Development

Dit is een bijdrage van Appronto
Apps
Urban Arrow maakt samenwerking met dealers veel efficiënter dankzij centrale portal

Urban Arrow maakt samenwerking met dealers veel efficiënter dankzij centrale portal

Door een centrale online omgeving te ontwikkelen

24 november 2021
Door: Appronto, partner

Door een centrale online omgeving te ontwikkelen

De bekende Urban Arrow cargo bikes zijn niet alleen populair bij consumenten, maar worden ook door bedrijven steeds meer ingezet voor vervoer van goederen en voedsel. De missie van het bedrijf is dan ook om de stad leefbaarder te maken met slimme logistieke oplossingen. Om de samenwerking met het snel toenemende aantal dealers te optimaliseren, wilde het bedrijf graag een centrale online omgeving ontwikkelen. Wij bouwden deze nieuwe portal en zorgden voor een koppeling met de bestaande systemen van Urban Arrow. 

LI stramien - 2021-08-27T112118.835

Wie kent ze niet, de hippe, gestroomlijnde bakfietsen? Tien jaar geleden startte Urban Arrow met de verkoop van cargo bikes en inmiddels vormen de fietsen een vertrouwd beeld op de Europese en Amerikaanse straten. De laatste jaren is het tienjarig bedrijf enorm hard gegroeid en met de hard oplopende verkoopcijfers ontstond ook de wens om de informatievoorziening en communicatie met de dealers te verbeteren en efficiënter te laten verlopen. Probleem: de portal die Urban Arrow hiervoor gebruikte was sterk verouderd.

Er moest dus iets nieuws komen, en liefst zo snel mogelijk. Bovendien was er net geïnvesteerd in een nieuw WMS, en wordt volgend jaar het ERP vervangen. Urban Arrow wilde graag een oplossing die met die bestaande systemen overweg kon. Het low-code platform van Mendix bleek een passende oplossing. Erwin Willems, CFO van Urban Arrow: “Door de groei verandert er hier heel veel; dat past natuurlijk ook bij een scale-up. Die veranderingen moeten we bij zien te houden en Appronto liet zien dat ze met Mendix snelle resultaten konden boeken, en we de flexibiliteit behouden om verschillende systemen te integreren.”
 

Mendix leren kennen

Om zowel het Mendix-platform als Appronto te leren kennen, heeft Urban Arrow eerst een test gedaan door een kleinschalige app voor de accountmanagers van het bedrijf te bouwen. Hiermee kunnen ze samen met de dealers planorders invoeren. Voorheen werden die orders handmatig per verkochte fiets in het ERP-systeem gezet. De app maakte het mogelijk om complete partijen in te plannen. Een wereld van verschil en uiteraard een veel efficiëntere manier van werken voor de accountmanagers. De kwaliteit van de invoer is verbeterd en het bespaart hen veel tijd. 

Na dit succes begonnen we aan de bouw van de dealerportal. Dit deden we in twaalf tweewekelijkse sprints, waardoor de vorderingen goed zichtbaar waren en er bijtijds op wensen kon worden ingespeeld. De nieuwe portal zorgt er in de eerste plaats voor dat de verkopen uit het dealerkanaal administratief worden verwerkt in het ERP-systeem. Daarnaast krijgen de dealers meer inzicht in de levertijden, bijbehorende accessoires en alle afgehandelde orders. Het is voor hen nu ook mogelijk om orders te wijzigen, referenties toe te voegen en in te zien wanneer een order vertraagd is. Dankzij het klantportaal kunnen dealers hun klanten beter helpen en verwachtingen beter managen. Daarnaast is er minder contact nodig tussen dealers en Urban Arrow, en kunnen dealers veel zaken zelf regelen. 

Erwin Willems: “Dankzij het werk van Appronto kunnen we ons weer helemaal richten op datgene waar we blij van worden: hele goede fietsen maken en fantastische service leveren. In de nabije toekomst willen we de portal verder ontwikkelen. Dankzij het solide platform, hebben we een goede basis om nieuwe features bovenop te zetten en zo steeds meer diensten aan te bieden. Zo willen we bijvoorbeeld dat consumenten binnenkort ook kunnen meekijken in de portal, om zo meer informatie te kunnen geven aan de klant, en nog betere service te bieden.”

Lees de uitgebreide klantcase

Reactie toevoegen