Management

Dit is een bijdrage van Crystalloids
Datamanagement
omnichannel retailer

Hoe richt je als snel groeiende retailer een realtime enterprise dataplatform in?

Schaalbare architectuur is een belangrijke enabler

 

26 september 2022
Door: Crystalloids, partner

Schaalbare architectuur is een belangrijke enabler

 

Het bedrijf staat in de IT wereld bekend een frontrunner te zijn op het gebied van business intelligence and data management. De afgelopen jaren heeft de organisatie op zijn backend gefocust door hun IT-processen en hun uitgebreide data management systemen te optimaliseren. Het bedrijf werkte met veel verschillende databronnen en data-opslag locaties. Sommige daarvan waren op locatie en anderen niet. Het werd steeds lastiger deze data met elkaar te verbinden.

Crystalloids helpt het bedrijf al jaren met strategische hart van hun IT-landschap. Door het bouwen en onderhouden van een real-time unified enterprise data management platform helpt Crystalloids het bedrijf om IT een facilitator te laten zijn voor de internationale expansie.

Over de omnichannel retailer

Wat begon met een cosmetica shop in de Kalverstraat in Amsterdam groeide uit tot een omnichannel cosmeticamerk met meer dan 800 winkels, 1500 shop-in-shops,vier wellness centra in 27 landen over de hele wereld en een snel groeiende e-commerce omzet. Het bedrijf breidde zijn aanbod uit naar gebieden zoals de VS en Azië en gaat nu de concurrentie aan met andere grote merken. Het optimaliseren van databronnen wordt hierdoor nog belangrijker.

Alle databronnen real-time beschikbaar

Om ervoor te zorgen dat alle databronnen afkomstig van ieder touchpoint en systeem in realtime beschikbaar zouden komen heeft Crystalloids een gecontaineriseerd serverless data lakehouse gebouwd met Google Cloud Platform. Er worden meer dan 50 databronnen in 11 verschillende domeinen met elkaar geïntegreerd met behulp van de ContactServices API van Crystalloids, InsightOS en diverse Google Cloud producten. Zo ontstond voor de organisatie een unified enterprise data management platform, waarmee domeinen zoals Order Management, Instore, Products, Customer, Supply chain, Finance, Suppliers, HR en IT nu met elkaar geïntegreerd zijn. Door te kiezen voor een architectuur gerealiseerd met Google Cloud kan het bedrijf eenvoudig opschalen, bijvoorbeeld in het geval van het betreden van nieuwe markten in andere landen.

Welk resultaat levert dit op?

Het ontwikkelen van het unified enterprise data management platform levert een aantal specifieke voordelen op. Een van de belangrijkste voordelen is dat alle data op een plek aanwezig is. Daarnaast bestaat het platform uit loosely-coupled componenten waardoor het eenvoudig uitbreidbaar is en er geen kans op vendor lock-in bestaat.

Alle gegevens op één plek

Met een eigen unified enterprise data management platform op het Google Cloud Platform kan nu alle data over klanten en producten en de eerder genoemde domeinen verzamelen en opslaan op één plek, waarbij alle informatie op verschillende touchpoints beschikbaar is in real-time. De analytics afdelingen verzamelen de data en verfijnen dit tot een betekenisvol- of standaardmodel zodat de data gebruikt kan worden in Power BI en andere reporting applicaties. Deze verfijnde data komt uit Google BigQuery en kan worden gebruikt voor diverse analyses en ad-hoc inzichten.

Data voor verschillende doelen bruikbaar

De data wordt verfijnd tot een zinvoller/standaardmodel (d.w.z. voor transacties uit andere bronnen). Hierdoor kan deze data worden gebruikt voor analyses en inzichten in PowerBI en vele andere systemen. De Google Cloud van het bedrijf levert bijvoorbeeld ook gegevens aan SlimStock om prognoses af te geven, de planning en het voorraadbeheer te sturen.

Geen vendor lock-in

De componenten binnen het platform zijn ontwikkeld op basis van een microservices architectuur met loosely-coupled elementen. Dat wil zeggen dat deze componenten geen afhankelijkheden hebben van andere onderdelen. Alle systemen kunnen onafhankelijk van elkaar werken, maar werken samen in een groter geheel van systemen. Deze opzet betekent dat het systeem eenvoudig uit te breiden of aan te passen is en dat er geen afhankelijkheden zijn van systemen van derde partijen waardoor vendor lock-in uitgesloten is.

De ontwikkeling van een data mesh architectuur

Op dit moment werkt de retailer samen met Crystalloids aan een data mesh architectuur. Doordat de hoeveelheid aan data exponentieel groeit helpt Crystalloids om de Google Cloud omgeving van de retailer op te splitsen in de volgende onderdelen:

  • Data producten - Doorgaan met het bouwen en onderhouden van datatech-oplossingen die zowel inkomende als uitgaande integraties omvatten

  • Dataplatform - Het bouwen van een geavanceerde databibliotheek om de datastrategie te ondersteunen

  • Datacoaching - Teams opleiden, ondersteunen en coachen in datagebruik en data geletterdheid

 

Reactie toevoegen