Beheer

Dit is een bijdrage van Ctac
IT beheer
Carlisle CM Europe - Ctac - Refcase

IT is mensenwerk

Goede relatie tussen CARLISLE CM Europe en Ctac als basis voor een razendsnelle SAP-implementatie

6 september 2021
Door: Ctac, partner

Goede relatie tussen CARLISLE CM Europe en Ctac als basis voor een razendsnelle SAP-implementatie

CARLISLE Construction Materials Europe (Carlisle) is een specialist in het lucht- en waterdicht maken van de gebouwschil. Het bedrijf mag zich de Europees marktleider op het gebied van duurzame EPDM water- en luchtdichte oplossingen noemen. Door een gecrashte server zat de Nederlandse locatie in Kampen opeens zonder ERP-systeem. Ctac hielp Carlisle in een recordtempo met een SAP-implementatie.

Carlisle is specialist in duurzame EPDM-daksystemen en EPDM/Butyl-luchtdichtingen. Met vijf gerenommeerde merken, waaronder RESITRIX®, HERTALAN® en HARDCAST®, stellen ze onder andere dakdekkers, aannemers, architecten en gebouweigenaar in staat om volledig water- en luchtdichtende bouwoplossingen te realiseren. Carlisle bestaat uit meerdere Europese vestigingen waar ze gebruikmaken van verschillende verouderde ERP-systemen.

“We wilden binnen onze groep al een tijdje investeren in een nieuw ERP-systeem”, vertelt Jan Boerkamp, Managing Director en voormalig IT-verantwoordelijke binnen de Europese groep. “Als groep bedrijven is het noodzakelijk om op één platform te werken om de juiste managementinformatie te genereren en deze met elkaar te kunnen vergelijken. Maar met de diversiteit in producten, een integratie van de verschillende bedrijven en de focus op groei schoven we de beslissing naar voren.”

Een duwtje in de goede richting

Op een dag sloeg het noodlot toe. “Er crashte een belangrijke server die we niet meer konden vervangen”, vertelt Boerkamp. We werkten toen tijdelijk volledig analoog, we schreven de gegevens op papiertjes en kwamen meerdere keren per dag samen om te overleggen. Het systeem was voor slechts een beperkt aantal collega’s toegankelijk, zodat we noodzakelijk met een toegangsschema moesten werken. Een onwenselijke situatie, die veel tijd en onnodige energie kostte.

De urgentie om aan de slag te gaan met een volledig geautomatiseerd ERP-systeem was nu dus opeens heel hoog. Onze andere Nederlandse vestiging in Weesp draaide al op SAP. Mijn collega’s maakten zich altijd een beetje zorgen om aan de slag te gaan met SAP, maar ze waren nóg bezorgder om de papieren afhandeling kwijt te raken.”

Ctac en Carlisle kenden elkaar al via de contacten met de locatie in Weesp. Boerkamp: “Ctac beheert al jaren de systemen van Carlisle. We hadden al contact met Ctac over het vervangen van onze systemen. Ctac komt zelfs al jaren in Weesp over de vloer. Ze kennen ons bedrijf en onze processen. We konden altijd aankloppen met vragen, ook al voor de start van deze nieuwe opdracht. Deze transparantie en behulpzaamheid zorgden er zeker voor dat we Ctac vroegen ons te helpen bij deze implementatie.”

IT is mensenwerk

Binnen drie maanden na een ‘go’ vanuit het hoofdkantoor in Amerika, implementeerde Ctac SAP in Kampen. “In sneltreinvaart gingen we van een idee naar implementatie”, vertelt Boerkamp. “We zijn ruim binnen onze planning en ons budget gebleven. Al onze processen lopen nu via SAP, met uitzondering van ons CRM. Ook maken we gebruik van het Vloer Registratie Systeem (Shopfloor) van Ctac. Dat was de enige VRS-oplossing die ons ingewikkelde productieproces kon vangen. Dat hielp ook mee bij de snelle implementatie van SAP. De verdere uitrol en integratie op andere locaties is niet lang daarna uitgesteld vanwege Covid-19.”

Bij Ctac snappen ze volgens Boerkamp wat er nodig is bij zo’n grote verandering. “Ctac voelde onze bedrijfscultuur goed aan, waardoor de juiste consultants ingezet werden. Zij kwamen ons niet vertellen hoe het moest, maar ze luisterden goed naar ons en boden ons daardoor passende oplossingen. Ze kwamen na een tijdje dus ook, net als wij, in hun gewone kleren naar het werk. Er was geen discussie over welk werk binnen of buiten de opdracht viel. Ctac pakte onverwachte obstakels gewoon aan. We hebben dankzij de aanpak van Ctac, op wat kleine horten en stoten in het begin na, gewoon al onze klanten kunnen beleveren.”

Positieve veranderingen

Boerkamp is trots op hoe zijn collega’s omgingen met alle veranderingen. “Tijdens het implementatieproces werkte ons team heel goed samen. De key users per afdeling overlegden iedere dag samen met Ctac over het gebruik van het nieuwe systeem. “Zo ontstond er onder mijn collega’s meer toenadering en begrip voor elkaar, omdat de verschillende afdelingen in aanraking kwamen met elkaars werk. Het was daardoor echt óns project waarbij we hulp kregen van de consultants van Ctac. We zijn nu één team, maar onze organisatie straalt nu ook meer uniformiteit uit. En daarmee ook meer professionaliteit”, aldus Boerkamp.

Van drama naar feestje vieren

Na de implementatie is Ctac betrokken gebleven bij Carlisle om het ERP-systeem te beheren. Boerkamp: “Voor het succes van zo’n project is het cruciaal dat het meer is dan alleen een technisch trucje. Je moet mensen meenemen in een verandering en dat snappen ze bij Ctac als geen ander. Als we na de implementatie nog hulp nodig hadden, dan waren ze er om ons te ondersteunen.” Hij kijkt terug op een geslaagde missie: “We hadden eigenlijk verwacht dat de implementatie van een nieuw ERP-systeem een drama zou zijn. En het ging natuurlijk ook met vallen en opstaan, maar het resultaat is fantastisch. Het was een heel bijzonder traject, het was bijna een feestje. Dat hebben we samen met Ctac ook zeker gevierd!”

Reactie toevoegen