Financial van de toekomst? Die gaat met zijn tijd mee

Financial van de toekomst? Die gaat met zijn tijd mee

We leven in een tijd van veel verandering: door de komst en ontwikkeling van internet kunnen, willen en doen we meer.

29 november 2019

We leven in een tijd van veel verandering: door de komst en ontwikkeling van internet kunnen, willen en doen we meer.

Kijken we bijvoorbeeld naar de financiële sector dan zien we een aantal interessante veranderingen die er zonder internet nooit waren geweest. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de banken die massaal inzetten op digitalisering, waardoor het regelen van je eigen financiën gemakkelijker dan ooit is. Ook zien we andere aspecten in de financiële wereld met de tijd meegaan: de ontwikkeling van blockchain, automatisering van werkwijzen, chatbots, big data en meer. Hierbij is het dus een must dat de financial van nu en de toekomst mee ontwikkelt. In dit artikel blikken we vooruit op de financial van de toekomst.

Plaatsmaken voor automatisering en blockchain
Hoewel niemand in een glazen bol de toekomst rondom finance kan voorspellen, is het zeker interessant om op basis van de kennis en technologie die we nu hebben enkele voorspellingen te doen. Op het moment is er al sprake van het automatiseren van bepaalde werkwijzen binnen finance; de voorspelling is dat dit de komende jaren alleen maar nog meer zal toenemen. Waar we jaren geleden nog spraken over robots als een soort sprookje lijkt een tijdperk met dergelijke apparaten steeds dichterbij te komen. Kijk alleen al eens naar de retail: in diverse supermarkten en drogisterijen in Nederland kun je tegenwoordig al zonder enige interventie van personeel je eigen aankopen afrekenen. Hierbij maak je alleen gebruik van een betaalautomaat en je pinpas waarmee je vaak ook nog eens draadloos kunt betalen. Dit soort processen worden dus alleen maar gemakkelijker en zal alleen maar versnellen wanneer er blockchain aan wordt toegevoegd.

Self service met spraakbesturing
Wat een grote rol in deze automatisering zal spelen, is self service met spraakbesturing. Veel grote organisaties en bedrijven hebben niet altijd een aanspreekpunt nodig wanneer zij ook op een gemakkelijke en snelle manier geholpen kunnen worden door een virtuele hulp via hun smartphone of tablet. Dergelijke systemen kunnen ook juist goed gebruikt worden door financials. Zou jij zomaar een lening aangaan of een vermogen gaan beleggen wanneer je louter contact hebt met een computerstem? Grote kans van niet. De meer basistaken zoals het aanvragen van het aanbod leningen of andere financiële taken kunnen wel gemakkelijk worden uitgevoerd met spraakbesturing. Hiervoor heeft een (financiële) instelling alleen een werkend self service systeem nodig waarbij hun klanten snel en efficiënt geholpen kunnen worden. In de toekomst zullen dergelijke diensten alleen maar gemakkelijker en toegankelijker worden door zelflerende (slimme) systemen. Hierbij kan een systeem bijvoorbeeld leren welke informatie een klant nodig heeft waarbij dat systeem die informatie snel(ler) kan verschaffen.

Rol van financial in automatisering
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die voorspellen dat financials misschien wel zullen verdwijnen door de komst van automatisering. Zo’n vaart zal het echter niet lopen; er komen door deze ontwikkeling juist meer IT-functies bij die op andere vragen van de klant moeten inspelen. Denk bijvoorbeeld aan solution architects, security engineers en mensen die gespecialiseerd zijn in cryptography. Een bank kan niet zonder mensen die ervoor zorgen dat een cloud of een systeem 100% beveiligd is. Ook andere onderdelen in de financiële wereld moeten persoonlijk blijven.

Door het internet is de financiële branche veel transparanter geworden en veel financiële producten zijn direct online te vergelijken. Toch blijft persoonlijk contact belangrijk. De keuze voor bijvoorbeeld een hypotheek, vermogensbeheerder of pensioen blijft iets waarbij persoonlijk advies voor de meeste mensen gewenst is. Menselijk contact en het begrijpelijk kunnen uitleggen van financiële producten blijft dus cruciaal in de finance.

Volgens Volksbank Chief HR Officer Agnes Schrijver moeten mensen altijd een fysiek aanspreekpunt blijven hebben. Adviseurs moeten de ruimte hebben om klanten gemakkelijk te kunnen helpen, juist in een niche zoals het bankwezen. Wel geeft ze hierbij aan dat de financial van de toekomst wat breder moet en kan worden ingezet. Hij of zij moet wendbaar zijn en op die manier in verbinding kunnen blijven met anderen. De kans is dus klein dat financials door automatisering en andere technologische ontwikkelingen compleet zullen verdwijnen; vooral business (plannen, voorspellen, business partering) en specialized finance (IR of belasting) zullen hierbij doorgroeien. Deze rollen worden waarschijnlijk alleen anders ingevuld.

Andere bedrijfsvoering voor verandering
Bij een financial van de toekomst hoort dus ook een andere manier van werken, omdat er andere, nieuwe rollen binnen een bedrijf belangrijker worden. Business analysten en data scientists worden bijvoorbeeld onmisbaar: deze nieuwe werknemers moeten goed passen binnen de veranderingen van het bedrijf. Voor veel financials en financiële bedrijven is deze verandering van werknemers groots: om goed voorbereid te zijn op een andere toekomst moeten deze bedrijven niet alleen de bedrijfsvoering aanpassen, de nieuwe werknemers moeten ook bij deze nieuwe toekomst passen. De focus hierbij moet liggen op flexibiliteit, klantgerichtheid en uiteraard de technische skills en kennis die nodig zijn om de financial van de toekomst te kunnen worden. Hierbij kun je als werkgever diverse opleidingen of cursussen aanbieden om op die manier samen ervoor te kunnen zorgen dat het finance bedrijf klaar is voor een nieuwe toekomst.