Beheer

Dit is een bijdrage van Ctac
Analytics
Predictive-Analytics-ctac

Herpak de controle: zo voorspel je precies wat jouw klanten willen

Hoe bepaal je als bedrijf weer zelf welke route je neemt?

3 mei 2021
Door: Ctac, partner

Hoe bepaal je als bedrijf weer zelf welke route je neemt?

Klanten hebben torenhoge verwachtingen. Maatwerkproducten, gepersonaliseerde aanbiedingen en altijd gevulde schappen zijn slechts enkele voorbeelden. Veel bedrijven balen ervan dat ze alleen reactief kunnen handelen op de grillen van de klant. Hoe neem je het stuur weer ferm in eigen handen? Roy van den Wollenberg, Business Development Manager bij Ctac, legt uit hoe je met Predictive Analytics de controle herpakt. 

Waar bedrijven eerst zelf bepaalden welke weg ze insloegen, is dat al lang niet meer het geval. De klant bepaalt. Want in een wereld die wemelt van concurrenten moeten bedrijven zich continu bewijzen. Is een product niet op voorraad? Of is een artikel ergens anders voordeliger? Dan stapt een klant net zo makkelijk over naar een concurrent.  

Klantwensen voorspellen 

Hoe bepaal je als bedrijf weer zelf welke route je neemt? Door exact te weten waar jouw klanten behoefte aan hebben. Op die manier ga je van reactief naar proactief handelen. Met Predictive Analytics ontdek je via machine learning patronen en trends in data. Zo voorspel je toekomstige klantwensen en -gedrag. 

Predictive Analytics in 4 stappen 

Om accuraat klantgedrag te voorspellen, moet je gestructureerd te werk gaan. Dan doen we bij Ctac volgens vier stappen: 

  1. Business begrijpen en probleemstelling bepalen 

Je kunt klantwensen pas voorspellen wanneer je precies weet tegen welk probleem je aanloopt. Bijvoorbeeld: hoe kan ik de vraag nauwkeuriger afstemmen op het aanbod? Daarom is het belangrijk om eerst samen de business in te duiken en te formuleren wat je wil gaan voorspellen. 

  1. Data verzamelen, ordenen en verrijken 

De juiste data gebruiken, is cruciaal voor het slagen van Predictive Analytics. In deze stap gaan we daarom op zoek naar data die we nodig hebben om tot een accurate voorspelling te komen. Dat kan data zijn uit je kassa- en voorraadsystemen, maar ook externe data zoals demografische gegevens, weerberichten of social media posts.  

  1. Model trainen en data analyseren 

In deze stap vindt de magie plaats. We trainen algoritmes met de datasets uit stap twee. In de resultaten proberen we patronen te herkennen. Wat zijn bijvoorbeeld terugkerende gebeurtenissen? En kunnen we daar specifiek klantgedrag in onderscheiden?  

  1. Monitoren, evalueren en resultaten toepassen in het bedrijfsproces 

Hoe meer we de algoritmes trainen, hoe beter de voorspellingen worden. Daarom monitoren en evalueren we de voorspellingen samen continu. Met als uiteindelijk doel om de voorspellingen compleet te integreren in je bedrijfsprocessen. Zo kun je bijvoorbeeld eerder en preciezer inkopen doen. Op die manier profiteer je volledig van Predictive Analytics!  

Meer tevreden klanten met Predictive Analytics 

Door klantgedrag te voorspellen met Predictive Analytics herpak je de controle over je bedrijf én bedrijfsprocessen. Dat kan leiden tot allerlei verbeteringen, zoals eenvoudiger inkopen doen, personeel slimmer inplannen en verspilling voorkomen. Zo bepaal je niet alleen weer zélf jouw route, maar handel je ook efficiënter en krijg je meer tevreden klanten.  

Wil je weten hoe Predictive Analytics in de praktijk werkt? We vertellen je er graag over tijdens een Discovery Call. Vraag ‘m vrijblijvend aan op www.ctac.nl/predictiveanalytics.

 

Reactie toevoegen