Development

Dit is een bijdrage van Appronto
Apps
Medewerkersapp voor communicatie en samenwerking op maat voor Aartsen

Medewerkersapp voor communicatie en samenwerking op maat voor Aartsen

Behoefte aan één centrale omgeving

28 april 2022
Door: Appronto, partner

Behoefte aan één centrale omgeving

Appronto ontwikkelde voor team Aartsen een veelzijdige en gebruiksvriendelijke mobiele applicatie met belfunctionaliteit. De voorkeur ging er naar uit om de app helemaal naar eigen behoefte te kunnen ontwikkelen. In dit artikel lees je meer over de samenwerking tussen Aartsen & Appronto en vertellen we je hoe de deze maatwerkoplossing tot stand kwam.

‘Nonstopfresh’ sinds 1907

Aartsen heeft een lange geschiedenis. Het verhaal van het bedrijf begon al in 1907 in Breda, toen Jan Aartsen zich in het bevolkingsregister inschreef als ‘koopman van groenten’. In de loop der jaren groeide Aartsen uit tot een echt familiebedrijf met een internationaal karakter. Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer en heeft Aartsen vestigingen in de Benelux en Azië en partners in alle delen van de wereld. 

Als het om vers gaat, gaat Aartsen het verst van iedereen. Zij bieden letterlijk een wereld aan groenten en fruit. Iedere dag zorgt Aartsen er weer voor dat een uitgebreid en kakelvers assortiment aan groenten en fruit zijn weg vindt naar afnemers uit alle windstreken. Dit concept staat bekend als ‘nonstopfresh’ en gaat gepaard met het hoogst denkbare kwaliteits- en serviceniveau. Het grote netwerk en assortiment maken Aartsen tot de grootste internationale gateway voor groenten en fruit.

Behoefte aan één centrale omgeving

De werkzaamheden van Aartsen lopen tegenwoordig via meerdere vestigingen. Het hoofdkantoor staat in Breda, terwijl de locatie in Venlo de belangrijkste gateway is naar Oost-Nederland, Zuid-Nederland en het Duitse Ruhrgebied. Daarnaast heeft Aartsen nog een vestiging in het Belgische St.-Katelijne-Waver (in het hart van België en de Benelux). Ook in Hong Kong staat er een team Aartsen klaar.

Om de communicatie en informatie-uitwisseling tussen collega’s en vestigingen te verbeteren, had Aartsen behoefte aan een goede en moderne mobiele medewerkers applicatie. Na een uitgebreid selectietraject, viel de keuze van het bedrijf op stadgenoot Appronto en volgde het startschot voor het realiseren van de Aartsen-app: ‘Gateway’.

Voorbereiding

Appronto startte het project met het inrichten van een eerste sprint, de zogenoemde sprint 0. Tijdens deze sprint voorzagen we het ontwikkelplan van een goede en stevige fundering. Het goed uitdiepen van alle uitdagingen zorgde voor een helder beeld bij alle betrokkenen. Sprint 0 was onderverdeeld in vier sporen:

  1. de businessanalyse (het creëren van zakelijke en bedrijfsspecifieke meerwaarde);
  2. de gebruikerservaring (user experience);
  3. het technisch ontwerp
  4. en het projectmanagement (wie doet wat en hoe richten we de fasen van het ontwikkeltraject precies in).

Voor het ontwikkelen van de applicatie vertrouwde Appronto op de beproefde low-codetechnologie van Mendix.

Final scope

De final scope van de mobiele app "Gateway" genaamd omvatte een breed scala aan functionaliteiten:

  • nieuwsberichten;
  • verjaardagen;
  • een ‘smoelenboek’;
  • integratie met het HRM-systeem voor verlofaanvragen, saldo en groepsplanning;
  • de mogelijkheid om loonstroken en jaaropgaven in te zien;
  • een functionaliteit om persoonsgegevens in te zien en te wijzigen;
  • de mogelijkheid om verlofaanvragen goed te keuren (met mogelijkheden voor 2-trapsaccordering);
  • inzien van eigen overuren;
  • een integratie met het Fresh ERP-systeem;
  • planning met begintijden voor bepaalde afdelingen;
  • een mobiele applicatie met extra functionaliteiten;
  • social page om de leukste berichten met collega’s te delen;
  • belapplicatie;
  • diverse vormen van pushnotificaties;
  • een integratie met Active Directory; 
  • beveiligde authenticatie.

Ontwikkelperiode

Gedurende de ontwikkeling van de app kregen we te maken met een aantal complexe uitdagingen op het gebied van integraties van bestaande systemen. Ook ontstonden er tijdens het ontwikkelproces hernieuwde inzichten en extra wensen binnen de app. Dankzij de agile-projectaanpak kon Appronto hier snel invulling aan geven. 

Nadat de laatste uitdagingen op het gebied van performance eind vorig jaar werden gladgestreken, zijn we in januari live gegaan met het MVP (minimal viable product). Nadat we zeker wisten dat alle functionaliteiten honderd procent en naar ieders tevredenheid werkten, hebben we de app definitief vrijgegeven.

Eerste ervaringen

Inmiddels gebruikt Aartsen Gateway al een aantal weken. De signalen vanuit de dagelijkse werkpraktijk zijn erg positief. Met name het gebruiksgemak om vanuit één centrale app tal van functionaliteiten te kunnen beheren en informatie te kunnen delen, ervaren de medewerkers van Aartsen als zeer positief en efficiënt.

Marcel Hendriks - CFO
De developers van Appronto en onze business owners hebben op een prettige wijze gezamenlijk aan deze applicatie gewerkt. Door een regelmatige cyclus met demo's aan de business owners is voortschrijdend inzicht direct meegenomen in een volgende sprint. Dit heeft geresulteerd in een applicatie die aansluit op de gewenste werkwijze binnen Aartsen.

Reactie toevoegen