit zorgt ervoor dat business applicaties beschikbaar zijn die ruimte creëren voor een zakelijke benadering van IT.

Door cloud computing zijn applicaties, processen en onderliggende infrastructuren allemaal afhankelijk van elkaar. IT landschappen worden steeds complexer. Dit maakt het lastig te bepalen of het probleem in de applicaties, infrastructure of cloud zit. Zonder een overkoepelend platform, zullen informatie en applicaties in verschillende silo’s blijven. Dit belemmert de gebruiksvriendelijkheid voor de klant. De Applistructure aanpak zorgt ervoor dat dit probleem aangepakt wordt vanuit van een overkoepelende blik.

Onlangs heeft Mindtree voor een leidend retail en CPG bedrijf een Digital IT Operation ontwikkeld, gebaseerd op de ‘customer first’ aanpak aan de hand van Applistructure. Daarnaast zijn wij bezig met het migreren van service groepen naar een hybride infrastructuur. Dit zorgt ervoor dat klanten zich betrokken voelen bij hun favoriete merken en dat bedrijven hun positie op het gebied van snelheid, efficiëntie en klantbetrokkenheid sterk verbeteren. Wij hebben ons geïntegreerde service management platform gebruikt om zo al hun (online) klantcontactpunten wereldwijd optimaal in de lucht te houden. 

Iedere consument stelt hoge eisen, waar en hoe hij of zij ook winkelt. Een klantgerichte aanpak, ook digitaal, is van belang voor het succes van ieder retail-bedrijf. Gecontroleerde en holistische IT-services die de beschikbaarheid van applicaties verzekert, helpen bij deze aanpak. 

Door Venkatesh KBS, Solution Architect – IMTS bij Mindtree

Reactie toevoegen